PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Charlotte12 »

Hallo iedereen,

Ik heb 20 uur rijles gevolgd met de rijschool en heb ondertussen mijn voorlopig rijbewijs.

Ik ben al enkele keren gaan rijden met mijn mama en het vlot goed maar ik zit met 1 groot probleem.

Bij het terugschakelen van 3de naar 2de (voor een rotonde bijvoorbeeld) klopt er iets niet. Ik rem natuurlijk (ongeveer tot 40 km/h) en dan schakel ik naar 2de. Als ik de koppeling loslaat maakt de auto een rare beweging. Het is alsof de auto sneller wil rijden (maar 1 seconde) dan het daadwerkelijk kan (want er is geschakeld naar 2de).

Kan iemand dit verklaren of tips geven voor het terugschakelen?

Charlotte
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

Beste Charlotte,

Stel dat je bijvoorbeeld tegen 25 km/h wil terugschakelen van 3de naar 2de versnelling. Er zijn dan verschillende mogelijkheden op het ogenblik dat je de koppeling weer laat opkomen.
  1. Je laat de koppeling op haar aangrijpingspunt nogal snel opkomen.
    1. Je geeft geen gas. De motor draait dan te traag voor die snelheid in 2de versnelling, en je voelt dat hij daardoor de wagen korstondig nogal bruusk afremt.
    2. Je geeft teveel gas. De motor draait dan te snel voor die snelheid in 2de versnelling, en je voelt dat hij daardoor de wagen korstondig nogal bruusk versnelt.
    3. Je geeft net zoveel gas als je er normaal zou geven om tegen die snelheid in 2de versnelling te rijden, en je voelt niets van het koppelen. Dan ben je een virtuoos.
  2. Je laat de koppeling op haar aangrijpingspunt zeer langzaam opkomen, je houdt misschien zelfs even het koppelingspedaal in die stand.
    Nu zal de motor de wagen vrijwel niet vertragen of versnellen, maar hij zal geleidelijk op het gepaste toerental komen. Je geraakt nu zeer goed bevriend met je garagehouder, want dit veroorzaakt heel wat sleet aan de koppelingsplaat en aan de hoofdlagers van de krukas.
Punt 1.c. is dus de juiste techniek. Het vergt nogal wat oefening om het gaspedaal daarbij juist te doseren, maar na een tijdje lukt dat wel en doe je het automatisch goed zonder er bij na te denken.

Mocht het nog niet geheel duidelijk zijn voor jou, laat het dan gerust weten, dan probeer ik graag het nog eens op een andere manier uit te leggen.

Succes! Ik duim voor jou! :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door de rijprof »

Ik denk dat de oorzaak ligt omdat je het 'rempedaal' te vroeg los laat.

Probeer eens:
remmen, toerental laag (1200 t/m), terugschakelen (eerder rond de 35 à 30 km/u) en lichtjes blijven remmen terwijl je het koppelingspedaal rustig omhoog haalt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 24 jul 2017, 22:10 Ik denk dat de oorzaak ligt omdat je het 'rempedaal' te vroeg los laat.

Probeer eens:
remmen, toerental laag (1200 t/m), terugschakelen (eerder rond de 35 à 30 km/u) en lichtjes blijven remmen terwijl je het koppelingspedaal rustig omhoog haalt.
40 km/h is inderdaad nogal veel om al van 3de naar 2de terug te schakelen.

Blijven remmen zorgt ervoor dat de motor de wagen niet zo sterk kan versnellen. Het is dus eerder het bestrijden van een symptoom (wagen versnelt kortstondig) dan van de oorzaak (onjuist toerental bij het koppelen).

Ervaren bestuurders die willen remmen tijdens het terugschakelen, doen dat met de tip van de voet, terwijl ze met de hiel van de voet gas geven om de motor op het juiste toerental te brengen. Maar dat is niets voor wie (alvast voorlopig nog) in 3de provinciale speelt.
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Charlotte12 »

Hallo iedereen,

Bedankt voor de vele reacties. Kan er iemand mij dan exact uitleggen hoe ik het moet doen.

Daarnet gaan rijden. Weer hetzelfde. Als ik tot 30 km/h rem ga ik dan niet stilvallen als ik koppeling niet indow? Auto maakt raar lawaai
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Charlotte12 »

de rijprof schreef: 24 jul 2017, 22:10 Ik denk dat de oorzaak ligt omdat je het 'rempedaal' te vroeg los laat.

Probeer eens:
remmen, toerental laag (1200 t/m), terugschakelen (eerder rond de 35 à 30 km/u) en lichtjes blijven remmen terwijl je het koppelingspedaal rustig omhoog haalt.
Lichtjes blijven remmen terwijl je koppelingspedaal rustig omhoog haalt. Als je koppeling volledig omhoog is val je dan niet stil omdat je niet op gas duwt. Of bedoel je lichtje remmen. Koppeling omhoog en dan op een moment van rem naar gas. Maar welk moment dan? Sorry maar ik heb hier echt grote problemen mee.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door de rijprof »

Als ik tot 30 km/h rem ga ik dan niet stilvallen als ik koppeling niet induw?
Neen want je hebt nog veel toerental 1200 t/m dat nog een eind kan zakken tot 800 t/m en zelfs nog stijgt als je naar 2de terugschakelt en koppeling omhoog haalt naar zo'n 1500 t/m.

Heb je al eens geprobeerd:
éérst remmen, bij lagere toerentallen (1200 t/m), terugschakelen (eerder rond de 35 à 30 km/u) en lichtjes blijven remmen terwijl je het koppelingspedaal rustig omhoog haalt. ?
Auto maakt een raar lawaai
Dat is normaal. Hetgeen je hoort, is dat je opnieuw in hogere toerentallen komt in een lagere versnelling die dan weer afzakken (remmen op de motor).
Daar is niets mis mee, zolang je licht blijft remmen en rustig het koppelingspedaal omhoog brengt.
Het MOET zelfs zo. Het koppelingspedaal blijven indrukken na het terugschakelen heeft geen zin en betekent dat je niet zal slagen voor jouw rij-examen, want dan heb je niet op de motor geremd.

Je moet als het nog kan (als je nog niet in lage toerentallen komt) zoveel mogelijk 'remmen op de motor'
Jouw koppelingspedaal omhoog halen is een vereiste om te kunnen slagen voor jouw rij-examen (remmen op de motor).

Haal het koppelingspedaal zo veel mogelijk omhoog en druk het pas in als je in de laagste toerentallen komt (800 t/m).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

Charlotte12 schreef: 25 jul 2017, 21:41Kan er iemand mij dan exact uitleggen hoe ik het moet doen.
Bij het naderen van de rotonde heb je twee opgaves. Ten eerste moet je vertragen en terugschakelen. Ten tweede moet je dat ook nog allemaal klaarkrijgen tegen dat je de rotonde oprijdt, en waarbij je zo nodig voorrang dient te verlenen aan voertuigen die al op de rotonde rijden.

Oefen daarom eerst eens op een rustige weg (bijvoorbeeld in een industriepark) waar het niet zo belangrijk is hoe ver je nog rechtdoor rijdt tijdens het vertragen en terugschakelen en waar je niemand voorrang hoeft te verlenen.

Ik ga het voor jou gedetailleerd stap voor stap uitleggen:
  1. Laat het gaspedaal los en rem zachtjes tot je nog ongeveer tegen 25 km/h rijdt.
  2. Ontkoppel.
  3. Schakel terug van 3de naar 2de versnelling.
  4. Laat het koppelingspedaal opkomen en zorg ervoor dat je wat gas geeft tegen dat het koppelingspedaal zijn aangrijpingspunt bereikt.
Het aangrijpingspunt van het koppelingspedaal, dat is waar, als je vertrekt, de auto in beweging komt terwijl je het koppelingspedaal laat opkomen.

