Vervallen boekjes?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Casp

Vervallen boekjes?

Bericht door Casp »

Beste,

Ik heb vorig jaar in de lente twee boekjes gekocht (één oefenboek en één met theorie...die bekende groene boekjes) ter voorbereiding van het rijexamen. Helaas is het er nog niet van gekomen om daar effectief mee bezig te zijn.

Nu heb ik van iemand gehoord dat wegens allerlei vernieuwingen deze boekjes niet meer up-to-date zijn. Kan iemand mij zeggen of dit klopt?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Dat is bijna een jaar geleden. Er is intussen wel het een en ander veranderd hoor.

Leer gewoon via onze site.
Die is gratis en 100% up-tp-date.
Er zijn 1000 gratis oefenvragen.
Je kan ook proefexamens doen (2 euro), met vragen die erg lijken op de echte examenvragen.

www.gratisrijbewijsonline.be
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Wie tijd genoeg heeft, kan naast deze site ook nog boeken raadplegen. Hetzelfde nog eens op een andere manier uitgelegd zien, kan verrijkend zijn.

Maar dan wel zoals Eugeen schreef: enkel met boeken die volledig bijgewerkt zijn. Wat niet evident is, nu er al enkele jaren om de haverklap wijzigingen doorgevoerd worden.

Het is heel moeilijk om iets dat verkeerd aangeleerd werd met een verouderd boek, daarna af te leren en opnieuw aan te leren zoals het nu is.

Vandaar ook de noodzaak om zich er, bij de keuze van een begeleider, van te overtuigen dat deze perfect op de hoogte is van de huidige stand van zaken, door hem bijvoorbeeld op deze site een proefexamen te laten afleggen, en een uurtje met een erkende rijschoolinstructeur te laten rijden om de fouten die hij al jarenlang maakt bij te schaven. Getuig van meer verantwoordelijkheidszin dan Renaat Landuyt, en denk niet dat de eerste de beste opa vanwege zijn ervaring een geschikte begeleider zou zijn.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Het kan heus géén kwaad om alsnog deze boeken te gebruiken. Zoals reeds gepost door Eugeen is er inderdaad veel verandert. Doch zijn er vele zaken die onveranderlijk zijn gebleven.

Mijn persoonlijk advies zou zijn om zowel uw eigen boekjes als de site te gebruiken.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Het kan heus géén kwaad om alsnog deze boeken te gebruiken
Patte,

Voor mij mogen jongeren die dat makkelijker kunnen, best uit een handboek studeren. Maar dan moet het een zeer recent boek zijn.

Deze bezoeker praat over een handboek gekocht in de lente 2005. Dus weet je dat het ook nog eens vroeger gedrukt is.

Daar staat sowieso al niets in van de nieuwe leerstof i.v.m. EHBO en MILIEU (waarover steeds enkele vragen worden gesteld) en daar staan geen aanpassingen in. Daarin mogen nog 5 kinden achterin een auto plaats nemen, om maar één voorbeeld te geven.

Ik vind het daarom vrij riskant om jongeren te adviseren dat ze nog gerust dat handboek mogen gebruiken. De bedoeling van de jongeren is immers te slagen voor het examen theorie. En het is dus voor hen wel belangrijk dat ze de juiste en de volledige leerstof leren.
Quote: Mijn persoonlijk advies zou zijn om zowel uw eigen boekjes als de site te gebruiken.
Als maker van de site geef ik steeds het advies: leer ofwel uit een handboek, ofwel via de site (volgens onze leermethode)

Leert men uit beiden, dan is het resultaat dat wij op het forum of rechtstreeks mails ontvangen in de aard van: "in mijn handboek staat 'xxx', maar bij de oefenvragen moet het antwoord 'yyy' zijn. Men heeft iets foutiefs geleerd in het boek en begrijpt dan niet waarom wij een antwoord als zijnde 'juist' geven. Regelmatig denken jongeren dat zij een fout hebben gevonden op de site omdat bijvoorbeeld in hun handboek nog staat dat een passagier van een bromfiets klasse A geen helm moet dragen, wat intussen toch al een hele tijd veranderd is.

