Meer dan 16 jaar en 9 maanden minder dan 17 jaar

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Meer dan 16 jaar en 9 maanden minder dan 17 jaar

Bericht door Benny Stinkens »

Anonymous schreef: Hallo

Ik ben Karel Maelegheer en zou graag mijn theorie afleggen in de krokus.

Ik dacht dat dit kon vanaf men 16 jaar en 9 maanden oud is.

Maar ik heb in de cursus gelezen dat je dan verplicht iets bij de rijschool moet volgen.

Is dit zo?
Hallo Karel,
Kijk eens naar de topic "Rijbewijs B wanneer/wie"
Daar staat alles wat je moet weten.
In jouw geval gaat het over de leervergunning en daar moet je inderdaad alles met de rijschool doen.
d.w.z. theorie + 12 uren praktijk of wel een jaartje wachten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Karel,

Inderdaad, je mag dan theorie doen vanaf 16 jaar en 9 maanden. Als je theorieles volgt bij een rijschool dan kost dat normaal wel ongeveer 100 euro (nogal duur als je het mij vraagt). Ik weet niet ofdat je korting krijgt bij de vervroegde opleiding, zal wel niet zeker. Voor verreweg de meeste mensen is het echt totaal overbodig om theorieles te volgen en dus zonde van je tijd en geld. Via deze website gaat dat ook prima gaan.

De voordelen van de vervroegde opleiding zijn dat je vanaf 17 jaar al kan rijden met een voorlopig rijbewijs en dat je 3 maanden eerder je rijbewijs kan halen.
Het kost wel wat meer dan model 3 en model 1 volgens mij.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Als je theorieles volgt bij een rijschool dan kost dat normaal wel ongeveer 100 euro (nogal duur als je het mij vraagt).
Wel, vele rijscholen slagen er niet meer in om elke maand nog een theoriecursus te organiseren. Dat is niet door deze site gekomen, maar sinds je het theorie-examen een onbeperkt aantal keren mag afleggen zonder naar de rijschool te moeten (vroeger moest je na 2 mislukkingen een theorie-cursus gaan volgen bij een erkende rijschool). Er is verleden jaar iemand geweest die slechts bij de 38ste poging geslaagd is.

Als ze dan met veel moeite 4 cursisten samenkrijgen die elk 100 Euro betalen, en je rekent alleen nog maar het loon van de lesgever uit (verhoogd met de hoge patronale bijdragen in België), dan scheuren ze er nog hun broek aan.

Je kunt er dus gerust van zijn dat een rijschool die voor een handvol cursisten een theorie-cursus uitzonderlijk eens aanbiedt tegen 50 Euro per persoon, daar flink wat geld aan verliest, en dit alleen maar doet in de hoop dat de cursisten ook de praktijkopleiding bij die rijschool zullen volgen.
Quote: Voor verreweg de meeste mensen is het echt totaal overbodig om theorieles te volgen en dus zonde van je tijd en geld. Via deze website gaat dat ook prima gaan.
Kijk, voor een aantal leerlingen is deze website inderdaad voldoende. Maar niet iedereen is autodidact in dezelfde mate. Voor sommigen is een lesgever onontbeerlijk. Verder blijkt ook uit de praktijkexamens dat vele kandidaten die de theorie door zelfstudie geleerd hebben (al dan niet met deze site) mislukken, niet omdat ze de rijtechnieken onvoldoende zouden beheersen, maar omdat ze de verkeersregels, die ze uit het hoofd kennen en waardoor ze geslaagd zijn voor het theorie-examen, niet correct kunnen toepassen in de praktijk.

Wat de VERO (vervroegde rijopleiding) betreft: naar ik van heel wat mensen uit de rijschoolsector vernomen heb, is dit een optie die zeer goede resultaten oplevert.

Het is met de rijopleiding zoals de reclame van Rolls-Royce luidt: "Quality will remain long after the price is forgotten."
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Jozef schreef: Er is verleden jaar iemand geweest die slechts bij de 38ste poging geslaagd is.
Stel dat hij de eerste twee keer zonder rijschool gestudeerd heeft, dan is hij toch nog 36 keer theorieles gaan volgen.

Quote: Als je theorieles volgt bij een rijschool dan kost dat normaal wel ongeveer 100 euro (nogal duur als je het mij vraagt)
Een goed jaar geleden was de prijs nog rond de 125 euro (vaak boek bij inbegrepen)

Sinds dat de theorieles niet meer verplicht is, en dus minder jongeren nog theorieles volgen, is de prijs in heel wat rijscholen gezakt.

Minder leerlingen dus goedkoper is een merkwaardige redenering zou je zeggen. Maar ik denk dat de rijscholen verkiezen om eventueel iets toe te leggen op de theorie, maar zo een vis te vangen voor de praktijklessen.
Jozef schreef: Als ze dan met veel moeite 4 cursisten samenkrijgen die elk 100 Euro betalen, en je rekent alleen nog maar het loon van de lesgever uit (verhoogd met de hoge patronale bijdragen in België), dan scheuren ze er nog hun broek aan.
Je hebt gelijk Jozef, maar ga even een jaar of twee terug in de tijd. 20 tot 25 leerlingen waren geen uitzondering à 125 euro.
Zou het kunnen dat men toen wat te veel vroeg om uit de kosten te geraken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Eugeen schreef: Stel dat hij de eerste twee keer zonder rijschool gestudeerd heeft, dan is hij toch nog 36 keer theorieles gaan volgen.
Wel neen, het was toen al niet meer verplicht theorieles te gaan volgen na 2 mislukkingen.
Quote: 20 tot 25 leerlingen waren geen uitzondering
Is dat zo? Bij Sanderus hadden ze doorgaans 10 à 12 cursisten.

Ik vrees dat er intussen niet velen zich nog geroepen zullen voelen om een opleiding tot theorielesgever te volgen.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Laat ons even een kat een kat noemen.

1. Uiteraard kan niet iedereen via zelfstudie de stof leren. En voor een aantal jongeren zal het zeker een pluspunt zijn wanneer een lesgever bepaalde delen van de leerstof kan toelichten of uitleggen.

2. Maar wat vroeger ook een groot voordeel 'was' van de theorielessen in de rijschool, was dat men het laatste uur proefexamens maakte. En uiteraard stelden de leerkrachten dan ook vragen 'in de aard van' de examenvragen. Een beetje handige lesgever wist al vlug welke vragen zoal werden gesteld. hij hoefde na het examen, of tijdens de eerste praktijkles het maar even te vragen, net zoals wij dat aan jongeren vragen. En bij dat proefexamen werd natuurlijk bijzonder gelet op zaken waarvan de kans groot zou zijn dat ze bij het examen aan bod zouden komen. Net zoals wij dat nu ook doen.
Quote: Bij Sanderus hadden ze doorgaans 10 Ã 12 cursisten.
Ik heb van instructeurs gehoord dat 20 tot 25 man geen uitzondering was.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Meer dan 16 jaar en 9 maanden minder dan 17 jaar

Bericht door gast »

Hallo

Ik ben Karel Maelegheer en zou graag mijn theorie afleggen in de krokus.

Ik dacht dat dit kon vanaf men 16 jaar en 9 maanden oud is.

Maar ik heb in de cursus gelezen dat je dan verplicht iets bij de rijschool moet volgen.

Is dit zo?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Eugeen schreef: Maar wat vroeger ook een groot voordeel 'was' van de theorielessen in de rijschool, was dat men het laatste uur proefexamens maakte.
Ik weet niet hoe het in de andere rijscholen gesteld is, maar bij Sanderus staat er een PC in de ontvangstruimte, die gratis mag gebruikt worden om oefenvragen te beantwoorden. En er is meestal wel een personeelslid in de buurt om eventuele vragen te beantwoorden.

Benny? Digital?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Sanderus rijschool lijkt mij wel een buitenbeetje.

Als ik je dus goed begrijp: Wanneer leerlingen er theorie volgen, dan doet de lesgever met zijn leerlingen niet een soort test, maar moeten de leerlingen die dat wensen naar de computer in de ontvangtruimte. En als iets niet duidelijk is een personeelslid zoeken???

Dan is het hier in Aarschot toch anders.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef:
Eugeen schreef: Maar wat vroeger ook een groot voordeel 'was' van de theorielessen in de rijschool, was dat men het laatste uur proefexamens maakte.
Ik weet niet hoe het in de andere rijscholen gesteld is, maar bij Sanderus staat er een PC in de ontvangstruimte, die gratis mag gebruikt worden om oefenvragen te beantwoorden. En er is meestal wel een personeelslid in de buurt om eventuele vragen te beantwoorden.

Benny? Digital?
Ik heb nog altijd een videorecorder van 1818 en 2 tv's met een examen wat al lang niet meer up to date is.

Ik Geef liever mijn lessen zeer uitgebreid en stel regelmatig tijdens mijn les mijn vragen om na te gaan hoe goed of minder goed mijn leerlingen hebben opgelet.

Het is ook zo dat het de laatste jaren het steeds moeilijker wordt om alles in 12 uren uitgebreid te bekijken.
Als ik het haal geef ik soms nog een proefexamen maar dikwijls schrijf ik ook het adres van onze site op het bord en de leerlingen maken daar dankbaar gebruik van.

Ik heb de laatse 3 lessen steeds een 10 a 12 leerlingen gehad waarvan de meeste aanwezig waren omwille van de leervergunning.

@BBB,
Quote: Ik weet niet ofdat je korting krijgt bij de vervroegde opleiding, zal wel niet zeker.
Wij vragen al meer dan een jaar 50 euro per cursus voor iedereen
Quote: Voor verreweg de meeste mensen is het echt totaal overbodig om theorieles te volgen en dus zonde van je tijd en geld.
Dank je wel dat zullen Digital en ik zeker graag horen
Quote: Het nadeel is dat het ook de duurste manier is om je rijbewijs te halen.
Bij mijn weten is model 2 duurder
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Er is verleden jaar iemand geweest die slechts bij de 38ste poging geslaagd is.
Kreeg hij een speciaal versierd diploma? Toch wel heel bijzonder, dat dat voorkomt. 4e keer kan ik me nog voorstellen, maar als je al zo vaak gebuisd bent en dan nog niet tot het besef komt dat je wat verkeerd doet
Leuk rekensommetje: 38 x 15 euro = 570euro = 14 uur les Woooow
38x25 minuten=950 minuten = 15 uur en 50 minuten en dat is nog zonder de reistijd naar het examencentrumgerekend, dus ms was het voor hem wel meer dan 30 uur, afhankelijk van afstand en vervoer, ms nog wel benzinekosten erbij.
Zijn jullie ook benieuwd of dat dat record nog verbroken gaat worden de komende jaren?

Als er inderdaad maar 4 leerlingen zijn, dan kan ik me voorstellen dat de lessen 100 euro kosten, eigenlijk nog een koopje zo bezien.
Als er vroeger inderdaad 20a25 leerlingen waren, werden de leerlingen dan toen niet uitgebuit, gewoon maar een vraagje. 25x125 euro = 3.125 euro.
Ik weet niet precies hoeveel uren les ze kregen, maar stel dat het 12 uur was (wat nu het aantal uren is bij vervroegde opleiding), dan is dat ruim 260 euro per uur. 260 euro voor gebruik van een lokaal en salaris leraar, lijkt mij wat veel. Het is maar een gedachte. In alle redelijkheid, ik heb de kosten van het boek nu wel verwaarloosd.
Als het een groter aantal uren les was hoor ik het graag.

Hoe dan ook, blij dat het niet meer verplicht is, voor mij wel al te betuttelend voor diegenen het niet nodig hebben.
Heb je wel theorieles nodig, dan moet je die vooral volgen.

Logisch dat vervroegde opleiding de beste resultaten geeft. Verplichte theorieles, 12 uur praktijkles en minstens 1 jaar stage. Maar het blijft natuurlijk allemaal sterk afhankelijk van de persoon. De een heeft talent en slaagt met eender welk model wel de 1ste keer, de andere slaagt zelfs met vervr. opl. nog niet na verschillende keren. Ken jezelf.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

@Benny (en Digital)

Quote: Quote:
Bij mijn weten is model 2 duurder
Je hebt gelijk. Mea culpa. Ik bedacht me dat achteraf ook, maar had het nog niet gewijzigd. Toch nog altijd duurder dan model 1 en model 3. Ik zal het meteen wijzigen in bovenstaande posting, zodat er geen misverstand ontstaat.



Quote: Dank je wel dat zullen Digital en ik zeker graag horen
Sorry jongens, maar eerlijkheid boven alles. Ik gun jullie je werk, maar de praktijk wijst uit dat het met deze website alleen ook prima kan. Gelukkig voor jullie is het vooralsnog verplicht bij de vervroegde opleiding. Zijn jullie niet daarnaast ook nog praktijkinstructeurs?


Quote: Wij vragen al meer dan een jaar 50 euro per cursus voor iedereen
Is dat met boek? In dat geval zijn de kosten nog wel te doen voor mensen die het met les makkelijker leren.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Nog even een extra vraagje aan Benny en Digital en andere theorieinstructeurs. Zijn jullie niet bang dat bij de volgende wetswijziging niemand meer theorieles hoeft te volgen? Ik kan me voorstellen dat de mensen die nu vervroegde opleiding volgen het als oneerlijk ervaren dat zij wel lessen moeten volgen, terwijl de rest dat niet hoeft. Ja, ze kunnen er ook voor kiezen om later te starten met het leren rijden en het rijbewijs te halen met model 1,2 of 3 maar toch...
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

bbb schreef: Zijn jullie niet bang dat bij de volgende wetswijziging niemand meer theorieles hoeft te volgen? Ik kan me voorstellen dat de mensen die nu vervroegde opleiding volgen het als oneerlijk ervaren dat zij wel lessen moeten volgen, terwijl de rest dat niet hoeft.
Ik denk dat er altijd jongeren zullen zijn die een leraar nodig hebben om hen wegwijs te maken in het verkeersreglement. Diezelfde leraars zijn ook nodig bij de praktijkopleiding. Dus, er zal altijd nood zijn aan instructeurs.

Jongeren mogen niet het gevoel hebben dat zij rijlessen (theorie/praktijk) moeten volgen om instructeurs werk te geven. En dat wordt wat geïnsinueerd met jouw vraag. Ze zouden het wel moeten doen, omdat ze het noodzakelijk vinden. Als ze met dat gevoel naar de opleiding gaan, dan is de vraagprijs ook ondergeschikt.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

@Eugeen
Ik ben het volledig eens met wat jij schrijft, behalve met wat mijn vraag zou insinueren. Wellicht ben ik niet duidelijk genoeg geweest.

Je hebt er een goede neus voor dat ik iets insinueer, maar niet wat jij dacht. Natuurlijk zullen er altijd jongeren zijn die theorielessen nodig hebben, en die jongeren moeten dat ook vooral doen. Ik vind het hartstikke goed als de rijscholen tegen een faire prijs theoriecursussen aanbieden voor die jongeren die er nood aan hebben.

Waar ik wel op doelde met mijn vraag Op dit moment is het voor de VEROjongeren (en voor sommige anderen, zie Jozef zijn reactie) een verplichting die lessen te volgen. Van de 18+ers blijkt het uit de cijfers dat bijna niemand er behoefte aan heeft die lessen te volgen en dat ook niet meer doet nu het niet meer verplicht is. Ik ga er van uit dat het voor de VEROjongeren niet al te veel zal verschillen.
Dus...als die verplichting zou worden afgeschaft, dan zal je naar mijn verwachting gaan zien dat het meerendeel van de VEROjongeren geen theorielessen meer gaan volgen en de rijscholen dus veel minder inschrijvingen daarvoor gaan krijgen.
Denk hierbij ook aan de uitspraak van Benny, als ik het goed begrepen heb, dat de meeste leerlingen aan wie hij les geeft de VERO doen, en de andere groepen dus nog maar beperkt vertegenwoordigd zijn.

Ik ben geen politicus, maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat bij de volgende wijziging ook de theorielessen voor de VEROjongeren zou worden afgeschaft, omdat de jongeren dat niet eerlijk vinden (waarom wij wel en zij niet?), omdat het goedkoper is (en daar streeft de politiek duidelijk naar). Het lijkt er mij op dat ze dat voor VEROjongeren verplicht hebben gehouden bij de laatste grote wijziging als soort van overgang en compromis om een te snelle en sterke daling van het aantal jongeren dat les volgt te voorkomen. Dat zou namelijk enorme problemen geven voor de rijscholen in financiële zin.
Deze laatste alinia is puur speculatief en mede daarom had ik die gedachte er niet bij vermeld.
De reden dat ik hier een beetje bij stil heb gestaan is omdat ik het wat vreemd vond toen ik las dat het voor de VERO wel verplicht is en voor de andere modellen niet, dus vroeg ik mij af waarom dat zou zijn. Ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten.
Plaats reactie