Aanvraag 2de voorlopig rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
1989

Aanvraag 2de voorlopig rijbewijs

Bericht door 1989 »

Aangezien er nog geen nieuws is over het verdwijnen van de wachttijd van drie jaar mijn vraag:

In maart zal ik mijn wachttijd/straftijd van drie jaar uitgezeten hebben en kan ik dus een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen,
ik heb reeds mijn zes uur praktijk gevolgd, is dat voldoende om een nieuw voorlopig rijbewijs te kunnen bekomen zonder begeleider?

Groeten
Ludwig

Re: Aanvraag 2de voorlopig rijbewijs

Bericht door Ludwig »

1989 schreef: 15 nov 2017, 10:10 Aangezien er nog geen nieuws is over het verdwijnen van de wachttijd van drie jaar mijn vraag:

In maart zal ik mijn wachttijd/straftijd van drie jaar uitgezeten hebben en kan ik dus een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen,
ik heb reeds mijn zes uur praktijk gevolgd, is dat voldoende om een nieuw voorlopig rijbewijs te kunnen bekomen zonder begeleider?

Groeten
Je kan inderdaad opnieuw een voorlopig rijbewijs aanvragen als je wachttijd is verlopen in maart (ik heb in dezelfde situatie gezeten). Om alleen te kunnen oefenen, moet je wel 20 uur rijles hebben gevolgd zodat je van de rijschool een bekwaamheidsattest krijgt. Met jouw 6 uur les, kan je alleen een rijbewijs met begeleider aanvragen.

Die zes uren kan je volgens mij echter wel 'hergebruiken' en aanvullen met 14 uur les om aan 20 uur te komen. Ik ben niet helemaal zeker of dit effectief kan, en hoe lang gevolgde lessen eventueel geldig blijven (ik dacht drie jaar), maar misschien kan iemand dat hier nog bevestigen.

En zorg ook dat je bij je aanvraag nog een geldig attest over je theoretisch examen hebt (blijft immers maar drie jaar geldig).
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Aanvraag 2de voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

@ Ludwig

Jouw uitleg wordt als 'heel correct' bevestigd :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie