manoeuvres

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

manoeuvres

Bericht door Linda »

Nu ik onze nieuwe auto goed ken en weer vlotjes rij ben ik eindelijk begonnen met mijn manoeuvres

Vorige zondag ben ik begonnen met het manoeuvre waar je achteruit in de parkeer plaats moet rijden en dan weer aan de andere zijde eruit moet rijden en dat gien behoorlijk vlot
Mijn man heeft me goed uitgelegt op welke punten ik moet letten om in de parkeerplaats te rijden en dat ging als een fluitje van een cent

Ik had iets minder dan 2 minuten nodig om dit uit te voeren en denk wel dat ik daar goed bij zit
Ook de Animaties manoeuvres hier op de site zijn een goede hulp
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Hé Linda, leuk nog eens wat van jou te mogen vernemen. Het verheugt me dat het zo goed lukt met je praktische opleiding.

Op het examen staat er inderdaad een tijdsbeperking op het uitvoeren van de maneuvers. Nu wil ik niet zeggen dat je er later 10 minuten moet over doen om te parkeren, maar toch: doe het altijd langzaam. Je kunt dan zo nodig veel gemakkelijker correcties uitvoeren. En het kan ook na 20 jaar rijden nog gebeuren dat je eens verstrooid of vermoeid bent, en een foutje maakt. Als je dan langzaam maneuvreert, zijn de gevolgen veel minder erg.

Eén van de eerste keren dat hij alleen reed, kwam een soldaat die ik opgeleid had, met een vrachtwagen aangereden, en parkeerde hem gezwind achter een andere vrachtwagen. Hij was zó op zijn afstand van de boordsteen aan het letten, dat hij niet gemerkt had dat de vrachtwagen waarachter hij parkeerde, metalen staven aan het laden was die verder kwamen dan de achterkant van die vrachtwagen. Resultaat: vóór- en achterruit van de cabine doorboord op de plaats van de passagier. Als daar iemand gezeten had, was die morsdood geweest. Had de soldaat wat trager geparkeerd, had hij nog kunnen stoppen zodra de balken de voorruit doorboorden.
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Bedankt voor je uitleg Jozef
Maar ik neem er al mijn tijd voor hoor
Ik rij langzaam en zorg ervoor dat ik alles in de gaten kan houden en op de gepaste tijd aan mijn manoeuvre kan beginnen

Als ik het op die tijd kan dan ben ik er zeker van dat ik op de dag van mijn exame nog wat tijd over heb indien de zenuwen toeslaan en ik even moet corrigeren
Maar als ik nu merk dat alles nipt is ga ik zeker niet met een gerust hart naar mijn exame vertrekken
Ik ben de rust zelven maar op zo'n dag weet je maar nooit

Dat doet me er trouwens aan denken dat ik nog een afspraak moet maken om ergens in April mijn eerste poging te ondernemen voor mijn exame
Plaats reactie