9290

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
FILSIE

9290

Bericht door FILSIE »

Volgens de theorie in jullie boek mag je op een busstrook niet rijden en parkeren. Op jullie site staat er nog een samenvatting waarbij alle mogelijkheden worden aangeduid. Op de oefenvraag krijg ik echter het antwoord dat je op een busstrook nooit mag parkeren en stilstaan. Wat zie ik hier over het hoofd?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 9290

Bericht door Jozef »

Beste,

Je hebt de materie blijkbaar zeer aandachtig bestudeerd. Proficiat!

Op de desbetreffende webpagina bij Gratis Rijbewijs Online staat er dat je op een busstrook met een auto niet mag parkeren en rijden (er staat dus niet dat je er niet mag stilstaan). De samenvatting geeft zelfs expliciet aan dat je er wél mag stilstaan. Bovendien maakt GRO er voor de goede orde de kanttekening:
Of je op een busstrook wel mag stilstaan, is iets waarover al heel wat gediscussieerd is. Sommigen beweren dat, vermits je er niet mag op rijden, je er ook niet geraakt om te gaan stilstaan. Volgens de Mobilit.fgov.be is het niet expliciet verboden en zij gaan ervan uit dat het dus wel mag.
Ik heb er ten volle begrip voor dat mijn collega-webmaster GRO, vanwege al deze discussies, door het bos niet altijd meer de bomen gezien heeft, en daardoor het antwoord B dat hij op vraag 9290 als correct aangegeven heeft, dat niet echt is.
Wat is het meest correcte antwoord?
Op een busstrook mag je ...

A. ... nooit parkeren.
B. ... nooit stilstaan en parkeren.
C. ... nooit rijden, stilstaan en parkeren.

Juist = B
Merken we vooreerst op dat met B wellicht bedoeld wordt "stilstaan of parkeren" en met C "rijden, stilstaan of parkeren", want elk van de drie elementen van de verzameling {rijden, stilstaan, parkeren} sluit de twee andere uit. Je kunt op elk gegeven ogenblik immers slechts één van de drie dingen doen.

Onder dat voorbehoud, en in de veronderstelling dat je op een busstrook waarop je niet mag rijden, wel mag stilstaan, zou A het meest correcte antwoord zijn, omdat het, in tegenstelling tot B en C, geen foutief element bevat, wijl B en C beide "stilstaan" als foutief element bevatten.

Onder dat voorbehoud, en in de veronderstelling dat je op een busstrook waarop je niet mag rijden, niet mag stilstaan, zouden A en B en C even correct zijn. Welk antwoord het meest correcte is, hangt immers niet af van het aantal correcte elementen dat het bevat. Als ik zeg dat 1 = 1, of dat 1 = 1 en 1 + 1 = 2, of dat 1 = 1 en 1 + 1 = 2 en 1 + 1 + 1 = 3, zijn dat alle drie even correcte uitspraken.

Persoonlijk deel ik de mening van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, namelijk dat je op een busstrook mag stilstaan omdat het niet verboden is.

De redenering van diegenen die menen dat je op een busstrook niet mag stilstaan omdat je, om er te gaan stilstaan, eerst een beetje op de busstrook moet rijden (tenzij je een takelwagen met een kraan zou laten komen om je auto op te heffen en op de busstrook te zetten), valt niet te rijmen met analoge andere situaties in de wegcode.

De bestuurders zouden dan bijvoorbeeld ook niet op een berm mogen parkeren waar dat toegelaten is, want daartoe moet je ook eerst die berm oprijden, maar artikel 9.1.1. van de wegcode bepaalt dat, als de openbare weg een rijbaan omvat, de bestuurders deze rijbaan moeten volgen, wat zou inhouden dat ze niet op de berm mogen rijden, de rijbaan niet mogen verlaten om een privaat eigendom op te rijden, enz.

Als je niet op een busstrook mag rijden, mag je daar niet rijden om er te rijden, maar wel over de afstand die nodig is om er te gaan stilstaan.

Voor zover ik weet, is de GOCA op de hoogte van deze controverse, en heeft ze de gewoonte om vragen te vermijden waarover geen eensgezindheid bestaat.
Plaats reactie