Ik snap een vraag niet
Ik snap een vraag niet
Beste,
Bij de vragen van voorrangsregels begrijp ik vraag 50 niet. Ik begrijp dat de tram eerst doormag, maar dan geldt de voorrang van rechts voor de andere auto's.
Ik snap niet hoe je dan kan zien we er eerst - tweedes -derdes mag rijden omdat ze toch allen tegenover elkaar op dezelfde manier gepositioneerd staan?
Kan iemand mij helpen aub?
Bij de vragen van voorrangsregels begrijp ik vraag 50 niet. Ik begrijp dat de tram eerst doormag, maar dan geldt de voorrang van rechts voor de andere auto's.
Ik snap niet hoe je dan kan zien we er eerst - tweedes -derdes mag rijden omdat ze toch allen tegenover elkaar op dezelfde manier gepositioneerd staan?
Kan iemand mij helpen aub?
Gewoon voorrang van rechts toepassen.
C bevindt zich rechts ten opzichte van A
B bevindt zich rechts ten opzichte van C
Wie moeite heeft met de voorrang van rechts beeld je dan in dat je in de auto zit. Staat de ander dan links of rechts van jouw.
PS Volgens mij zou er een probleem zijn als op het 4de deel van dit kruispunt (onderaan dus) ook nog een auto zou staan die naar links wilt afslaan. Dan heeft niemand voorrang eens de tram vertrokken is als ik het goed begrijp.
C bevindt zich rechts ten opzichte van A
B bevindt zich rechts ten opzichte van C
Wie moeite heeft met de voorrang van rechts beeld je dan in dat je in de auto zit. Staat de ander dan links of rechts van jouw.
PS Volgens mij zou er een probleem zijn als op het 4de deel van dit kruispunt (onderaan dus) ook nog een auto zou staan die naar links wilt afslaan. Dan heeft niemand voorrang eens de tram vertrokken is als ik het goed begrijp.
Tot hier volg ik. Maar stel dat ik begin te kijken vanuit het standpunt van B, dan heeft A toch voorang want die komt op dat moment van rechts, niet? Dus eigenlijk maak ik een cirkelbeweging met mijn voorrang-van-rechts-regel.BBB schreef:
C bevindt zich rechts ten opzichte van A
B bevindt zich rechts ten opzichte van C
Dus mijn vraag: waarom heeft C voorrang van rechts op A en anderzijds waarom heeft A dan geen voorang van rechts op B?
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Gast schreef: Maar stel dat ik begin te kijken vanuit het standpunt van B, dan heeft A toch voorang want die komt op dat moment van rechts, niet?
Neen. Om de voorrang van rechts toe te passen, moet je uitgaan van de stand van de voertuigen op het ogenblik dat ze op het kruispunt aankomen, niet zoals ze achteraf staan, als een voertuig al aan het afslaan is. Dan zie je dat er tussen A en B geen sprake is van voorrang van rechts, omdat geen van beide rechts ten opzichte van de andere aankomt op het kruispunt. Ze komen er integendeel aan als tegenliggers.
Wie stopt, verliest zijn voorrang slechts van zodra hij zijn voertuig opnieuw in beweging brengt. Als tussen twee bestuurders de voorrang van rechts geldt, en ze beiden gestopt zijn, dan geldt van zodra ze vertrekken opnieuw de voorrang van rechts tussen hen.BBB schreef: Volgens mij zou er een probleem zijn als op het 4de deel van dit kruispunt (onderaan dus) ook nog een auto zou staan die naar links wilt afslaan. Dan heeft niemand voorrang eens de tram vertrokken is als ik het goed begrijp.
Om een vraag zoals die waar onze gast naar verwijst op te lossen, moet je nagaan welke bestuurder aan geen enkele andere voorrang van rechts moet verlenen. Die mag (op de tram na) eerst doorrijden. Voor de overige voertuigen is de oplossing dan voor de hand liggend.
