examenvraag onduidelijk?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik begrijp dat je het gegeven 'juist' antwoord even niet kon volgen.
Het is intussen ook aangepast bij de AD RANDUM vragen
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Dat zeg ik toch goed, he Jozef?
Jawel, eerlijk is eerlijk, dat klopt. Maar ik geloof Eugeen als hij stelt dat dit ook kan voorkomen op het examen bij de GOCA.

Weet je, het is zo een beetje als een achthoekig bord dat besneeuwd is. Volgens de Belgische rechtspraak word je dan ook verondersteld te weten dat dit een STOP-bord is, omdat alleen een STOP-bord deze vorm heeft. Hetzelfde geldt voor een voorrangsbord (omgekeerde driehoek).

Bij een besneeuwd ruitvormig bord kan je daarentegen niet uitmaken of het het begin of het einde van een voorrangsweg aangeeft.
Quote: Dus voordat ik verdere actie kan ondernemen moet ik wachten totdat een flik langskomt om te "controleren" dat ik daar woon.
Dat hoeft niet. Bel naar het lokale politiebureau, en vraag om een afspraak met de wijkagent. Ga er op die afspraak naartoe, neem een goedkoop flesje wijn mee, zeg hem dat je het hem zonder bijbedoelingen geeft omdat je je verheugt op je kennismaking met hem, vertel hem terloops waar je woont, en klaar is kees. Zo werkt dat in België.

Ik zal je nog een voorbeeld geven. Toen ik hier, na een jaar in Aalter gewoond te hebben, met mijn echtgenote in Hoboken kwam wonen, belde ze naar de lokale politie om te weten hoe we op het containerpark (afvalinzameling) konden binnengeraken, aangezien er daarvoor een adres uit het Antwerpse op je identiteitskaart moet staan, en het nog lang zou duren voor we zover waren. De agent gaf haar een schitterend advies: "Neem dan de identiteitskaart van je buurman mee, en zeg dat het zijn rommel is."

In België mag niets, maar kan alles, als je maar kunt "foefelen".

Ik zal nog even illustreren hoe het er hier in België aan toegaat, met een voorbeeld uit het beroep van een geneesheer.

Mijn vader is groot oorlogsinvalide. Als hij naar de dokter gaat, hoeft hij het ereloon niet te betalen. De dokter scheurt een blaadje uit het boekje van het Nationaal Werk voor Oorlogsinvaliden van mijn vader, en mijn vader betaalt 0,50 Euro. Met dat formulier bekomt de dokter het saldo van zijn ereloon.

Wel, hij had een tijdlang een huisdokter, aan wie hij zelfs die 0,50 Euro niet hoefde te betalen. De dokter scheurde namelijk 2 blaadjes uit het boekje, en mompelde daarbij: "Servez-vous". Maar diezelfde huisdokter ging, als hij wachtdienst had, 's zondags wel op huisbezoek bij minder bedeelden, en als ze hem dan wilden betalen, zei hij: "Laat maar, koop er maar brood mee."

Zo gaat dat hier in België. Raar landje, niet?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Ik heb een qwerty-toetsenbord waarbij ik andere letters en tekens typ dan dat er op het toetsenbord staan afgebeeld.
Waarom stel je dan in de systeeminstellingen niet in dat je - naar ik aanneem - een Nederlands toetsenbord hebt?
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Waarom stel je dan in de systeeminstellingen niet in dat je - naar ik aanneem - een Nederlands toetsenbord hebt?
Dat heb ik gedaan, maar de compter weigert dat uit te voeren.
Ik heb de software gebruikt, ik heb het via windows proberen te veranderen door op het icoontje rechtsonder te klikken, ik heb het via het control panel geprobeerd. Niets werkt.
Als ik op de Z druk krijg ik een Y. Als ik op de Y druk dan krijg ik een Z
De tekens boven de cijfers kloppen helemaal (shift en alt), de tekens rechts naast de letters kloppen ook niet.
Lastig, maar inmiddels weet ik de tekens die ik veel gebruik wel te zitten.
Tekens op letters kan ik helemaal vergeten.

Het is een Labtec-toetsenbord. Dit is wat mijn device manager zegt:Standar 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard.
Voor mij is dit latijn.

Als iemand weet waar het aan ligt.

PS het toetsenbord was maar 15euro. Weet niet ofdat dat er iets mee te maken heeft.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het is zeker geen fysiek probleem met het toetsenbord. Het toetsenbord geeft enkel maar scancodes door, en het is de software die bepaalt hoe die codes geïnterpreteerd worden. Het prettigst is natuurlijk dat de software dat doet zoals op de toetsen aangeduid staat.

