Oldtimer

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Marc1337
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2017, 14:38

Oldtimer

Bericht door Marc1337 »

Hallo iedereen

Ik heb sinds vorige week mijn voorlopig rijbewijs gehaald. Nu is de vraag of ik mag leren rijden met een oldtimer? En mag ik ook het praktijkexamen met deze oldtimer doen? De oldtimer beschikt over gordels, pinkers enz.

Dank u!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Oldtimer

Bericht door Stefan Peeters »

Dat mag.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Oldtimer

Bericht door Jozef »

Sinds 1 juli 2013 is voor oldtimers met een O-kenteken in België enkel nog het volgende verboden:
  • commercieel gebruik (beoogt zakelijk of persoonlijk financieel gewin).
  • professioneel gebruik (ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering).
  • woon-werkverkeer.
  • woon-schoolverkeer.
  • bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer.
  • gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Oldtimer

Bericht door de rijprof »

Jozef, mag ik weten waar je die tekst hebt gevonden?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Oldtimer

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 31 jul 2017, 22:14 Jozef, mag ik weten waar je die tekst hebt gevonden?
Natuurlijk. Het is een samenraapsel van wat ik op

http://www.oldtimerweb.be/informatieve- ... imers.aspx

gevonden heb.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Oldtimer

Bericht door de rijprof »

Ik heb het wat moeilijk met:
- commercieel gebruik (beoogt zakelijk of persoonlijk financieel gewin).
- professioneel gebruik (ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering).
- woon-werkverkeer.
- woon-schoolverkeer.

Laat de mensen daar toch vrij in.
Ik vraag mij af waarom deze beperkingen gelden.

Als je een oltimertje hebt, en die is perfect in orde en veilig, waarom zou men daarmee geen woon werk-verkeer of professioneel gebruik mee mogen doen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Oldtimer

Bericht door Jozef »

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen twee soorten "oldtimers".

Enerzijds zijn er de oude wagens die niet zijn ingeschreven als oldtimer (O-kenteken). Daarvoor gelden geen beperkingen.

Daarnaast zijn er de oude wagens die wel zijn ingeschreven als oldtimer (O-kenteken). Vele eigenaars hebben zeer veel geld en tijd geïnvesteerd om hun oldtimer te restaureren volgens de regels van de kunst. Ook daarna besteden ze meestal meer tijd om hun oldtimer te verzorgen en te onderhouden dan om ermee te rijden. Ca. 40% van deze juweeltjes komen in de winter niet buiten vanwege het uiterst agressieve strooizout. In de zomer worden er bij goed weer en rustig verkeer uitstapjes mee gemaakt, niet om haastig van A naar B te rijden, doch om rustig te genieten van het ritje. Dergelijke oldtimers rijden vrijwel nooit meer dan 5.000 km per jaar.

In vele landen erkent de overheid deze oldtimers als kultureel erfgoed dat getuigt van de tijd waarin ze hun rol speelden in de maatschappij, en komt ze daarom deze oldtimer-bezitters tegemoet. In België bijvoorbeeld geldt voor deze oldtimers een voordelig inschrijvingstarief en een lage verkeersbelasting. Daarbij legt de overheid beperkingen op om misbruik van deze voordelen te vermijden door lieden voor wie een oldtimer alleen maar een oud voertuig is om de dagelijkse verplaatsingen te doen.

Ook de verzekeringspremies voor deze wagens zijn bijzonder laag, want echte oldtimerliefhebbers houden zoveel van hun oldtimer, dat ze echt wel alles doen wat ze kunnen om een ongeval te vermijden. In verhouding gebeuren er dan ook zeer weinig ongevallen met deze oldtimers. In tegenstelling tot een recentere wagen, daalt bij een oldtimer de in omnium verzekerde waarde niet met de jaren. Integendeel, je kunt ze zelfs laten verhogen, want vele oldtimers stijgen voortdurend in waarde. Maar om een dergelijke oldtimerverzekering te bekomen, moet er wel een andere wagen in het gezin zijn waarmee de alledaagse verplaatsingen gedaan worden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Oldtimer

Bericht door de rijprof »

Bedankt voor de uitleg :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Oldtimer

Bericht door Jozef »

Alsjeblieft, graag gedaan. :wink:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Oldtimer

Bericht door Stefan Peeters »

Jozef schreef: 02 aug 2017, 00:14Daarnaast zijn er de oude wagens die wel zijn ingeschreven als oldtimer (O-kenteken). Vele eigenaars hebben zeer veel geld en tijd geïnvesteerd om hun oldtimer te restaureren volgens de regels van de kunst. Ook daarna besteden ze meestal meer tijd om hun oldtimer te verzorgen en te onderhouden dan om ermee te rijden.
Helaas zijn er ook een aantal eigenaars die begrepen hebben dat een auto van meer dan 25 jaar oud kan ingeschreven worden met een O-plaat, met bijhorende voordelen en met momenteel heel weinig beperkingen.
Die auto's kunnen dus dagelijks gebruikt worden maar niet voor woon-werkverkeer, commerciële activiteiten enz...

Omwille van taksen en verzekeringen moet men dat niet doen, want dat is voor een auto van +25 jaar gelijk, of men die nu gewoon inschrijft of met een O-plaat. Het grote "voordeel" is echter dat die auto' niet naar de jaarlijkse periodieke keuring moeten...

Waardoor die mensen eigenlijk met een wrak op wielen rondrijden in het gewone dagelijkse verkeer.

De echte oldtimerliefhebbers kunnen deze "profiteurs van het systeem" meestal levend villen...

Zelf vind ik het totaal onverantwoord: ik heb vorige week nog een auto ingeschreven uit het jaar 1989 met een gewone nummerplaat. Wanneer ik er niet meer mee naar de keuring durf, durf ik er eigenlijk ook niet meer mee op straat komen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Oldtimer

Bericht door Jozef »

Stefan Peeters schreef: 03 aug 2017, 19:39Het grote "voordeel" is echter dat die auto' niet naar de jaarlijkse periodieke keuring moeten...
Dat valt inderdaad niet te begrijpen. Het gaat immers om al relatief oude wagens, die nog meer onderhoud nodig hadden dan moderne wagens. Maar als de eigenaar geen echte oldtimerliefhebber is, krijgen die wagens meestal vereist onderhoud en herstellingen niet, of gaan ze ervoor naar de dorpssmid.

Hier in Duitsland moet de wagen een speciale oldtimerkeuring ondergaan alvorens je hem kan laten inschrijven als historisch voertuig. De wagen moet minstens 30 jaar geleden voor het eerst in het verkeer gebracht zijn, moet verregaand origineelgetrouw zijn (je mag hem bijvoorbeeld niet laten herspuiten in een kleur die nooit door de fabrikant werd aangeboden) en hij moet in goede staat verkeren (kapotte zetelbekleding is bijvoorbeeld geen probleem bij de gewone keuring, maar wel bij de oldtimerkeuring). Daarna worden de oldtimers net als andere wagens om de 2 jaar aan een gewone keuring onderworpen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Oldtimer

Bericht door de rijprof »

Hieruit begrijp ik dat je mag kiezen voor een O-plaat of gewone inschrijving.
Bedankt voor de info.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie