SCHAKELEN

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

SCHAKELEN

Bericht door Charlotte12 »

Hallo iedereen,

Ik vraag me af bij welk toerental of bij welke versnellingen je moet schakelen. Ik ben niet volledig mee.

Op een site dit gevonden:

- 2de : 20 km/h
- 3de : 40 km/h
- 4de : 60 km/h
- 5de : 80 km/h
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: SCHAKELEN

Bericht door Jozef »

Beste Charlotte,

Met die schakelsnelheden kun je niets aanvangen, want ze zijn voor elke auto verschillend.
  • Opschakelen op vlakke weg bij ± 2.000 tpm met een dieselmotor en bij ± 2.500 tpm met een benzinemotor.
  • Opschakelen bij een hoger toerental:
    • als de auto nogal zwaar geladen is.
    • als de auto een aanhangwagen trekt.
    • als je in bergop rijdt.
  • Terugschakelen bij ± 1.200 tpm op vlakke weg en in bergaf, op een hoger toerental in bergop.
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

Re: SCHAKELEN

Bericht door Charlotte12 »

Hallo,

Eerst en vooral bedankt voor het snelle antwoord. Je helpt me zeker heel veel door je nuttige informatie.

Als je auto aangeeft dat je moet schakelen (je hoort dit aan de auto) moet je dan de gas loslaten tot je aan +/- 1200 t/m bent?

Ik kan me niet exact herrineren aan hoeveel toeren ik rij maar zeker meer dan 1200. Ik weet eigenlijk niet hoe ik deze vraag moet stellen. Maar zou je mij eens puur theoretisch (met toeren/minuut en eventueel snelheden) kunnen uitleggen hoe en wanneer je moet schakelen.

Ik zit met andere woorden dus wat in de knoei met schakelen en terugschakelen. Ik weet niet exact waarom maar het lukt nog niet 100%.

Groeten
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: SCHAKELEN

Bericht door de rijprof »

Kan jouw begeleider dat niet uitleggen?
Of misschien kun je een aantal uurtjes rijschool volgen.

Er is natuurlijk een verschil tussen opschakelen en terugschakelen.
Opschakelen (telkens een versnelling hoger gaan) kun je rond 2000 t/m (diesel) en rond 2500 t/m (benzine).
Soms wordt het trucje 20,40,60,80 gebruikt, maar dat klopt niet altijd. Het hangt ook wat af van de lading en helling en hoe snel je wilt optrekken (maar kan wat helpen om een richtlijn te hebben).
Vertrek in 1ste, rond 20 km/u naar 2de, rond 40 km/u naar 3de, rond 60 km/u naar 4de en boven 80 km/u naar 5de, boven 100 km/u naar 6de.

Terugschakelen (versnelling lager gaan) doe je best bij minder dan de 1200 t/m.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie