Meer dan 16 jaar en 9 maanden minder dan 17 jaar

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

@Svenn
Interessante artikelen. Tja, dat record zal wellicht dus niet lang gaan blijven staan.
De eerste dag je rijbewijs verliezen. Die persoon zal zich zo
gevoeld moeten hebben. Zwaar klote, wel een beetje dom om dat te doen als je nog maar net je rijbewijs hebt. Niet dat je het daarna wel moet doen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

@Jozef
Voor model 3 zijn de kosten natuurlijk afhankelijk van het gezonde verstand van de begeleider, dat is evident. Noem mij maar een naieve optimist, ik ga er graag van uit dat de meesten voldoende gezond verstand hebben al zie ik genoeg bewijzen die daar niet van getuigen.

Interessante info van die dronken fietser enzo. Al lijkt de kans mij zeer klein dat je een rijverbod krijgt voordat je je rijbewijs hebt. Enig idee hoevaak dat gebeurt per jaar.

Over Landuyt, ik was nogal verbaasd over jouw andere posting over de borden. Ze beseft dat het aantal borden geminderd moet worden en wilt beginnen met de routondeborden

In Polen je rijbewijs halen zou voor die vrouw uit Oxford nog handig zijn geweest als dat toen al kon (zie Svenn's posting) Ofdat het veilig is, dat is natuurlijk nog maar de vraag.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:27 am, in totaal 1 keer bewerkt
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Zeker Svenn, veel mensen hebben die instelling.
Ik neem mij voor om vooral altijd sociaal en veilig te gaan rijden.
Ik sluit wel niet uit dat als de situatie het eens toe zou laten dat ik dan ms 130 of 140 zou rijden op de snelweg, maar dan enkel als de weg een groot stuk voor mij leeg is, anders zou ik dat niet in mijn hoofd halen.
Dat van ikke ikke ikke en de rest kan stikke herken ik wel, maar en zijn gelukkig ook nog veel mensen die niet zo denken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Voor model 3 zijn de kosten natuurlijk afhankelijk van het gezonde verstand van de begeleider
Model 3 is alleszins ongeschikt voor een leerling en een begeleider die enigszins gesteld zijn op verkeersveiligheid. Het gevaarlijke van model 3 is immers dat de begeleider maar weinig kan ingrijpen bij gebrek aan dubbele bediening. De handrem alleen brengt een wagen maar langzaam tot stilstand.

Rijschoolinstructeurs maken meestal een afspraak met de cursist in de zin van: "Als ik zeg alles los, dan laat je meteen ook alles los". Dat is niet zo maar.

De leerling kan de verkeerde kant opgaan, niet tijdig vertragen of stoppen, maar ook in het midden van een kruispunt met een voorrangsweg in paniek slaan en stoppen in plaats van verder te rijden. Alleen met dubbele bediening, waarbij de leerling zo nodig alles loslaat, kun je in die situaties een ongeval vermijden. Je mag er niet aan denken dat dergelijke toestanden met een model 3 het leven van de leerling, de begeleider, en mogelijk nog anderen kan kosten.

Ik heb ooit het omgekeerde gehad, ook met een voertuig zonder dubbele bediening: een leerling bij wie de stoppen doorgeslagen waren, en die niet meer wilde stoppen. Hij bleef halstarrig zoveel gas geven, dat ik de versnellingspook niet in neutraal kon slaan, en de handrem de wagen niet tot stilstand kon brengen. De enige oplossing was de contactsleutel ver genoeg om te draaien om de motor stil te leggen, maar hem vooral niet uit het stuurslot te trekken, want dan zou het stuurwiel geblokkeerd zijn.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:28 am, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Eugeen schreef: Wanneer leerlingen er theorie volgen, dan doet de lesgever met zijn leerlingen niet een soort test, maar moeten de leerlingen die dat wensen naar de computer in de ontvangtruimte.
De instructeurs passen het herhalingsprincipe toe. Bij het begin van iedere nieuwe les overloopt de lesgever de stof van de vorige les door er vragen over te stellen aan de cursisten.

De PC in de ontvangstruimte is een extraatje voor diegenen die het wensen. Hij is niet uitsluitend bedoeld voor deelnemers aan een theorie-cursus. Wie bijvoorbeeld bij Sanderus alleen maar binnenstapt om het boek Wees Wegwijs te kopen zonder de oefenCD, mag gerust de PC gebruiken als hij vrij is.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Akkoord Jozef, dat er geen dubbele bediening verplicht is daar begrijp ik ook echt niets van.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

In Frankrijk is een dubbele bediening wel degelijk verplicht voor de vrije begeleiding.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

JC schreef: Is het een absolute garantie dat wanneer bij iemand de stoppen doorslaan, de dubbele bediening een oplossing bied, er staan toch geen twee sturen in die wagen ?
Dat klopt, een absolute garantie is het dus niet, maar het maakt toch al een enorm verschil uit tegenover een wagen zonder dubbele bediening.
Quote: Ik blijf erbij dat met een goede begeleider je prima kan leren rijden.
En zelfs zonder begeleider lukt het ook. Toen ik 18 was, heb ik mijn theorie-examen afgelegd, een leervergunning gekregen, en die na een jaar omgewisseld tegen een rijbewijs (er bestond toen nog geen praktijkexamen). Ik had veel interesse voor auto's toen ik mijn leervergunning kreeg, wist ik al hoe je de pedalen en de versnellingspook moet bedienen. Ik kwam thuis met mijn leervergunning, kreeg de sleutel van de auto van mijn moeder, en vertrok er op mijn eentje mee.

