Houdt deze pagina rekening met de nieuwe regel? 2017

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
imaneben
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2017, 19:44

Houdt deze pagina rekening met de nieuwe regel? 2017

Bericht door imaneben »

Ik ben nu bezig met het oefenen van mijn theorie examen voor een voorlopig rijbewijs B.

Ik vroeg mij af of dat het hier ook wordt toegepast het feit dat als je een zware overtreding fout beantwoordt, - 5 punten worden afgetrokken.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Houdt deze pagina rekening met de nieuwe regel? 2017

Bericht door GRO »

Beste,
Bij de oefenvragen bij de theoriehoofdstukken staan meer dan 150 vragen die 5 punt vragen kunnen zijn.
Maar wij tellen elk fout antwoord maar voor 1 punt, omdat we vrezen dat sommige bezoekers zich anders enkel gaan concentreren op 5 punt vragen.
Als je de leermethode volgt, en alle oefenvragen bij de hoofdstukken maakt, slaag je.
imaneben
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2017, 19:44

Re: Houdt deze pagina rekening met de nieuwe regel? 2017

Bericht door imaneben »

Maar dus het is de oude methodiek nog, het zou fijn zijn moesten jullie deze vragen aanduiden op een of ander manier, ik slaag telkens als ik mijn examen hier oefen, maar weet nooit welke vragen -5 punten zijn.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Houdt deze pagina rekening met de nieuwe regel? 2017

Bericht door GRO »

Slagen op onze proefexamens is wel geen garantie om te slagen.
Om te slagen moet je wel onze leermethode volgen:
- per les filmpje bekijken
- tekst onder filmpje nalezen
- oefeningen van die les maken
= ongeveer 20 min per les.
Er zijn 31 lessen = 20 min = 12 uur.

Proefexamens zijn het minst belangrijk.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Houdt deze pagina rekening met de nieuwe regel? 2017

Bericht door de rijprof »

Maar dus het is de oude methodiek nog, het zou fijn zijn moesten jullie deze vragen aanduiden op een of ander manier, ik slaag telkens als ik mijn examen hier oefen, maar weet nooit welke vragen -5 punten zijn.
Ik vind dit geen slecht idee. @ GRO, is dit technisch mogelijk?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
WhiteSasch
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2017, 14:00
Locatie: Dendermonde

Re: Houdt deze pagina rekening met de nieuwe regel? 2017

Bericht door WhiteSasch »

Ik ben hier ook zéker wel voor.
"Dus als ik hier op klik, komt er een glijbaan en bevers die salto's maken?!?"
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Houdt deze pagina rekening met de nieuwe regel? 2017

Bericht door GRO »

Op de site staan een 400-tal vragen die zouden kunnen 5-punt vragen zijn.
Momenteel duiden we die vragen niet apart aan, omdat ik denk dat bezoekers zich dan enkel daarop gaan concentreren.
Wie de theorie via onze site en leermethode leert, zal tijdens het echte examen weinig problemen hebben met die 5-punt vragen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Houdt deze pagina rekening met de nieuwe regel? 2017

Bericht door bert.covens »

GRO schreef: 17 aug 2017, 04:03 Op de site staan een 400-tal vragen die zouden kunnen 5-punt vragen zijn.
Momenteel duiden we die vragen niet apart aan, omdat ik denk dat bezoekers zich dan enkel daarop gaan concentreren.
Wie de theorie via onze site en leermethode leert, zal tijdens het echte examen weinig problemen hebben met die 5-punt vragen.
De score hier, geeft dan sowieso een vals beeld aan kandidaten die een misser maken tegen een vraag die hen 5 punten kost.

Neem ik als simpel voorbeeld iemand die 6 vragen fout beantwoordt, waaronder 1 misser tegen zo'n 5-punts vraag. Op deze site, scoort deze leerling 44/50, en zou hij geslaagd zijn. Vroeger zou deze kandidaat op het échte examen ook geslaagd zijn geweest. Met de huidige quotering, zou hij op het échte examen een score behalen van slechts 39/50. En dat betekent: NIET GESLAAGD.

Bovendien begeef je je op ietwat glad ijs, als je bij de >>> handleiding van de proefexamens (KLIK) nog steeds het volgende schrijft :
handleiding proefexamens schreef:Haal je op die proefexamens gemiddeld 47/50, dan mag je zonder angst naar het echte examen gaan en slaag je gegarandeerd (op voorwaarde natuurlijk dat je ook de theorie hebt doorgenomen en onze proefexamens reeks per reeks ook hebt gemaakt).
Zelfs met een gemiddelde score van 47/50, kan een fout antwoord op zo'n 5-punts vraag voor aardige verrassingen zorgen .....

Er kunnen immers bij de berekening van dit gemiddelde nog perfect scores van 44/50 bij zijn, die evenwel tot een buis leiden als er 1 dergelijke zware fout bij zit :idea:

Om een iets of wat correct beeld te krijgen van de slaagkansen, zou de kandidaat dan al een idee moeten krijgen van hoe vaak hij zou slagen versus hoe vaak hij niet geslaagd zou zijn op het échte examen. En daar het gemiddelde van nemen. Uiteraard rekening houdend met de strengere beoordeling op het échte examen.

Met gemiddeldes, ben je trouwens niks. Als ik morgen van de dokter te horen krijg dat ik aan een zware ziekte lijd, waarbij er 99 % kans is op volledige genezing, dan ben ik daar vet mee als ik uitgerekend die 1 op de 100 ben die het niet overleeft ....

Het lijkt me daarom raadzaam om ook hier toch op 1 of andere manier de inmiddels strengere beoordeling op het échte examen even mee te vermelden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Houdt deze pagina rekening met de nieuwe regel? 2017

Bericht door GRO »

Er wordt een oplossing gezocht tegen de tijd dat de andere gewesten ook de 5 punten vragen hebben.
Ik ga nu leerlingen niet telkens laten invullen in welk gewest ze examen gaan afleggen om dan een eindresultaat te geven.
En ik kan moeilijk tegen een leerling uit Anderlecht zeggen "je hebt onvoldoende" omdat hij toevalling twee zware fouten heeft gemaakt, terwijl hij in het examencentrum 48/50 haalt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Houdt deze pagina rekening met de nieuwe regel? 2017

Bericht door Jozef »

We zullen er hoe dan ook rekening moeten mee houden dat er alsmaar meer wegverkeersregelgeving verschilt naargelang het gewest.
Plaats reactie