Oversteekplaats voor voetgangers

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Sara Rebergen

Oversteekplaats voor voetgangers

Bericht door Sara Rebergen »

Geachte heer, mevrouw,

Al een tijdje ben ik op zoek naar de regels omtrent een situatie die ik regelmatig onderweg tegenkom. Er zijn voetgangersoversteekplaatsen die geen zebrapad zijn, maar alleen (onderbroken) strepen aan de zijkant hebben. Gelden deze als zebrapaden en moeten bestuurders dus voorrang verlenen, of geven deze slechts de oversteekplaats aan maar hoeft er geen voorrang verleend te worden door bestuurders?

Ik heb zitten zoeken op internet, maar kan het antwoord op deze vraag niet vinden. Ik hoop dat u het antwoord wel weet... Bij voorbaat dank voor uw moeite!

Vriendelijke groet,
Sara Rebergen
Sara R

Wel gevonden...

Bericht door Sara R »

Heb nu alleen gevonden dat de regels die gelden voor zebrapaden niet gelden voor andere oversteekplaatsen. Dus volgens mij hoeven bestuurders geen voorrang te verlenen. Iemand die dit zeker weet?
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Sara

Afbeelding Dit is een oversteekplaats voor voetgangers (zebrapad)

Afbeelding Dit is een oversteekplaats voor fietsers (zebrapad)

Op onze site moet je niet fel zoeken hoor om juist te weten hoe de voorrangsregels daar zijn. (kijk even onder VOORRANG)

Op een oversteekplaats voor voetgangers:
Voetgangers hebben voorrang.
Op een oversteekplaats voor fietsers:
Fietsers en bestuurders van bromfietsen mogen daar oversteken als de rijbaan vrij is.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Wat ik trouwens ook al gezien heb zijn van die blauwe stroken met witte randen, met een manneke erop getekend, maar ik neem aan dat deze niet eens vermeld worden in de wet (?), en dus meer zo'n functie vervullen voor voetgangers als suggestiestroken voor fietsers...?

Ze worden bvb gebruikt aan Gent Sint Pieters Station, waar ze denk ik het oversteken van voetgangers uit allerlei richtingen naar het plein toe wat wouden concentreren, zonder ze echt voorrang te geven... (de tram rijdt daar bvb ook)
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Sofie,

Als je nog eens in die buurt komt en je hebt toevallig een fototoestel, wil je daar dan eens wat foto's nemen en ze doormailen?
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

daar zal ik dinsdagnamiddag na mijn examen voor zorgen, oké?
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dank je Sofie.

Neem het niet al te close. Dan kan ik, als ik iets zou gebruiken op de site, beter uitkiezen welk deel van de foto ik kan gebruiken.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

fotoos verzonden

PS : als je ze liever anders getrokken ziet ofzo laat je het maar weten, ik woon op 5 minuutjes van die plaats
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: -------Oorspronkelijk bericht-------

Van: Eugeen Van Aerschot
Datum: 01/31/06 15:15:31
Aan: vta@politie.gent.be
Onderwerp: WEGMARKERING


Eugeen Van Aerschot
Gratis Rijbewijs Online


Geachte heer,

Op het forum van de website www.gratisrijbewijsonline.be verscheen een vraag van een jongere i.v.m. een bepaalde wegmarkering in de buurt van het Sint Pietersstaton te Gent.

Afbeelding:

Afbeelding

Omdat ik in de wegcode niets vind i.v.m. deze blauwe markering, wil ik U graag wat uitleg hieromtrent vragen, zodat wij de jongeren juiste informatie kunnen verstrekken.

- Welk soort wegmarkering is dit?
- Wat is de betekenis van deze markering?
- Onder welke regel van de wegcode valt deze markering?

Uitkijkend naar uw antwoord, teken ik,

Met vriendelijke groeten,


Eugeen Van Aerschot
Sara R

Bericht door Sara R »

@ Eugeen:

Dank voor je antwoord, maar zo ver was ik al. Ik bedoelde geen fietsersoversteekplaats... Er zijn voetgangersoversteekplaatsen met strepen aan de zijkant (en geen blokken), een soort zebrapad maar dan alleen strepen aan de buitenkant. Die bedoelde ik. En volgens mij staat die nog niet op de site...

Groeten,
Sara
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Sara,

Op onze site staat alleen wat in de wegcode staat.
Ook aan jou de vraag, is het mogelijk om van zo'n zebrapad (dat geen is) eens een foto te maken en die door te mailen?
Dan kunnen wij aan de lokale politie vragen wat die tekeningen betekenen.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Overigens gisteren m'n instructeur gezien, die vertelde dat die blauwe stroken inderdaad een soort suggestiestroken zijn voor voetgangers (zoals ik al dacht), waar je niet verplicht voor moet stoppen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Een zeer verstandig man, die Robin De Mol. Zulke "schijnveilige nepaanduidingen" kunnen inderdaad alleen maar tot meer conflicten tussen weggebruikers leiden en ongevallen veroorzaken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Patte schreef: Het aanbrengen van verkeerstekens die niet zijn opgenomen in de wetgeving kan leiden tot meer verwarring in het verkeer.
Dus de VVM De Lijn overtreedt AR 7.3.:
Quote: Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
En vermits de Politie niet alleen tot taak heeft misdrijven vast te stellen, maar ook ze te doen ophouden ...
Plaats reactie