Nu is het zoals ik jou uitgelegd heb op het ogenblik dat het koppelingspedaal zijn aangrijpingspunt bereikt:
  • De wagen neigt ertoe (kortstondig) bruusk te versnellen: je hebt wat te veel gas gegeven.
  • De wagen neigt ertoe (kortstondig) bruusk te vertragen: je hebt wat te weinig gas gegeven.
  • Je voelt niets van het opkomen van het koppelingspedaal: proficiat.
Probeer het zo eens en weet ons te zeggen of je het nu snapt. Zo nodig leg ik het graag nog eens anders uit. We laten niemand in de steek.
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Charlotte12 »

Ik heb dit probleem niet bij het opschakelen dus van 2de naar 3de. Alleen terugschakelen. Ik doe nochtans wat je zegt. Mijn vriendinnen doen het zo:
- gas loslaten
- lichtjes remmen
- koppeling langzaam induwen
- lichtjes remmen tot 30 - 35 km/h en dan koppeling los
- gas geven.

Maar mag dit wel? Als je blijft remmen met koppeling in is toch een kans dat je wel volledig stilstaat?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

Logisch dat je het probleem niet hebt bij het opschakelen. Daar is het de bedoeling dat je versnelt, en dat gebeurt zodra je in de hogere versnelling de koppeling hebt laten opkomen en gas geeft. Bij terugschakelen moet jij evenwel zorgen voor de vereiste vertraging. Terugschakelen is dan ook moeilijker dan opschakelen.

Voor zover ik mij kan voorstellen wat je vriendinnen doen (want je schrijft niet wanneer ze terugschakelen), maken ze alvast volgende fouten:
  • Koppelingspedaal langzaam induwen. Een koppelingspedaal duw je nooit langzaam in, je laat het alleen langzaam opkomen.
  • Remmen, ontkoppen, en dan nog verder remmen. Dan hebben ze het koppelingspedaal te vroeg ingedrukt. Op het ogenblik dat je het koppelingspedaal indrukt, moet de auto al voldoende vertraagd zijn om niet meer te moeten remmen (tenzij je wil stoppen).
Charlotte, in mijn vorig bericht schreef ik de 4 stappen. Zou je mij eens kunnen vertellen bij welke stap je een probleempje hebt, en wat er dan precies misloopt, zodat ik je verder kan helpen? Alvast bedankt daarvoor!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door de rijprof »

en dan koppeling los
Rustig of snel? Mét of zonder licht bijremmen? Aan 45 km/u of eerder aan 30 km/u?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Charlotte12 »

Jozef schreef: 26 jul 2017, 16:59 Logisch dat je het probleem niet hebt bij het opschakelen. Daar is het de bedoeling dat je versnelt, en dat gebeurt zodra je in de hogere versnelling de koppeling hebt laten opkomen en gas geeft. Bij terugschakelen moet jij evenwel zorgen voor de vereiste vertraging. Terugschakelen is dan ook moeilijker dan opschakelen.

Voor zover ik mij kan voorstellen wat je vriendinnen doen (want je schrijft niet wanneer ze terugschakelen), maken ze alvast volgende fouten:
  • Koppelingspedaal langzaam induwen. Een koppelingspedaal duw je nooit langzaam in, je laat het alleen langzaam opkomen.
  • Remmen, ontkoppen, en dan nog verder remmen. Dan hebben ze het koppelingspedaal te vroeg ingedrukt. Op het ogenblik dat je het koppelingspedaal indrukt, moet de auto al voldoende vertraagd zijn om niet meer te moeten remmen (tenzij je wil stoppen).
Charlotte, in mijn vorig bericht schreef ik de 4 stappen. Zou je mij eens kunnen vertellen bij welke stap je een probleempje hebt, en wat er dan precies misloopt, zodat ik je verder kan helpen? Alvast bedankt daarvoor!
Alvast bedankt Jozef voor de moeite om dit uit te leggen. Ik waardeer dit enorm. Gisteren ben ik gaan rijden. Heb je stapjes gevolgd en het lukte iets beter. Nog altijd niet 100%. Het remmen tot 25 km/h maakt me wat bang omdat je dan wel enorm rem en dan ben ik bang dat er iemand tegen mijn auto zou zitten.