Daarenboven is de theorie van de site zo opgebouwd, dat aan de hand van oefenvragen beetje bij beetje nagegaan kan worden of een bepaald hoofdstuk gekend is. Boeken hebben meestal een andere indeling, waardoor de oefenvragen van de site niet perfect aansluiten met de hoofdstukken van een handboek.

ONZE LEERMETHODE
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Casp, je weet toch dat je gratis proefexamen kan doen als je een rekening hebt bij KBC?
Als je vrienden hebt die theorie gaan doen, misschien best die vrienden adviseren geen boekje te kopen. Niet meer nodig nu je het internt hebt en zonde van de centjes. Dat is in ieder geval wat ik doe.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

@Jozef en Eugeen alsook Casp: Beste J.en E., ik begrijp jullie toegevoegde meningen volkomen.

Het jaar 2005 was inderdaad een jaar van vele wijzigingen inzake verkeersrecht. Dus als ik op de posting van Eugeen moet afgaan zal dit boek reeds vroeger gemaakt zijn! Ik kan inderdaad niet oordelen in hoeverre dat dit boek up to date is. Bijgevolg herzie ik mijn mening, enkel en alléén indien het een verouderde editie zou zijn zoals hierboven vernoemd!

Mijn persoonlijk advies zou zijn en blijft om zowel uit de handboeken als op de site te oefenen. Ikzelf kan ook ondervinden dat ik tijdens het leren/lezen nog steeds liever terugval op iets tastbaar tegenover de computer. Dit is dan enkel en alléén een praktische en persoonlijke voorkeur. Wel kan ik het appreciëren om de oefenvragen via deze site op te lossen. Deze geven u reeds een beeld van hoe het tijdens het examen er aan toegaat en vermindert reeds de onwetendheid van hoe zo'n test wordt afgenomen. Bijgevolg zou ik het combineren. Ikzelf om praktische redenen.

Het is tevens zo dat het moeilijk is om de mentaliteit van iemand te doen veranderen. Maar meneer wij doen dat al jaren zo is een zinnetje dat in het dagdagelijks leven (lees:verkeer) vaak voorkomt. Wijzigingen zijn moeilijk aanvaardvaar voor de mensen. Daarom raad ik dan ook aan om van in den beginne het juiste te studeren!!

Gelet op dit alles moet ik mijn mening deels herzien en moet ik benadrukken dat bij gebruik van boeken er moet gekeken worden naar de editie en het jaar der opstelling. Zoniet kan men de site raadplegen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Patte schreef: Maar meneer wij doen dat al jaren zo is een zinnetje dat in het dagdagelijks leven (lees:verkeer) vaak voorkomt.
Ooit zei mijn moeder iets gelijkaardigs tegen een rijkswachter: "Mijnheer, ik heb dat hier zo al duizend keren gedaan."

De rijkswachter antwoordde: "Wel mevrouw, dan komt die boete van 5.000- frank neer op slechts 5- frank per overtreding, dat is toch wel héél goedkoop hé."
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ik heb een boek van mei 2005,maar veel dingen zijn al aangepast van de nieuwe regels(vanaf 5 september 2005)

Is dat een goeie boek?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Wij hebben al zoveel werk om onze site echt up-to-date te houden, dat wij echt geen tijd hebben om ook nog eens de handboeken van anderen te gaan controleren. Je vraagt dat dus best aan de uitgever van dat boek.

Op dit forum kan je van veel jongeren lezen dat ze via een handboek er niet in slaagden de theorie te leren en via de site wel.

Ik laat het echt aan jou over, maar hoe kunnen in een boek van mei 2005 bv de veranderingen van september 2005 instaan?
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

je kan op de site van rijbewijs-az.be de aanvullingen van die boekjes bekijken
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Dat is mogelijk.
Plaats reactie