Rechts inhalen op de autosnelweg

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
nancyvm
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 aug 2017, 07:54

Rechts inhalen op de autosnelweg

Bericht door nancyvm »

Ik reed op het rechterrijvak van de autosnelweg tegen een snelheid van 90 km/u. Voor mij was er veel ruimte tussen mijn wagen en de voorliggende auto. Links reden er auto's. Ik mag rechts niet inhalen behalve bij file (= een rij stilstaande of langzaamrijdende voertuigen, betekenis volgens wikipedia). Welke snelheid is 'langzaamrijdend'? Volgens ligt dit onder de minimumsnelheid van 70km/u? Indien ik dit niet kan is het langzaamrijdend? Ik mag rechts voorbijsteken bij vanaf 99km/u? Of hoe is het juist?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rechts inhalen op de autosnelweg

Bericht door GRO »

Rechts voorbijrijden is niet verboden bij file als er haast stilstaand of zeeeeeer traaaag rijdend verkeer is.
Zeer traag is niet een beetje minder dan 70 km/uur.
Ik reed op het rechterrijvak van de autosnelweg tegen een snelheid van 90 km/u. Voor mij was er veel ruimte tussen mijn wagen en de voorliggende auto. Links reden er auto's.
Dat is dus een ZWARE OVERTREDING
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rechts inhalen op de autosnelweg

Bericht door de rijprof »

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 Afbeelding en F15 Afbeelding opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 (binnen de bebouwde kom) of 9.5 (verkeersdichtheid) wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
Verkeersdichtheid heeft volgens mij niets met snelheid te maken. Het is erg druk en dan mag je een file (rij van opeenvolgende auto's) ook rechts voorbijrijden.

Een file zoals wij dat horen op de radioberichten (en volgens Wikipedia) betekent meestal dat er traag gereden wordt. Men noemt dat soms ook opstoppingen.
Maar volgens de wegcode is 'druk fileverkeer' nergens bepaald dat het per definitie trage snelheden moeten zijn.
Je kunt ook druk fileverkeer hebben aan snelheden van rond de 90 à 120 km/u waarbij verschillende files, verschillende snelheden kunnen hebben.
Soms gaat de éne file wat sneller en daarna wat trager dan de andere file. Het zou nogal stom zijn om als de file links van jou vertraagt, jij dan ook zou moeten vertragen. Vandaar dat je bij druk fileverkeer uitzonderlijk rechts sneller voorbij mag rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rechts inhalen op de autosnelweg

Bericht door Jozef »

Wat is "druk fileverkeer"?

Ik ben ermee akkoord dat de snelheid in de eerste plaats geen rol speelt, doch het aantal voertuigen die per minuut op een bepaalde plaats voorbijrijden.

Het kan evenwel gebeuren dat op een autosnelweg op de linker rijstrook de wagens tegen 120 km/h rijden, naar onuitroeibare Belgische folklore met veel te weinig veiligheidsafstand, wijl er op de middenste en rechter rijstrook vrijwel geen verkeer is.

Kan men dan spreken over "druk fileverkeer" op die rijbaan van de autowsnelweg, wijl dat er enkel op de linker rijstrook is, en er helemaal niet zou zijn als de bestuurders de drie rijstroken zouden gebruiken?

Andere vraag: ik rijd op de rechter rijstrook van de autosnelweg tegen 120 km/h. Op de middenste rijstrook is er ene die veel te laat gezien heeft dat hij de autosnelweg aan de volgende afrit moet verlaten, derhalve remt en het hele treintje op de middenste rijstrook vertraagt tot 80 km/h. Mag ik dan gewoon verder rijden tegen 120 km/h, aangezien ik niet de intentie had bestuuders op de middenste rijstrook in te halen? Of moet ik ook vertragen tot 80 km/h, omdat er geen druk fileverkeer is en ik bijgevolg de wagens op de middenste rijstrook niet langs rechts mag inhalen?
Casiernina

Re: Rechts inhalen op de autosnelweg

Bericht door Casiernina »

Ik had een vraag op mijn vorig examen die ik nog steeds niet goed begrijp.
De vraag was: ik neem de afrit op een autosnelweg maar links van mij rijdt er nog een vrachtwagen op de autosnelweg. Mag ik sneller rijden dan die vrachtwagen of niet?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rechts inhalen op de autosnelweg

Bericht door GRO »

Ik denk dat dus gevraagd wordt of je, terwijl je op de afrit van een autosnelweg rijdt, je sneller mag rijden dan de voertuigen die nog op de rijstroken van de autosnelweg rijden?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rechts inhalen op de autosnelweg

Bericht door Inazuma »

Casiernina schreef: 04 jan 2022, 00:28 De vraag was: ik neem de afrit op een autosnelweg maar links van mij rijdt er nog een vrachtwagen op de autosnelweg. Mag ik sneller rijden dan die vrachtwagen of niet?
Van zodra de rijbanen gesplitst zijn mag je inhalen
(inhalen gebeurt op hetzelfde deel van de openbare weg - hof van Cassatie)

Zolang de afslagstrook dus gewoon naast de doorgaande rijstroken ligt, anders gezegd onderdeel is van dezelfde rijbaan, mag je niet rechts inhalen.
Gast

Re: Rechts inhalen op de autosnelweg

Bericht door Gast »

Dus hierop in dit voorbeeld is het antwoord dan nee?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rechts inhalen op de autosnelweg

Bericht door de rijprof »

Niet altijd.
Je mag rechts voorbijrijden als er heel druk verkeer is of als je keuze van bestemming is.
Van zodra je op de afrit bent, mag je ook rechts voorbijrijden.
De vraag was: ik neem de afrit op een autosnelweg maar links van mij rijdt er nog een vrachtwagen op de autosnelweg. Mag ik sneller rijden dan die vrachtwagen of niet?
> JA
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie