Auto's voor dubbel gebruik

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
kleine88
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2006, 00:00

Auto's voor dubbel gebruik

Bericht door kleine88 »

Hallo,

ik ben dus via deze site m'n theorie aan het studeren voor m'n auto. Nu heb ik al enkele keren de woorden 'auto's voor dubbel gebruik tegengekomen.
Wat bedoelt men daar precies mee??
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

In het hoofdstuk DE VOERTUIGEN, staan de verschillende soorten voertuigen uitgelegd en afgebeeld.

Afbeelding
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ik begrijp de vraagsteller wel, want op basis vandie foo zou ik gewoon denken: 'een gewsone auto'?

Wat is het verschil precies tussen een gewone en 1 voor dubbelgebruik?
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Als je Eugeen's aanwijzingen volgt, kom je bij het volgende:
Quote: 1. Personenwagen:

- Het is een auto, waarvan de M.T.M. maximum 3.500 kg bedraagt, met ten hoogste acht zitplaatsen voor de passagiers en een zitplaats voor de bestuurder, die bestemd is voor het vervoer van personen.

- Belangrijk:
* Minimum 18 jaar.
* Rijbewijs B.
Quote: 2. Auto voor dubbel gebruik:

- Het is een auto, waarvan de M.T.M. maximum 3.500 kg bedraagt, met ten hoogste acht zitplaatsen voor de passagiers en een zitplaats voor de bestuurder, die bestemd is voor het vervoer van personen en zaken.

- Belangrijk:
* Minimum 18 jaar.
* Rijbewijs B.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het gaat dus om wat men in de omgangstaal een "break" of een "station wagon" noemt.

Het volstaat dus niet dat de wagen een achterdeur en een neerklapbare achterbank heeft. Een VW Golf is een personenwagen, een VW Golf Break een auto voor dubbel gebruik. Officieel gaat men af op de specificatie door de fabrikant.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Kleine88 (ben jij ook echt klein ),
ik begreep het ook niet uit de theorie en al zeker niet van de foto, toch niet zoals Jozef het nu heeft uitgelegd.

Jozef, voor de leken onder ons (lees mij), wanneer is een wagen een breakwagen of een stationswagen?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

BBB schreef: Jozef, voor de leken onder ons (lees mij), wanneer is een wagen een breakwagen of een stationswagen?
Antwoord:
Quote: 2. Auto voor dubbel gebruik:

- Het is een auto, waarvan de M.T.M. maximum 3.500 kg bedraagt, met ten hoogste acht zitplaatsen voor de passagiers en een zitplaats voor de bestuurder, die bestemd is voor het vervoer van personen en zaken.
Ik dacht dat onze site duidelijk was met uitleg en met afbeelding, maar voor sommigen dus blijkbaar niet.

Het moet dus
- een auto zijn (vb geen motorfiets of vliegtuig)
- M.T.M. maximum 3.500 kg.
- Hij mag niet uitsluitend bestemd zijn voor het vervoer van zaken
- Hij mag niet uitsluitend bestemd zijn voor het vervoer van personen
- Hij moet voor het vervoer van personen en zaken bestemd zijn.
- Maximaal 8 zitplaatsen zonder die van de bestuurder.
- Ziet eruit zoals op de foto.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Duidelijke uitleg, ik weet niet hoe het met jouw zit, maar ik moet nog steeds wennen aan de "nieuwe" mercedessen. Ik blijf toch met het stereotype beeld zitten, zwart en stijf.
Deze ziet er idd vrij aardig uit.
Ik begrijp dat je op basis van het uiterlijk van de buitenkant van de auto weinig kan zeggen.
Quote: En wat is er aan het uitzicht van die wagen typerend om toe te laten hem ondubbelzinnig te onderscheiden van een personenwagen?
Dat is inderdaad mijn vraag.

Quote: ...Dat onderscheid is mij niet duidelijk.
mij ook niet, ook daarom mijn vraag.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: ik weet niet hoe het met jouw zit, maar ik moet nog steeds wennen aan de "nieuwe" mercedessen. Ik blijf toch met het stereotype beeld zitten, zwart en stijf.
Voor mij zijn de voertuigen van de A-klasse nog altijd maar "would-be" Mercedessen. Een echte Merdedes begint met de C-klasse.

Die hoeft voor mij niet zwart en stijf te zijn. In het donkerblauw zijn ze ook heel statig, maar wel wat levendiger. Niets overtreft voor mij evenwel een witte W-123. Als ik er een exemplaar in goede staat (vooral dan het koetswerk) zou kunnen van op de kop tikken, en een garagehouder zou kunnen vinden die hem kan blijven onderhouden en herstellen, kocht ik die onmiddellijk.

Afbeelding

Gewoon een sublieme wagen, die me nog altijd doet watertanden ... veel meer dan de latere modellen.

Merk op: de knipperlichten vooraan en achteraan, die ook van opzij zichtbaar zijn, en van inkepingen voorzien zijn om bevuilà­ng te beperken de drempel, die bevuiling van lange kleding moet voorkomen de voorruit, die nog niet dermate geïnclineerd is dat ze grotere bestuuders onvoldoende afstand garandeert tot de dakbalk bij een aanrijding, en het interieur niet tot een broeikast maakt, maar wel zijwaarts panoramisch gebogen is om een optimaal uitzicht te bieden.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Eugeen en Jozef,
ik vraag niet naar de definitie maar (wat ik belangrijker vind) naar de feitelijke kenmerken, uiterlijk, functie enzo.

De wegcodedefinitie kende ik natuurlijk wel.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Wel, eerlijk gezegd is de wetgeving voor mij terzake ook niet meer duidelijk.
Eugeen schreef: - Ziet eruit zoals op de foto.
En wat is er aan het uitzicht van die wagen typerend om toe te laten hem ondubbelzinnig te onderscheiden van een personenwagen?

Fysiek kenmerkend voor een auto voor dubbel gebruik was vroeger (ik spreek van vóór 1960) de achterdeur, de neerklapbare achterbank, en het ontbreken van een vaste scheiding tussen het interieur en de bagageruimte. Dat had geen enkele berline.

Dit onderscheid is evenwel niet meer toepasselijk. Vele wagens die niet als een auto voor dubbel gebruik beschouwd worden, hebben nu ook bovenstaande kenmerken. En de grotere modellen van die wagens kunnen niet zelden meer zaken vervoeren dan hun kleinere broertje voor dubbel gebruik.

Ook de uiterlijke vorm van de achterkant van de auto is niet meer doorslaggevend.


Dit is een personenwagen:

Afbeelding


Ook dit is een personenwagen:

Afbeelding


Deze elegante wagen is daarentegen een auto voor dubbel gebruik:

Afbeelding
Eugeen schreef: - Hij mag niet uitsluitend bestemd zijn voor het vervoer van personen
- Hij moet voor het vervoer van personen en zaken bestemd zijn.
Volgens het verkeersreglement is een personenwagen bestemd voor het vervoer van personen, en een auto voor dubbel gebruik voor het vervoer van personen en zaken. Dat onderscheid is mij niet duidelijk.

Met beide voertuigtypes kun je immers personen en zaken vervoeren.

Een TV-technieker kan een personenwagen aankopen met de bedoeling er dagelijks televisietoestellen mee te vervoeren, wijl een huisvader een auto voor dubbel gebruik kan kopen met als eerste bedoeling er zijn gezinsleden mee te vervoeren, en één keer per jaar wat meer bagage te kunnen meenemen op vakantie.

Ook het technisch reglement brengt ons niet verder:
Quote: "personenauto", elke auto waarvan de binnenruimte uitsluitend is opgevat en gebouwd voor het vervoer van personen en die, bij gebruik voor het bezoldigde vervoer van personen, ten hoogste acht plaatsen mag bevatten, zonder die van de bestuurder

3. "auto voor dubbel gebruik", elke auto opgevat en gebouwd voor het vervoer van personen en zaken die, bij het gebruik voor het bezoldigde vervoer van personen, ten hoogste acht plaatsen mag bevatten, zonder die van de bestuurder
De bestempeling door de fabrikant als "personenwagen" of "auto voor dubbel gebruik" had vroeger wel consequenties op fiscaal vlak voor handelaars en beoefenaars van een zelfstandig beroep.
Plaats reactie