Vraag 705

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Lexiemaan

Vraag 705

Bericht door Lexiemaan » 22 okt 2017, 12:53

Een hindernis op het fietspad.
Je mag niet stilstaan en niet parkeren tot op 5 meter voor en voorbij de plaats waar fietsers op de rijbaan moeten komen.

A. Juist.
B. Niet juist.

Correcte antwoord: B
LES 26 – ‘Stilstaan en parkeren’.
Dat is enkel zo op plaatsen waar een bord staat dat het fietspad eindigt.
Hier mag je niet parkeren op de plaats waar fietsers op de rijbaan komen.

Dit spreekt elkaar toch enorm tegen? Je mag er toch niet voorstaan?

Alvast bedankt!

Benny Stinkens
Administrator

Re: Vraag 705

Bericht door Benny Stinkens » 22 okt 2017, 13:13

Tot op 5 meter voor het fietspad mag je wel parkeren of stilstaan.
Op minder dan 5 meter dan weer niet :idea:
Artikel 24 schreef:Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;
Anderzijds heb je wel gelijk dat de uitleg bij de vraag niet klopt.
uitleg vraag 705 schreef:Dat is enkel zo op plaatsen waar een bord staat dat het fietspad eindigt.
@ GRO
Met het eindigen van het fietspad heeft dit niets te maken. :idea:
Waar een fietspad eindigt heeft een fietser wel voorrang op de regelmatige bestuurder die dus rechtdoor rijdt, maar daar gaat de vraag niet over.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.

Inazuma

Bericht door Inazuma » 23 okt 2017, 16:53

"Dat is enkel zo op plaatsen waar een bord staat dat het fietspad eindigt."

Slaat nergens op, en is nergens zo vermeld in de wegcode ...
Er bestaat in België overigens geen dergelijk bord.

GRO
Administrator

Bericht door GRO » 24 okt 2017, 13:26

@ Inazuma
Op plaatsen waar een fietspad eindigt, gewoon omdat het eindigt, of omdat het opgebroken is wegens werken, staat een bord dat bestuurders ervan verwittigt dat fietsers en bestuurders van bromfietsen op de rijbaan komen.
Daar geldt alvast die 5 meter regel.

Geldt die 5 meter regel ook voor elk obstakel dat op een fietspad ligt waardoor fietsers op de rijbaan komen, maar waar geen bord staat?
Voorbeeld een berg zand op de weg, buizen, een dikke tak?

Inazuma

Bericht door Inazuma » 24 okt 2017, 14:37

De wegcode geeft in Art 24 geen redenen of beperking op waarom de fietsers op of af het fietspad zouden moeten ...
Ook een hindernis verplicht een fietser het fietspad te verlaten.

In 25 komt er dan nog eens een gelijkaardig parkeerverbod, maar dan zonder afstanden.
Er staan zo wel meer dubbele dingen in de wegcode ... 't zelfde maar dan net iets anders.

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
4° op de plaatsen waar de voetgangers en de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden;

GRO
Administrator

Bericht door GRO » 24 okt 2017, 17:22

@ Inazuma
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Toen een paar jaar geleden de teksten op de site herschreven zijn, is mij uitgelegd dat daarmee de plaatsen bedoeld zijn die aangegeven worden door het verkeersbord A25. Hier geldt de 5 meter regel.
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
4° op de plaatsen waar de voetgangers en de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden;
Toen is mij ook uitgelegd dat met dit artikel beldoed wordt de plaatsen waar een toevalige hindernis op het fietspad ligt, waardoor fietsers misschien net niet of net wel op de rijbaan moeten rijden. Maar er staat geen bord A25.
Mij is toen gezegd dat daar de 5 meter regel niet geldt.

Het zou leuk zijn. Je parkeert 's morgens je auto op de baan waar het mag, naast een fietspad. Een aannemer komt een uur later 1 meter voorbij je auto 5 zakken cement op het fietspad droppen. Een uur later komt de politie jou een PV schrijven omdat je geen 5 meter van die zakken staat.

Zo staat het ook op de site uitgelegd. Er zijn tientallen lesgevers die de theorie hebben nagekeken en daarover heb ik geen enkele opmerking gekregen.

Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens » 24 okt 2017, 18:58

GRO schreef:
24 okt 2017, 17:22
Toen een paar jaar geleden de teksten op de site herschreven zijn, is mij uitgelegd dat daarmee de plaatsen bedoeld zijn die aangegeven worden door het verkeersbord A25. Hier geldt de 5 meter regel.
Ik heb je dit in elk geval niet zo uitgelegd. :idea:
GRO schreef:
Toen is mij ook uitgelegd dat met dit artikel beldoed wordt de plaatsen waar een toevalige hindernis op het fietspad ligt, waardoor fietsers misschien net niet of net wel op de rijbaan moeten rijden. Maar er staat geen bord A25.
Mij is toen gezegd dat daar de 5 meter regel niet geldt.
Ook dit heb ik je in geen geval zo uitgelegd en ik vraag me af wie eigenlijk wel :roll:
Lees de wettekst Eugeen :idea:
GRO schreef:
Het zou leuk zijn. Je parkeert 's morgens je auto op de baan waar het mag, naast een fietspad. Een aannemer komt een uur later 1 meter voorbij je auto 5 zakken cement op het fietspad droppen. Een uur later komt de politie jou een PV schrijven omdat je geen 5 meter van die zakken staat.
Als de agent zijn werk doet zoals hij het zou moeten doen gaat hij inderdaad een PV schrijven. :arrow:
Maar dan wel eentje voor de aannemer. :!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.

GRO
Administrator

Bericht door GRO » 25 okt 2017, 02:09

Klopt Benny, ik had je ook niet vernoemd.
(Jij hebt trouwens als dat filmpje klaar was gemeld dat het voor jou OK was zo).

Benny, zelfde vraag als aan Inazuma.
Wat is het verschil tussen:

art 24.2
... verplicht zijn het fietspad te verlaten om OP de rijbaan te rijden.
(Bord A25 geeft die plaatsen aan).
Hier wordt de 5 meter vermeld

art 25.1
... fietsers op de rijbaan moeten komen om OMHEEN een hindernis te rijden.
(Er staat geen bord A25).
Hier wordt geen 5 meter vermeld.

de rijprof
Medewerker
Contacteer:

Bericht door de rijprof » 26 okt 2017, 00:54

(art 24.2) In het 1ste geval eindigt het fietspad effectief. Verboden stilstaan en parkeren op minder dan 5 meter.
(art 25.1) In het 2de geval is er een hindernis, maar het fietspad loopt in feite door. Verboden parkeren naast de hindernis.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden

GRO
Administrator

Bericht door GRO » 26 okt 2017, 11:46

(art 24.2) In het 1ste geval eindigt het fietspad effectief. Verboden stilstaan en parkeren op minder dan 5 meter.
(art 25.1) In het 2de geval is er een hindernis, maar het fietspad loopt in feite door. Verboden parkeren naast de hindernis.
Zo heb ik de info ook doorgekregen bij het maken van de filmpjes.

In het eerste geval is STILSTAAN en PARKEREN verboden (5 meter).
In het tweede geval is PARKEREN verboden.

Plaats reactie