Niettemin ben ik overtuigd van de meerwaarde van een professionele rijopleiding.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ok bedankt

Ik vind wel dat de theorie best eenvoudig is hoor. Vele dingen weet je gewoon al en op deze website is het zo duidelijk uitgelegd dat gasten van 10 jaar door de cursus zouden geraken denk ik.

toch bedankt karel
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

JC zei:
Quote: Een theoretisch examen voor de begeleider en enkele uurtjes cursus zouden niet slecht zijn.
Goed plan. Lijkt me een redelijke waarborg voor de veiligheid.
Desalniettemin, een paar uurtjes cursus weegt niet op tegen een opleiding en jaren of tientallen jaren ervaring hebben met lesgeven.
Ik vind het wel zeer belangrijk dat de instructeur sociaal vaardig is en mensen goed in kan schatten. Want daarin geef ik je gelijk JC, als je de leerling goed kent is een dubbele bediening minder snel nodig.
Maar als die nodig is, moet die er zijn.
Ik heb dat schakelen dan overigens ook verkeerd geleerd van mijn instructeur.

Jozef zei
Quote: Niettemin ben ik overtuigd van de meerwaarde van een professionele rijopleiding.
Ik dus ook, maar dan enkel voor de praktijk en niet voor de theorie bij de meesten toch.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

vrije begeleiding

Bericht door JC »

Is het een absolute garantie dat wanneer bij iemand de stoppen doorslaan, de dubbele bediening een oplossing bied, er staan toch geen twee sturen in die wagen ?

Het is dus zeer belangrijk dat je de persoon die je leert rijden zeer goed kent, waardoor je weet wanneer de stoppen zullen doorslaan. Bovendien weet je dit nooit niet zeker. Maar daar staat tegenover dat zelfs bij ervaren chauffeurs de stoppen ook wel eens doorslaan, ook met een rijbewijs, aard van het beestje zou ik zo zeggen.

Ik blijf erbij dat met een goede begeleider je prima kan leren rijden. De examinator moet uitmaken of je kan rijden of niet, dat is zijn taak. Ik zie mensen hun rijbewijs halen met de rijschool die nauwelijks kunnen rijden.

Vooral het schakelen blijkt voor vele instructeurs moeilijk aan te leren. Ik heb zo iemand gekend die pas bij 80 in 5de wilde schakelen, terwijl dit met een moderne (diesel)-motor al makkelijk bij 70 kan. Mijn golfke tiptronic in de tijd schakelde automatisch naar 5de vanaf 60, wanneer er niet werd geaccelereerd en die dingen zijn normaal toch efficiënt geprogrammeerd.
Bovendien schakelen sommigen nogal bruusk waardoor je bijna zeeziek wordt.
Ik merk dat het bochtenwerk van de meesten ook te wensen overlaat.

Er zijn wel een paar gebreken aan het systeem. Omdat je nu nog een rijbewijs voor het leven krijgt zou het kunnen dat je begeleider de wegcode niet meer kent. Een theoretisch examen voor de begeleider en enkele uurtjes cursus zouden niet slecht zijn. Natuurlijk een x-jaarlijkse hernieuwing van het rijbewijs lost dit ook op.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Hangt er nog van af. Ik heb een prima begeleiding gekregen van mijn vader. Hij was beroepschauffeur, had jaren met autocars gereden en behoorlijk wat met uitzonderlijk vervoer. Bovendien deed hij ongeveer 60 000 km/jaar met de wagen.
Hij heeft me een goede kijk op het verkeer gegeven, ook vanuit het standpunt van de mastodonten uit het verkeer.

Wat ik trouwens het meest nuttige vond was de grote ervaring die ik had voor ik mijn rijbewijs behaalde. In de vakantie reed ik zelfs in de spits, ik reed hem gewoon naar het werk. Daar vond ik meestal wel wat nuttig om te doen, soms vakantiejob. Meestal stond ik op een grote parking en kon ik mijn manoeuvres nog wat oefenen.
Tijdens mijn opleiding heb ik meerdere keren de ring rond Antwerpen, Brussel, ... gedaan en dit in de spits.
Mijn vrienden die met de rijschool hebben leren rijden hadden lang zoveel ervaring niet, en dat liet zich duidelijk voelen.

Ik heb zelfs leren rijden met een aanhanger, indertijd een caravan. Was niet nodig want ik heb nog een B/E gekregen. Nu komt het me goed van pas als ik mijn aanhanger van mijn zweefvliegtuig trek. Met een lengte van bijna 9 m is dat niet evident.
Plaats reactie