Vraag 7045

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
EliseVD

Vraag 7045

Bericht door EliseVD »

Ik heb reeds eenmaal mijn theoretisch rijexamen afgelegd en was er niet door. Een vraag die me 5 punten gekost heeft, was exact dezelfde als vraag 7045. "Mag je in deze situatie naar het tankstation afslaan?" Tussen mij en het tankstation was een bijzonder overrijdbare bedding (volle witte lijnen en op de straat stond BUS). Bij het inkijken van het examen bleek ik dus niet te mogen afslaan, aangezien het een volle witte lijn was. Bij jullie vraag mag je wel afslaan aangezien de volle witte lijn van een overrijdbare bedding en dus niet dezelfde betekenis heeft als een volle witte lijn tussen rijstroken. Kan het zijn dat jullie antwoord foutief is?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 7045

Bericht door Benny Stinkens »

72.6. Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering, bedoeld in artikel 77.8, bakenen de bijzondere overrijdbare bedding af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.

De andere voertuigen mogen de bijzondere overrijdbare bedding dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs deze bedding in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten.
Afbeelding

Ons antwoord is dus juist. :idea:
Er zouden buiten de bussen maar weinig mensen overblijven die in dat tankstation zouden kunnen tanken denk ik :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
EliseVD

Re: Vraag 7045

Bericht door EliseVD »

Dankjewel voor je snelle reactie! Ik vond het ook zeer vreemd dat ik die vraag fout had om exact de reden die jij aanhaalt: het tankstation zou weinig klanten hebben. Was heel verontwaardigd dat er 5 punten voor afgetrokken werd... Natuurlijk mag je de vragen maar heel kort inkijken. Ik vermoed dat ik dan toch iets gemist ga hebben, waardoor zowel jullie als zij gelijk hebben. Hopelijk mis ik het de volgende keer niet :wink:
Nu het toch over bijzondere overrijdbare bedings gaat: heb ik het goed begrepen dat je op eender welk moment deze mag dwarsen om naar een parkeerplaats, eigendom etc te gaan en niet enkel op de dambordmarkeringen? En dat dambordmarkeringen enkel aan een kruispunt zijn?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 7045

Bericht door de rijprof »

heb ik het goed begrepen dat je op eender welk moment deze mag dwarsen om naar een parkeerplaats, eigendom etc te gaan en niet enkel op de dambordmarkeringen? En dat dambordmarkeringen enkel aan een kruispunt zijn?
Ja, maar dambordmarkeringen kunnen ook op een doorsteek van een middenberm voor komen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 7045

Bericht door GRO »

Ik denk dat het verschil hem hierin zit:
Als er gevraagd wordt of je die bedding mag dwarsen om dat tankstation te bereiken, ofwel of je een stukje op de bedding mag rijden om dan bij het tankstation af te slaan.
Het eerste mag en het tweede niet.
Plaats reactie