Wat ik me nog afvroeg. Mag je lichtjes remmen als je koppeling langszaam loslaat voor het schokken tegen te gaan? Het lichtjes remmen zou ik alleen doen om het schokken tegen te gaan.

Alvast bedankt!!!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

Beste Charlotte,
Charlotte12 schreef: 27 jul 2017, 08:57 Alvast bedankt Jozef voor de moeite om dit uit te leggen. Ik waardeer dit enorm.
Alstublieft, graag gedaan. Mij geeft het enorm veel voldoening om jonge mensen te kunnen helpen, en we gaan ermee door tot het probleem volledig opgelost is! :wink:
Gisteren ben ik gaan rijden. Heb je stapjes gevolgd en het lukte iets beter. Nog altijd niet 100%.
Dat verheugt me enorm. Er is nog geen meester uit de hemel gevallen, en Rome en Parijs werden ook niet op één dag gebouwd. Oefenen baart kunst.

Stel je voor dat je niet met een fiets zou kunnen rijden. Ik leg het jou uit en toon het jou. Jij probeert het, maar na 5 pogingen kom je nog altijd geen 2 meter verder en zeg je: "Dat ga ik nooit kunnen". Maar ik blijf achter jou staan en moedig je aan om verder te proberen. Na de tiende keer rijd jij plots 10 meter ver, en na nog enkele pogingen kan je rijden zo ver je wil, en verleer je het nooit meer.

Zo gaat dat ook met het schakelen: oefenen, oefenen en oefenen. Geloof me: ook jij krijgt het onder de knie, en dan zal je fier mogen zijn op jezelf.
Het remmen tot 25 km/h maakt me wat bang omdat je dan wel enorm rem en dan ben ik bang dat er iemand tegen mijn auto zou zitten.
Je kijkt eerst inderdaad best in je binnenspiegel om te zien of er niemand vlak achter jou rijdt. En je gaat natuurlijk best ergens oefenen waar er vrijwel geen ander verkeer is.
Wat ik me nog afvroeg. Mag je lichtjes remmen als je koppeling langszaam loslaat voor het schokken tegen te gaan? Het lichtjes remmen zou ik alleen doen om het schokken tegen te gaan.
Dat is verleidelijk. Maar dan bestrijd je de symptomen in plaats van de oorzaak aan te pakken. Je kunt dan immers niet het gaspedaal correct doseren. De koppelingsplaat moet er dan maar voor zorgen dat de motor op het vereiste toerental komt, en zal daardoor voortijdig versleten zijn.

Ik kijk al uit naar het vervolg... succes, zelfs suczeven wens ik jou!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door de rijprof »

Wat ik me nog afvroeg. Mag je lichtjes remmen als je koppeling langszaam loslaat voor het schokken tegen te gaan? Het lichtjes remmen zou ik alleen doen om het schokken tegen te gaan.

Euh,... blijkbaar heb je van mijn antwoorden niets gelezen... :( :roll:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Charlotte12 »

de rijprof schreef: 27 jul 2017, 22:00
Wat ik me nog afvroeg. Mag je lichtjes remmen als je koppeling langszaam loslaat voor het schokken tegen te gaan? Het lichtjes remmen zou ik alleen doen om het schokken tegen te gaan.

Euh,... blijkbaar heb je van mijn antwoorden niets gelezen... :( :roll:
Ik heb wel je antwoorden gelezen met daarvoor dank.
Maar Jozef zegt dat lichtjes remmen als je koppeling ingeduwd is, dat dit niet mag. Wat moet ik dan doen? Is dit fout op het rijexamen?
Plaats reactie