Als je een QWERTY toetsenbord hebt en de Y geeft een Z, dan zou het wel eens kunnen dat je met de instellingen van een Duits toetsenbord werkt.

Het icoontje rechts onderaan waarmee je een toetsenbordlayout kunt kiezen, wijst erop dat er meer dan één layout geïnstalleerd is, anders verschijnt dat icoontje niet.

Kijk eens in Configuration onder Regional Settings, Languages, Details welke toetsenborden er juist geïnstalleerd zijn, en verwijder de overtollige.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

@Jozef

Tof dat je het toegeeft.

Ik heb een qwerty-toetsenbord waarbij ik andere letters en tekens typ dan dat er op het toetsenbord staan afgebeeld.
Al geprobeerd de installatiesoftware en windows te wijzigen, maar geen resultaat, inmiddels ben ik er bijna aan gewend, maar al die tekens op letters dat lukt niet op de normale manier.
De procedure die ik daarvoor gebruik is
1 run
2 alt met een 3cijferige code intypen (vb: alt 137 is een e met een umlaut
3 knippen en plakken

Ik ken die altmethode nog van mijn oude (prehistorische?) 3.86
Voor de leken: daarmee kon je niet het internet op, en een spel van 10 megabyte was gigantisch groot. Words kon er ook niet op gedraaid worden.

In de browser kan ik die altmethode niet gebruiken. Om de een of andere duivelse reden krijg je dan hele andere zaken zoals teruggaan naar de vorige pagina of de browser sluiten.
Weet iemand hoe dat komt?

Je snapt nu wel waarom ik die leestekens weinig gebruik, alleen als het echt nodig is voor de leesbaarheid, dus bijv niet voor belgie.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

@ Eugeen

Dat groene bordje zie ik uiteraard, maar daar staan echt geen leesbare tekens in. Zoals Jozef zegt Bij nader toezien moet ik wel eerlijk toegeven dat het zeker een rol gespeeld heeft dat ik weet dat op zo een groene achtergrond een E en het nummer van een autosnelweg staat. maw hij kon het niet feitelijk lezen, maar dacht dat hij het kon lezen omdat zijn geheugen het invulde. Dat zeg ik toch goed, he Jozef?
Overigens Eugeen, als dat op het examen ook is dan vind ik dat begrijpelijk en goed dat je het ook zo op de website zet. Van het GOCA vind ik het wel bedenkelijk.

Ik doe die dingen vaak meer op mijn gevoel dan met kennis, dat laat mij nooit in de steek. Klinkt ms vaag, maar ik herken gewoon dingen zonder het fijne te weten en vul het aan met mijn logica.

Die vragen op het examen zijn toch praktisch hetzelfde als hier, hier ken ik ze allemaal.
De eerste keer dat ik examenvragen ad random maakte had ik maar 2 fouten. 1 keer 3 gehad en, na een poging of 5 bijna allemaal 0.
Ik maak me dus weinig zorgen.

Ik moet helaas nog even wachten voordat ik theorieexamen mag doen omdat mijn papieren nog niet in orde zijn.
Ik heb het 1ste semester al de inschrijvingsprocedure gestard, maar helaas was mijn paspoort 2 weekjes verlopen (nog niet zelfs). Ik dacht, hoe moeilijk kunnen ze doen over het feit dat het minder dan 1% van de tijd verlopen is, en dat op een leeftijd dat je uiterlijk maar weinig veranderd. Heel moeilijk blijkbaar.
Paspoort moet ik verlengen bij de ambassade in Brussel (2 keer naar toe gaan ,1 keer voor aanvraag ,1 keer voor ophalen), en daardoor pas 3 weken geleden nieuw paspoort gehad. Ik kreeg een of andere bureacraat die begon te zagen dat er wel heel veel tijd tussen zat.
Dus voordat ik verdere actie kan ondernemen moet ik wachten totdat een flik langskomt om te "controleren" dat ik daar woon.
Leve de bureaucratie zou ik zeggen
Kent iemand toevallig nog sadistische ambtenarenmoppen? Ik ben er voor in de stemming.

Ik zal overigens wel een PB sturen zogauw ik theorie heb gedaan (ook als ik zou buisen wat ik uitsluit). ik verwacht maximaal 3 fouten.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Het icoontje rechtsonder geeft EN (united states) aan. Als ik dat wijzig verandert er niets met mijn toetsenbord, en de volgende keer dat ik het opstart staat het weer terug op EN (united states).

Ik heb nu gedaan wat jij zegt: ik heb voor mij het scherm text services and input languages met twee tabs: settings and advanced.
Onder settings staan er 3 dingen:
1: Default input language
2: Installed services
3: Preferences met 2 tabs: 1 Language bar 2 Key settings

Nogal volledig, maar dan zitten we zeker op dezelfde golflengte.

