Vraag 705

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Lexiemaan
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2017, 12:25

Vraag 705

Bericht door Lexiemaan »

Een hindernis op het fietspad.
Je mag niet stilstaan en niet parkeren tot op 5 meter voor en voorbij de plaats waar fietsers op de rijbaan moeten komen.

A. Juist.
B. Niet juist.

Correcte antwoord: B
LES 26 – ‘Stilstaan en parkeren’.
Dat is enkel zo op plaatsen waar een bord staat dat het fietspad eindigt.
Hier mag je niet parkeren op de plaats waar fietsers op de rijbaan komen.

Dit spreekt elkaar toch enorm tegen? Je mag er toch niet voorstaan?

Alvast bedankt!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 705

Bericht door Benny Stinkens »

Tot op 5 meter voor het fietspad mag je wel parkeren of stilstaan.
Op minder dan 5 meter dan weer niet :idea:
Artikel 24 schreef:Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;
Anderzijds heb je wel gelijk dat de uitleg bij de vraag niet klopt.
uitleg vraag 705 schreef:Dat is enkel zo op plaatsen waar een bord staat dat het fietspad eindigt.
@ GRO
Met het eindigen van het fietspad heeft dit niets te maken. :idea:
Waar een fietspad eindigt heeft een fietser wel voorrang op de regelmatige bestuurder die dus rechtdoor rijdt, maar daar gaat de vraag niet over.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 705

Bericht door Inazuma »

"Dat is enkel zo op plaatsen waar een bord staat dat het fietspad eindigt."

Slaat nergens op, en is nergens zo vermeld in de wegcode ...
Er bestaat in België overigens geen dergelijk bord.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 705

Bericht door GRO »

@ Inazuma
Op plaatsen waar een fietspad eindigt, gewoon omdat het eindigt, of omdat het opgebroken is wegens werken, staat een bord dat bestuurders ervan verwittigt dat fietsers en bestuurders van bromfietsen op de rijbaan komen.
Daar geldt alvast die 5 meter regel.

Geldt die 5 meter regel ook voor elk obstakel dat op een fietspad ligt waardoor fietsers op de rijbaan komen, maar waar geen bord staat?
Voorbeeld een berg zand op de weg, buizen, een dikke tak?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 705

Bericht door Inazuma »

De wegcode geeft in Art 24 geen redenen of beperking op waarom de fietsers op of af het fietspad zouden moeten ...
Ook een hindernis verplicht een fietser het fietspad te verlaten.

In 25 komt er dan nog eens een gelijkaardig parkeerverbod, maar dan zonder afstanden.
Er staan zo wel meer dubbele dingen in de wegcode ... 't zelfde maar dan net iets anders.

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;


25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
4° op de plaatsen waar de voetgangers en de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden;
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 705

Bericht door GRO »

@ Inazuma
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;
Toen een paar jaar geleden de teksten op de site herschreven zijn, is mij uitgelegd dat daarmee de plaatsen bedoeld zijn die aangegeven worden door het verkeersbord A25. Hier geldt de 5 meter regel.
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
4° op de plaatsen waar de voetgangers en de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden;
Toen is mij ook uitgelegd dat met dit artikel beldoed wordt de plaatsen waar een toevalige hindernis op het fietspad ligt, waardoor fietsers misschien net niet of net wel op de rijbaan moeten rijden. Maar er staat geen bord A25.
Mij is toen gezegd dat daar de 5 meter regel niet geldt.

Het zou leuk zijn. Je parkeert 's morgens je auto op de baan waar het mag, naast een fietspad. Een aannemer komt een uur later 1 meter voorbij je auto 5 zakken cement op het fietspad droppen. Een uur later komt de politie jou een PV schrijven omdat je geen 5 meter van die zakken staat.

Zo staat het ook op de site uitgelegd. Er zijn tientallen lesgevers die de theorie hebben nagekeken en daarover heb ik geen enkele opmerking gekregen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 705

Bericht door Benny Stinkens »

GRO schreef: 24 okt 2017, 17:22 Toen een paar jaar geleden de teksten op de site herschreven zijn, is mij uitgelegd dat daarmee de plaatsen bedoeld zijn die aangegeven worden door het verkeersbord A25. Hier geldt de 5 meter regel.
Ik heb je dit in elk geval niet zo uitgelegd. :idea:
GRO schreef: 24 okt 2017, 17:22Toen is mij ook uitgelegd dat met dit artikel beldoed wordt de plaatsen waar een toevalige hindernis op het fietspad ligt, waardoor fietsers misschien net niet of net wel op de rijbaan moeten rijden. Maar er staat geen bord A25.
Mij is toen gezegd dat daar de 5 meter regel niet geldt.
Ook dit heb ik je in geen geval zo uitgelegd en ik vraag me af wie eigenlijk wel :roll:
Lees de wettekst Eugeen :idea:
GRO schreef: 24 okt 2017, 17:22 Het zou leuk zijn. Je parkeert 's morgens je auto op de baan waar het mag, naast een fietspad. Een aannemer komt een uur later 1 meter voorbij je auto 5 zakken cement op het fietspad droppen. Een uur later komt de politie jou een PV schrijven omdat je geen 5 meter van die zakken staat.
Als de agent zijn werk doet zoals hij het zou moeten doen gaat hij inderdaad een PV schrijven. :arrow:
Maar dan wel eentje voor de aannemer. :!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 705

Bericht door GRO »

Klopt Benny, ik had je ook niet vernoemd.
(Jij hebt trouwens als dat filmpje klaar was gemeld dat het voor jou OK was zo).

