INRIJDEN VAN NIEUWE AUTO

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

INRIJDEN VAN NIEUWE AUTO

Bericht door Charlotte12 »

Hallo iedereen,

Ik heb een nieuwe auto gekocht (Citroën C3). Ik heb nog mijn voorlopig rijbewijs (van juni). Ik heb een auto gekocht om daar mee te leren einden en eventueel examen af te doen.

Maar ik heb een aantal vragen:
- tips om een nieuwe auto in te rijden?
- merk je een verschil tussen een nieuwe auto en een ingereden auto bijvoorbeeld tijdens het schakelen?
- val je sneller stil met een nieuwe auto?
- hoe kan je het beste je auto leren kennen en inschatten?
- ik lees op verschillende sites dat je bijvoorbeeld bij de eerste 1000 km niet over 2000 toeren mag gaan maar is dit zo of?

Bedankt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: INRIJDEN VAN NIEUWE AUTO

Bericht door Jozef »

Charlotte12 schreef: 10 aug 2017, 21:11 Ik heb een nieuwe auto gekocht (Citroën C3).
Proficiat. Ik wens jou er veel veilige en prettige kilometers mee.

Een goede raad: neem de tijd om de handleiding door te nemen. Zo zal je je auto optimaal kunnen bedienen en ervan genieten.
Maar ik heb een aantal vragen:
- tips om een nieuwe auto in te rijden?
± de eerste 2.000 km niet volgas rijden als het kan en niet veel meer dan 3.000 tpm.

Niet langdurig tegen constante snelheid rijden, dikwijls de snelheid veranderen: vertragen, en dan weer versnellen.

Nieuwe auto's stellen lang niet meer zoveel eisen aan het inrijden als 50 jaar geleden.

Laat je het fabeltje niet wijsmaken dat je tijdens het inrijden sportief zou moeten rijden, want dat de auto anders een lamme eend wordt.
- merk je een verschil tussen een nieuwe auto en een ingereden auto bijvoorbeeld tijdens het schakelen?
In theorie zou het schakelen in het begin iets stroever kunnen zijn. Maar de onderdelen worden nu zo precies gebouwd, dat je dat niet meer merkt.
- val je sneller stil met een nieuwe auto?
Als dat gebeurt, dan is dat niet omdat het een nieuwe auto is, maar omdat jij hem nog niet gewoon bent.
- hoe kan je het beste je auto leren kennen en inschatten?
Door de handleiding te bestuderen en de auto eens met de hand te wassen; dan zie je veel wat je anders niet ziet. Niet in de zon, véél water gebruiken (anders maakt het stof krassen in de lak) en afdrogen met een zeemlap.
- ik lees op verschillende sites dat je bijvoorbeeld bij de eerste 1000 km niet over 2000 toeren mag gaan maar is dit zo of?
Dikke kwatch, met een bezinemotor zou je dan niet kunnen opschakelen. Je mag gerust tot 3000 tpm gaan.
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

Re: INRIJDEN VAN NIEUWE AUTO

Bericht door Charlotte12 »

Hallo Jozef,

Ook hier nog eens dikke merci voor je uitleg.

Je moet gewoon voorzichting zijn met je nieuwe auto en geen zotte dingen doen in het begin.

Ik hoop dat ik niet veel stilval en dat mijn techniek (pedalen) toch wel goed is.

Nog andere tips?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: INRIJDEN VAN NIEUWE AUTO

Bericht door Jozef »

Charlotte12 schreef: 11 aug 2017, 08:24 Hallo Jozef,

Ook hier nog eens dikke merci voor je uitleg.
Zoals altijd: graag gedaan. :D
Je moet gewoon voorzichting zijn met je nieuwe auto en geen zotte dingen doen in het begin.
Het is net zoals met een nieuwe vriend: niet bang zijn, maar wel voorzichtig. :lol:
Nog andere tips?
Als je het kan vermijden, parkeer hem dan in het begin niet tussen twee andere auto's. Er zijn nu eenmaal lieden die, als ze met hun wrak naast een nieuwe auto geparkeerd staan, het niet kunnen laten om bij het openen van hun deur ermee tegen jouw auto te slaan.

Als je naar de carwash gaat: de beste zijn die waar de auto voortgetrokken wordt door de wasstraat. Laat in de winter, als er gestrooid wordt, telkens de onderkant ook reinigen, want strooizout is enorm agressief. Verder hem enkele keren per jaar met waxbehandeling laten wassen.

Let erop dat de openingen langs waar het water van de ventilatieroosters vóór de voorruit afloopt, niet verstopt geraken. Idem voor de waterafvoeropeningen aan de onderkant van de portieren. Dit zijn typische oorzaken van roestvorming.

Als je hem in een garage parkeert, zorg er dan voor dat die goed verlucht is. Als je de wagen nat binnenrijdt, laat dan zo mogelijk de poort openstaan tot hij droog is, of laat de wagen gewoon buiten staan als er geen al te groot risico op diefstal of vandalisme is.

Vraag gerust alles wat je nog meer zou willen weten. U vraagt, wij antwoorden. :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: INRIJDEN VAN NIEUWE AUTO

Bericht door de rijprof »

Een nieuwe auto kopen en heel weinig rijervaring (!) ... :shock:
Wees dan maar supervoorzichtig en kijk extra goed uit wat andere weggebruikers soms uitspoken!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

Re: INRIJDEN VAN NIEUWE AUTO

Bericht door Charlotte12 »

de rijprof schreef: 11 aug 2017, 23:06 Een nieuwe auto kopen en heel weinig rijervaring (!) ... :shock:
Wees dan maar supervoorzichtig en kijk extra goed uit wat andere weggebruikers soms uitspoken!
Ik kies er zelf voor om een auto te kopen. Natuurlijk ben je voorzichting. Het is een nieuwe auto en dat is mijn keuze!!
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

Re: INRIJDEN VAN NIEUWE AUTO

Bericht door Charlotte12 »

Jozef schreef: 11 aug 2017, 13:50
Charlotte12 schreef: 11 aug 2017, 08:24 Hallo Jozef,

Ook hier nog eens dikke merci voor je uitleg.
Zoals altijd: graag gedaan. :D
Je moet gewoon voorzichting zijn met je nieuwe auto en geen zotte dingen doen in het begin.
Het is net zoals met een nieuwe vriend: niet bang zijn, maar wel voorzichtig. :lol:
Nog andere tips?
Als je het kan vermijden, parkeer hem dan in het begin niet tussen twee andere auto's. Er zijn nu eenmaal lieden die, als ze met hun wrak naast een nieuwe auto geparkeerd staan, het niet kunnen laten om bij het openen van hun deur ermee tegen jouw auto te slaan.

Als je naar de carwash gaat: de beste zijn die waar de auto voortgetrokken wordt door de wasstraat. Laat in de winter, als er gestrooid wordt, telkens de onderkant ook reinigen, want strooizout is enorm agressief. Verder hem enkele keren per jaar met waxbehandeling laten wassen.

Let erop dat de openingen langs waar het water van de ventilatieroosters vóór de voorruit afloopt, niet verstopt geraken. Idem voor de waterafvoeropeningen aan de onderkant van de portieren. Dit zijn typische oorzaken van roestvorming.

Als je hem in een garage parkeert, zorg er dan voor dat die goed verlucht is. Als je de wagen nat binnenrijdt, laat dan zo mogelijk de poort openstaan tot hij droog is, of laat de wagen gewoon buiten staan als er geen al te groot risico op diefstal of vandalisme is.

Vraag gerust alles wat je nog meer zou willen weten. U vraagt, wij antwoorden. :wink:
Hoe moet je starten met een benzine? Ik heb op andere forums gelezen dat het anders is.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: INRIJDEN VAN NIEUWE AUTO

Bericht door Jozef »

Charlotte12 schreef: 13 aug 2017, 21:28 Hoe moet je starten met een benzine? Ik heb op andere forums gelezen dat het anders is.
Bedoel je in vergelijking met een diesel? In de tijd toen de dieren nog spraken, was dat inderdaad nogal verschillend, maar met een moderne wagen niet meer. (Mocht je ooit een Ford T van 1910 kopen, dan zal ik je uitleggen hoe je die kan starten. :lol: )

Bij een benzine moet je het voorontstekingstijdstip niet meer regelen. Om het brandstofmengsel te verrijken bij een koude motor er is geen handbediende choke meer of een automatische choke die je moet activeren door het gaspedaal kort volledig in te trappen. Bij een warme motor hoef je het gaspedaal niet meer in te drukken. Dat alles wordt automatisch geregeld door het elektronisch motormanagement.

Bij een diesel moet je bij een koude motor het stationair toerental niet meer verhogen. Het voorverwarmen, dat vroeger bij koud vriesweer een minuut kon duren, duurt nu in dat geval nog amper enkele seconden. Maar ook daar hoef je je niet om te bekommeren.

Om de ontsteking in te schakelen ("het contact op te zetten", zoals de mensen zeggen) moet je bij sommige moderne auto's de hele sleutel in een opening steken. Bij keyless wagens volstaat het dat je de sleutel op zak of in je handtas hebt.

De meeste moderne auto's hebben een START/STOP knop. Druk op de knop en laat hem onmiddellijk weer los. Al de rest om de motor te starten doet de wagen zelf. Niet zonder reden noemt men moderne wagens computers op wielen.


Je moet vooral opletten bij het tanken dat je geen diesel in plaats van benzine of omgekeerd tankt. Mocht dat toch gebeuren en je merkt het nog tijdig, start dan de motor in geen geval, zo vermijd je zware kosten.

Als de tankzuil een automatisch pistool heeft dat je kunt vastzetten, zet dan daarna een stap achteruit, zodat je geen brandstofdampen inademt. Zodra het pistool afslaat, heb je volgetankt, het is dan niet goed als je er nog wat probeert bij te krijgen.

Vergeet aan het tankstation niet om, best om de 14 dagen, de bandendruk te controleren als de banden koud zijn (hooguit enkele kilometers gereden hebben).
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: INRIJDEN VAN NIEUWE AUTO

Bericht door de rijprof »

Hoe moet je starten met een benzine? Ik heb op andere forums gelezen dat het anders is.
Met 'starten' bedoel je waarschijnlijk 'vertrekken' in 1ste versnelling. Het enige verschil is dat je met een benzinemotor een klein beetje gas moet geven (zo'n 1.200 t/m).
Een benzinemotor is op lage toeren iets minder krachtig dan een dieselmotor, vandaar dat je een beetje gas moet bijgeven.

Tegenwoordig zijn er reeds auto's die automatisch het toerental wat verhogen van zodra je het koppelingspedaal omhoog laat komen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

Re: INRIJDEN VAN NIEUWE AUTO

Bericht door Charlotte12 »

Met 'starten' bedoel je waarschijnlijk 'vertrekken' in 1ste versnelling. Het enige verschil is dat je met een benzinemotor een klein beetje gas moet geven (zo'n 1.200 t/m).
Een benzinemotor is op lage toeren iets minder krachtig dan een dieselmotor, vandaar dat je een beetje gas moet bijgeven.

Tegenwoordig zijn er reeds auto's die automatisch het toerental wat verhogen van zodra je het koppelingspedaal omhoog laat komen.
Bedankt voor de informatie. Ik ben vandaag gaan rijden maar toch een aantal keer stilgevallen. Altijd op zeer lichte hellingen. Heb je daarvoor een tip?

Ik doe het volgende (met mijn mama haar auto, wel diesel, lukte dit wel):

1) op een helling zowel rem als koppeling induwen.
2) langzaam koppeling laten opkomen en dan als je het aangrijpingspunt beet hebt, rem los en gas geven.
3) vervolgens koppeling langzaam los terwijl er meer gas gegeven wordt.

Dit lukt niet bij mijn nieuwe auto (benzine), het kan natuurlijk zijn omdat ik een beginneling ben met niet veel ervaring. Enige tips?

Groeten
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: INRIJDEN VAN NIEUWE AUTO

Bericht door Jozef »

Charlotte12 schreef: 15 aug 2017, 17:04 1) op een helling zowel rem als koppeling induwen.
2) langzaam koppeling laten opkomen en dan als je het aangrijpingspunt beet hebt, rem los en gas geven.
3) vervolgens koppeling langzaam los terwijl er meer gas gegeven wordt.

Dit lukt niet bij mijn nieuwe auto (benzine), het kan natuurlijk zijn omdat ik een beginneling ben met niet veel ervaring. Enige tips?
Wanneer valt de motor stil? Bij punt 2 of bij punt 3?

Als de motor al bij punt 2 stilvalt, heb je wellicht het koppelingspedaal al wat te ver laten opkomen.

Als de motor bij punt 3 stilvalt, moet je zorgen voor de juiste timing: iets vroeger al wat meer gas geven terwijl je de koppeling verder laat opkomen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: INRIJDEN VAN NIEUWE AUTO

Bericht door de rijprof »

Met een benzine kun je best de 'handrem' gebruiken zodat je met de rechtervoet al vanaf het begin wat gas kan geven.

Als je stopt op een helling, zet de handrem op.
Wil je opnieuw vertrekken, geef je een beetje gas (1.500 t/m) en laat de koppeling tot aan het aangrijpingspunt komen.
Het toerental zal wat zakken omdat er de motor extra belast wordt door het gewicht dat hij moet naar boven duwen.
Als je voelt dat de auto trekt, zet je de handrem af en hou vooral het koppelingspedaal even stil in dezelfde positie.
Je moet even geduld hebben want bergop is het loodzwaar voor de motor om het zware gewicht van de auto bergop in beweging te zetten.
Als de auto begint te lopen, laat je rustig het koppelingspedaal iets hoger opkomen terwijl je het gasgeven nog iets vermeerderd.
Eens de auto vlot loopt (ongeveer 8 km/u) laat je het koppelingspedaal helemaal naar boven en geef je nog wat extra gas bij.

Bergop is extra traag met de koppeling en geef je best wat extra gas.
Het duurt wat langer vooraleer je aan een loopsnelheid (ongeveer 8 km/u) komt.
Dat is net hetzelfde als met een fiets bergop wil vertrekken, dat duurt ook wat langer vooraleer je op gang komt :wink: .
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: INRIJDEN VAN NIEUWE AUTO

Bericht door Inazuma »

Charlotte12 schreef: 15 aug 2017, 17:04 1) op een helling zowel rem als koppeling induwen.
2) langzaam koppeling laten opkomen en dan als je het aangrijpingspunt beet hebt, rem los en gas geven.
3) vervolgens koppeling langzaam los terwijl er meer gas gegeven wordt.
Als je dat zo wil doen, is 2 eigenlijk fout.
Je moet dan alles tegelijk doen:

Rem los en rechtervoet meteen van rem naar gas
Koppeling langzaam laten komen en meteen gas bijgeven.

Je balans moet dan ineens goed zitten, of 't is te merken ...


Als je de koppeling eerst laat opkomen tot het aangrijpingspunt, kan het feit dat je auto wat achteruit wil bollen al voldoende zijn om de motor te blokkeren bij een kleinere benzinemotor - die heeft nl. niet de trekkracht van een turbodiesel op lage toerentallen.

Moderne auto's hebben vaak een soort hill-hold, als je stil staat en de rem lost terwijl de koppeling ingedrukt is, blijft die rem nog heel even aangetrokken ... net genoeg om de koppeling te laten opkomen en wat gas te geven ;-)
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

Re: INRIJDEN VAN NIEUWE AUTO

Bericht door Charlotte12 »

de rijprof schreef: 15 aug 2017, 21:39 Met een benzine kun je best de 'handrem' gebruiken zodat je met de rechtervoet al vanaf het begin wat gas kan geven.

Als je stopt op een helling, zet de handrem op.
Wil je opnieuw vertrekken, geef je een beetje gas (1.500 t/m) en laat de koppeling tot aan het aangrijpingspunt komen.
Het toerental zal wat zakken omdat er de motor extra belast wordt door het gewicht dat hij moet naar boven duwen.
Als je voelt dat de auto trekt, zet je de handrem af en hou vooral het koppelingspedaal even stil in dezelfde positie.
Je moet even geduld hebben want bergop is het loodzwaar voor de motor om het zware gewicht van de auto bergop in beweging te zetten.
Als de auto begint te lopen, laat je rustig het koppelingspedaal iets hoger opkomen terwijl je het gasgeven nog iets vermeerderd.
Eens de auto vlot loopt (ongeveer 8 km/u) laat je het koppelingspedaal helemaal naar boven en geef je nog wat extra gas bij.

Bergop is extra traag met de koppeling en geef je best wat extra gas.
Het duurt wat langer vooraleer je aan een loopsnelheid (ongeveer 8 km/u) komt.
Dat is net hetzelfde als met een fiets bergop wil vertrekken, dat duurt ook wat langer vooraleer je op gang komt :wink: .
Ik heb de handrem techniek geleerd op de rijschool en ik pas die toe op steile hellingen. Maar ik spreek over lichte hellingen en meer bepaald een verhoogde inrichting. Ik leg mijn probleem even uit.

Wij wonen in een wijk en de wijk kan je op 2 manieren verlaten. 1 waar er geen helling is en daar lukt het voor over te steken. Maar de andere bevat een verhoogde inrichting en deze is niet zo groot maar toch wel ene verhoging. Als mijn auto daar op staat bol ik nog steeds achteruit. Ik val dus hier stil want een lichte helling is aanwezig. Maar hoe kan je dit probleem oplossen? Het is toch niet gemakkelijk om hier de handrem te gebruiken. Ik wil een andere techniek. Snap je wat ik bedoel?

Groeten
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: INRIJDEN VAN NIEUWE AUTO

Bericht door Jozef »

Charlotte12 schreef: 16 aug 2017, 20:17Maar de andere bevat een verhoogde inrichting en deze is niet zo groot maar toch wel ene verhoging. Als mijn auto daar op staat bol ik nog steeds achteruit. Ik val dus hier stil want een lichte helling is aanwezig. Maar hoe kan je dit probleem oplossen? Het is toch niet gemakkelijk om hier de handrem te gebruiken. Ik wil een andere techniek. Snap je wat ik bedoel?
Waarom stop je eigenlijk op die verhoogde inrichting?

Je spreekt van een lichte helling. Het gaat om een korte helling, maar de hellingsgraad is meestal niet gering, dat voel je wel als je er wat te snel over rijdt. Mogelijk neemt de hellingsgraad van die inriching dan ook nog toe, en dan is het zeer moeilijk om daar te vertrekken.

Mocht je bijvoorbeeld ooit, bij het inrijden van een eigendom, met de banden tegen de verlaagde borduurrand tot stilstand te komen, probeer dan niet die borduurrand zo op te rijden, want je zou enorm veel gas moeten geven en de koppeling zwaar belasten. Rijd een halve meter terug, en rijd dan met een aanloopje die borduurrand op.

Nog een tip bij het oprijden van een verhoogde inrichting: rem vooraf om te vertragen, maar niet tijdens het oprijden van de verhoogde inrichting. Door het oprijden ervan wordt de voorvering al samengedrukt; als ze dan nog verder samengedrukt wordt doordat het gewicht van de wagen zich naar voor verplaatst tijdens het remmen, kan dat van het goede teveel worden.
Plaats reactie