Stilstaan op voorrangsweg

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Laetitia Voeten

Stilstaan op voorrangsweg

Bericht door Laetitia Voeten »

beste

ik heb al de theorie voor het rijbewijs op uw site geleerd en ik moet zeggen dat alles zeer volledig en duidelijk wordt uitgelegd! ook de oefeningen zijn een grote steun! morgen ga ik het examen afleggen, hopelijk lukt het maar ik denk het wel.

wel had ik enige verduidelijking nodig bij enkele thema's indien mogelijk

-mag een auto een andere rechts inhalen, als die in te halen stopt om links in te slaan, zolang hij niet op een voetpad of fietspad komt?
-op een voorrangsweg en een autoweg mag men noch stilstaan noch parkeren klopt dit, of mag men op een voorrangsweg wel stilstaan?

alvast veeeeel dank meneer

laetitia voeten
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Vraag 1.

Ja, dat mag.

Vraag 2.

Ja dat mag, op voorwaarde dat er geen andere plaatselijke reglementering het verbiedt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Laetitia Voeten schreef: mag een auto een andere rechts inhalen, als die in te halen stopt om links in te slaan, zolang hij niet op een voetpad of fietspad komt
Als de auto die links wil afslaan al gestopt is, kan je hem niet meer langs rechts inhalen, enkel nog voorbijrijden.

Is de auto die links wil afslaan nog in beweging, dan moeten er 2 voorwaarden voldaan zijn vooraleer hem langs rechts te mogen inhalen:
Quote: AR 16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts

wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg,

EN

zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Quote: Artikel 25: Parkeerverbod
...
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
...
8° buiten de bebouwde kommen op de rijbaan van een openbare weg waarop het verkeersbord B9 is aangebracht

Verkeersbord B9 duidt een voorrangsweg aan.

Afbeelding
Plaats reactie