Bij Default input language heb ik 3 opties: 1 English (United States) - US
2 Dutch (Belgium) - Belgian (Period)
3 (Netherlands) - United States-International

Dat zijn de opties die ik heb.
Ik zet het nog eens een keer op 3 (Netherlands) - United States-International.
Op dit moment geen wijziging met het typen. Ik zal je morgen laten weten ofdat er bij het opstarten iets verander, ik verwacht van niet.
Ik heb ook de andere zaken die daar in de buurt staan allemaal op Nederland, Nederlands gezet.


Ik heb nog een vraagje: Waarom wordt in vlaanderen een azerty- toetsenbord gebruikt en in Nederland een qwerty-toetsenbord.
We hebben toch dezelfde taal, dus dit is totaal onlogisch.
Is dit onder invloed van het frans van de walen? Als dat zo zou zijn, zou het slimmer zijn om dat te splitsen tussen vlaanderen en wallonie?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Ik heb nog een vraagje: Waarom wordt in vlaanderen een azerty- toetsenbord gebruikt en in Nederland een qwerty-toetsenbord.
We hebben toch dezelfde taal, dus dit is totaal onlogisch.
Is dit onder invloed van het frans van de walen? Als dat zo zou zijn, zou het slimmer zijn om dat te splitsen tussen vlaanderen en wallonie?
Dit is uiteraard onder invloed van de Franstaligen gebeurd. In de eerste versies van MS-DOS (en de IBM-versie daarvan, PC-DOS) was er zelfs geen layout voor een Belgisch toetsenbord beschikbaar: we moesten het maar met keyb fr (Keyboard French) stellen. Pas later kwam er een keyb be, in overeenstemming met de Belgische typemachines.

Maak je er niet druk in. De layout van de typemachines werd zo gekozen om het gelijktijdig aanslaan van twee toetsen zoveel mogelijk te vermijden. Met als resultaat het welbekende grapje: "Mijn m (dialect voor hemd) plakt aan mijn q (dialect voor zitvlak)".

Er bestaat al vele jaren de Dvorak-layout, die veel efficiënter blijkt te zijn. Hij heeft evenwel nooit doorgang gevonden, omdat de mensen gewend zijn aan een qwerty of azerty toetsenbord (resistance to change).
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

@Jozef,

ik heb dus alle instellingen van windows ingesteld ingesteld op Nederland en de nederlandse taal. Daarna de computer uitgezet en opnieuw aangezet. Dat icoontje onder zegt dutch (Netherlands).
Maar er is helaas nog niets veranderd aan het toetsenbord, heb er nog steeds last van dat ik andere tekens typ dan op mijn toetsenbord staat.

Is de oorzaak dan dat ik schandalig slechte software heb gekregen bij het toetsenbord.
Overigens, ik bedenk me ineens dat ik de installatie nooit heb kunnen voltooien. Om de een of andere duistere reden heeft windows dat toendertijd geweigerd.

Als een van de informatica-mensen hier een oplossing voor weet...
misschien iets in het register, of een patch ofzo downloaden?

Nog een vraagje aan jouw Jozef.
Jij schreef dat het azerty-toetsenbord onder invloed van de walen hier is gekomen, maar waarom heeft vlaanderen zich dat door de strot laten duwen? Het qwerty-toetsenbord leent zich toch beter voor de nederlandse taal? Wat heeft vlaanderen er nouw mee te maken dat ze in wallonie frans spreken?[/quote]
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Jij schreef dat het azerty-toetsenbord onder invloed van de walen hier is gekomen, maar waarom heeft vlaanderen zich dat door de strot laten duwen? Het qwerty-toetsenbord leent zich toch beter voor de nederlandse taal? Wat heeft vlaanderen er nouw mee te maken dat ze in wallonie frans spreken?
De Vlamingen hebben zich inderdaad te lang laten overheersen door de Franstaligen in dit land. Als enkeling had je evenwel weinig keuze.

Ik heb in 1973 enkele maanden bij een maritiem expeditiekantoor in Antwerpen gewerkt. Het sollicitatiegesprek verliep in het Frans, en als je er wou vooruitkomen, moest je goed Frans kennen, want in het kader werd uitsluitend Frans gesproken.

Vervolgens ging ik bij een bank in Antwerpen werken. Toen ik vroeg waarom iedereen daar Franstalige termen gebruikte, bleek dat er tot kort voordien nog Frans moest gesproken worden.

Later kon ik bij diezelfde bank in Brussel een interessantere job bekomen dank zij mijn talenkennis. Ik kwam terecht op een afdeling waar ik als enige Nederlands kende.

Zo is dat eraan toegegaan hier in België.
Plaats reactie