Als er ook nog van onderaan een voertuig aangekomen was, dan geraak je er inderdaad niet uit met de voorrang van rechts. Iedereen moet dan aan een andere bestuurder voorrang geven. Dit is eigen aan de voorrang van rechts: hij werkt slechts in het abnormale geval dat er niet uit elke weg een voertuig komt. In het normale geval dat er wel uit elke weg een voertuig komt, rijdt iedereen elkaar muurvast. Het is dan een kwestie van met oogcontact en gebaren onder elkaar af te spreken wie eerst mag doorrijden. Daarbij ontstaan niet zelden misverstanden en aanrijdingen. Je kent dat, de ene vertrouwt de andere niet: "Gaat U maar eerst", "Neen, gaat U maar eerst", en ze vertrekken met twee tegelijk.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Beste "gast"
1) de tram heeft altijd voorrang
2)als je in A gaat zitten dan zie je dat A voorrang moet geven aan C want C komt van rechts.
3) als je in C gaat zitten dan zie je dat C voorrang moet geven aan B want B komt van rechts.
4) als je in B gaat zitten en je kijkt dan naar rechts dan zie je daar niemand aankomen want de straat die (van onderaan) komt is leeg.
Dus is B diegene die het meest van rechts komt (Jozef leest dat niet graag) maar dit is mijn mannier van uitleggen.
dus eerst de tram dan B dan C en dan A
A komt niet van rechts ten opzichte van B
A komt van rechts ten opzichte van die lege straat.
BBB schreef
Er is iemand gestopt: dan is hij zijn voorrang kwijt (vanaf het moment dat hij terug vertrekt) en ondere de andere 3 pas je terug de voorrang van rechts toe.
We zijn allemaal gestopt: dan is diegene die het eersts vertrekt diegene die je als eerste aanduidt en onder de andere 3 pas je de voorrang van rechts toe.
We stoppen allemaal en vertrekken allemaal en nog eens stoppen en vertrekken enz... enz... enz...
Dan zit je met een degelijk probleem en dat kun je alleen maar oplossen door oogcontact en zelf bepalen wie er het eerst mag vertrekken.
Let wel op! vanaf het moment dat er dan iemand verdwijnt moet je niet verder overleggen maar pas je terug de voorrang van rechts toe.
1) de tram heeft altijd voorrang
2)als je in A gaat zitten dan zie je dat A voorrang moet geven aan C want C komt van rechts.
3) als je in C gaat zitten dan zie je dat C voorrang moet geven aan B want B komt van rechts.
4) als je in B gaat zitten en je kijkt dan naar rechts dan zie je daar niemand aankomen want de straat die (van onderaan) komt is leeg.
Dus is B diegene die het meest van rechts komt (Jozef leest dat niet graag) maar dit is mijn mannier van uitleggen.
dus eerst de tram dan B dan C en dan A
A komt niet van rechts ten opzichte van B
A komt van rechts ten opzichte van die lege straat.
BBB schreef
Op je examen heb je de volgende mogelijkheden.Quote: PS Volgens mij zou er een probleem zijn als op het 4de deel van dit kruispunt (onderaan dus) ook nog een auto zou staan die naar links wilt afslaan. Dan heeft niemand voorrang eens de tram vertrokken is als ik het goed begrijp
Er is iemand gestopt: dan is hij zijn voorrang kwijt (vanaf het moment dat hij terug vertrekt) en ondere de andere 3 pas je terug de voorrang van rechts toe.
We zijn allemaal gestopt: dan is diegene die het eersts vertrekt diegene die je als eerste aanduidt en onder de andere 3 pas je de voorrang van rechts toe.
We stoppen allemaal en vertrekken allemaal en nog eens stoppen en vertrekken enz... enz... enz...
Dan zit je met een degelijk probleem en dat kun je alleen maar oplossen door oogcontact en zelf bepalen wie er het eerst mag vertrekken.
Let wel op! vanaf het moment dat er dan iemand verdwijnt moet je niet verder overleggen maar pas je terug de voorrang van rechts toe.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Benny schreef: Dus is B diegene die het meest van rechts komt (Jozef leest dat niet graag)
In de politiek heb ik al gehoord van extreem rechts. Maar in het verkeersreglement vind ik niets in de aard van meer, meest, minder of minst van rechts komen. Als je ooit tegen een rechter gaat vertellen dat je "het meest van rechts kwam", kan je daarmee niet verwijzen naar een artikel uit het verkeersreglement.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Daar heb je groot gelijk in Jozef maar mijn leerlingen zijn meestal geen rechters (heb er wel eentje gehad) en als ik het op die mannier uitleg heb ik het meeste kans op resultaat.Jozef schreef:Benny schreef: Dus is B diegene die het meest van rechts komt (Jozef leest dat niet graag)
In de politiek heb ik al gehoord van extreem rechts. Maar in het verkeersreglement vind ik niets in de aard van meer, meest, minder of minst van rechts komen. Als je ooit tegen een rechter gaat vertellen dat je "het meest van rechts kwam", kan je daarmee niet verwijzen naar een artikel uit het verkeersreglement.