Benny, zelfde vraag als aan Inazuma.
Wat is het verschil tussen:

art 24.2
... verplicht zijn het fietspad te verlaten om OP de rijbaan te rijden.
(Bord A25 geeft die plaatsen aan).
Hier wordt de 5 meter vermeld

art 25.1
... fietsers op de rijbaan moeten komen om OMHEEN een hindernis te rijden.
(Er staat geen bord A25).
Hier wordt geen 5 meter vermeld.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 705

Bericht door de rijprof »

(art 24.2) In het 1ste geval eindigt het fietspad effectief. Verboden stilstaan en parkeren op minder dan 5 meter.
(art 25.1) In het 2de geval is er een hindernis, maar het fietspad loopt in feite door. Verboden parkeren naast de hindernis.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 705

Bericht door GRO »

(art 24.2) In het 1ste geval eindigt het fietspad effectief. Verboden stilstaan en parkeren op minder dan 5 meter.
(art 25.1) In het 2de geval is er een hindernis, maar het fietspad loopt in feite door. Verboden parkeren naast de hindernis.
Zo heb ik de info ook doorgekregen bij het maken van de filmpjes.

In het eerste geval is STILSTAAN en PARKEREN verboden (5 meter).
In het tweede geval is PARKEREN verboden.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 705

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: 26 okt 2017, 11:46
(art 24.2) In het 1ste geval eindigt het fietspad effectief. Verboden stilstaan en parkeren op minder dan 5 meter.
(art 25.1) In het 2de geval is er een hindernis, maar het fietspad loopt in feite door. Verboden parkeren naast de hindernis.
Zo heb ik de info ook doorgekregen bij het maken van de filmpjes.

In het eerste geval is STILSTAAN en PARKEREN verboden (5 meter).
In het tweede geval is PARKEREN verboden.
En ook die uitleg was verkeerd ... en blijkbaar nog (zie vraag over 705 die me opnieuw hier bracht)
Er zijn situaties waar het fietspad wel degelijk doorloopt en bromfietsers het toch moeten verlaten of net oprijden ...
(overgang binnen/buiten bebouwde kom bvb ... IIRC is toen ook 24.2 aangepast net wegens die aanpassing )

Kortom: er zijn 2 regels gemaakt die over andere situaties LIJKEN te gaan,
maar dat onderscheid is op geen enkele manier gemaakt in de wegcode ...

Als ergens een hindernis quasi-permanent het fietspad blokkeert, is IMO Art 24.2 onverkort van kracht , én 25.4
Gewoon omdat nergens gesteld is waardoor die verplichting zou ontstaan
Moet het een wettelijke verplichting zijn :?:
Of is een feitelijke -een hindernis, of einde fietspad- ook goed ... :?:

IMO gelden bij een hindernis op fietspad dan ook BEIDE regels:
Van 5m voor de hindernis
langs de hindernis (anders moet men ook nog eens omheen de auto's fietsen)
Tot 5m nà de hindernis



De plaatsing van een A25 is niet overal verplicht
Kan dus ook geen criterium zijn
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 705

Bericht door GRO »

Afbeelding

Dit is de afbeelding bij die vraag.
Hier zou artikel 25.1.4 gelden, nl verboden te parkeren naast de hindernis.

Omdat art 24.2 en 25.1.4 weer een voorbeeld zijn van de onduidelijkheid van de wegcode, heb ik daarover bij het maken van de site op diverse plaatsen info gevraagd.
Artikel 24.2 zou slaan op plaatsen waar bijvoorbeeld het fietspad eindigt of bijvoorbeeld wegens werken voor een deel onderbroken is en fietsers via bord 25 A wordt aangegeven dat ze op de rijbaan moeten rijden.

Art 25.1.4 zou te maken hebben met een of andere hindernis (zoals op de afbeelding) op het fietspad.
Voorbeeld: een dikke afgevallen tak op het fietspad of door de hitte is een stuk fietspad op een plaats plots 5 cm omhoog gekomen.

'Tot op … ' is gewijzigd in: 'op minder dan ...'
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 705

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: 25 dec 2019, 17:34 Artikel 24.2 zou slaan op plaatsen waar bijvoorbeeld het fietspad eindigt of bijvoorbeeld wegens werken voor een deel onderbroken is
Zoals hier duidelijk het geval is ...
en fietsers via bord 25 A wordt aangegeven dat ze op de rijbaan moeten rijden.
Gevaarsbord A25 staat er niet voor de fietsers ...

Het is een melding van gevaar aan de weggebruikers op de rijbaan: dat de fietsers op de rijbaan gaan/kunnen komen

Art 25.1.4 zou te maken hebben met een of andere hindernis (zoals op de afbeelding) op het fietspad.
Dat geldt ter hoogte van de hindernis
en zegt niets over ervoor / erna

Er is dus geen wederzijdse uitsluiting tussen beide, zoals sommigen er blijkbaar van willen maken ...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 705

Bericht door GRO »

Afbeelding afb 1

Afbeelding afb 2


@ Inazuma

Ik kan je redenering volgen.
Naar mij indertijd is uitgelegd zit het verschil tussen:

- art 24.2: het fietspad verlaten. (af 1)
- art 25.1.4: omheen een hindernis (op het fietspad) rijden. (afb 2)

Ik zal na de nieuwjaarsperiode het nog eens opnieuw navragen bij diverse instanties.
Jega

Re: Vraag 705

Bericht door Jega »

Is it resolved? Still Question 705 shows the answer B is correct.
But we need to give 5meter space before the obstacle for the cyclist to do the safe cross over?
Is it right?
Plaats reactie