Het rare is dat we hier op het forum de juiste taal moeten spreken (ik sta daar zelf ook achter) maar in de klas moet je soms de taal van je leerlingen spreken.
In mijn opleiding heb ik dat dus ook meegekregen.
Men zei Benny op jouw examen praat je best letterlijk hoe het in de wet staat maar in je klas ga je daar niet ver meegeraken en moet je soms dingen uitleggen op een mannier die dus niet in de wet voorkomt maar wel op hetzelfde neerkomt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Een truukje is:
1ste: TRAM heeft altijd voorrang.
Dus de tram mag als eerste vertrekken.
Dan zijn er nog drie auto's: "A" "B" en "C"
Auto "C" is rechts van "A" en mag dus sowieso voor "A" vertrekken.
Auto "B" is rechts van "C" en mag dus sowieso voor "C" vertrekken.
Rechts t.o.v. auto "B" is niemand.
Dus: "B" , dan "C", dan "A"
VOORRANG VRAAG 50
Sorry, ik ben hier weer, bij nader inzien heb ik toch nog twijfels over de vraag: als we het alleen op basis van de voorrang van rechts bekijken, dan klopt inderdaad dat het B-C-A is. Maar als B links wil afslaan, moet hij dan geen rekening meer houden met de regel van links-afslaan, namelijk zij die op je afkomen voorrang geven? En als C linksaf wil slaan, komt A toch uit de tegenovergestelde richting? En dan heeft A toch voorrang op C?
Of zie ik dat weer fout?
Of zie ik dat weer fout?
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Beste Gast,
Jouw opmerking is volkomen terecht en bewijst dat je grondig studeert.
We hebben over een gelijkaardige situatie maandenlang gediscussieerd onder moderatoren.
B moet bij het links afslaan voorrang verlenen aan zijn tegenligger A (AR 19.3.3°). A zou dus het kruispunt net zo ver kunnen oprijden, dat hij nog wel voorrang kan verlenen aan C (die immers bij het afslaan naar links zijn beweging zo ruim mogelijk moet maken volgens AR 19.3.5°), maar dat B niet meer kan linksaf slaan.
Je kunt op A onmogelijk AR 14.2 toepassen:
Er is ook geen enkele regel volgens dewelke voorrang van rechts boven voormelde voorrang van de tegenliggers zou gaan.
Als A dus niet bereid is aan zijn voorrang als tegenligger te verzaken, dan zitten we ook hier weer in een situatie waarin elke bestuurder aan een andere bestuurder voorrang moet verlenen, en het verkeersreglement geen oplossing biedt.
Op de examens wordt de volgorde tram - B - C - A als correct aanzien. Niemand heeft tot nu toe evenwel mijn voormelde argumenten weerlegd.
Jouw opmerking is volkomen terecht en bewijst dat je grondig studeert.
We hebben over een gelijkaardige situatie maandenlang gediscussieerd onder moderatoren.
B moet bij het links afslaan voorrang verlenen aan zijn tegenligger A (AR 19.3.3°). A zou dus het kruispunt net zo ver kunnen oprijden, dat hij nog wel voorrang kan verlenen aan C (die immers bij het afslaan naar links zijn beweging zo ruim mogelijk moet maken volgens AR 19.3.5°), maar dat B niet meer kan linksaf slaan.
Je kunt op A onmogelijk AR 14.2 toepassen:
A hindert of belet immers geen dwarsverkeer.Quote: 14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Er is ook geen enkele regel volgens dewelke voorrang van rechts boven voormelde voorrang van de tegenliggers zou gaan.
Als A dus niet bereid is aan zijn voorrang als tegenligger te verzaken, dan zitten we ook hier weer in een situatie waarin elke bestuurder aan een andere bestuurder voorrang moet verlenen, en het verkeersreglement geen oplossing biedt.
Op de examens wordt de volgorde tram - B - C - A als correct aanzien. Niemand heeft tot nu toe evenwel mijn voormelde argumenten weerlegd.