PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Charlotte12 »

Jozef schreef: 27 jul 2017, 20:14 Beste Charlotte,
Charlotte12 schreef: 27 jul 2017, 08:57 Alvast bedankt Jozef voor de moeite om dit uit te leggen. Ik waardeer dit enorm.
Alstublieft, graag gedaan. Mij geeft het enorm veel voldoening om jonge mensen te kunnen helpen, en we gaan ermee door tot het probleem volledig opgelost is! :wink:
Gisteren ben ik gaan rijden. Heb je stapjes gevolgd en het lukte iets beter. Nog altijd niet 100%.
Dat verheugt me enorm. Er is nog geen meester uit de hemel gevallen, en Rome en Parijs werden ook niet op één dag gebouwd. Oefenen baart kunst.

Stel je voor dat je niet met een fiets zou kunnen rijden. Ik leg het jou uit en toon het jou. Jij probeert het, maar na 5 pogingen kom je nog altijd geen 2 meter verder en zeg je: "Dat ga ik nooit kunnen". Maar ik blijf achter jou staan en moedig je aan om verder te proberen. Na de tiende keer rijd jij plots 10 meter ver, en na nog enkele pogingen kan je rijden zo ver je wil, en verleer je het nooit meer.

Zo gaat dat ook met het schakelen: oefenen, oefenen en oefenen. Geloof me: ook jij krijgt het onder de knie, en dan zal je fier mogen zijn op jezelf.
Het remmen tot 25 km/h maakt me wat bang omdat je dan wel enorm rem en dan ben ik bang dat er iemand tegen mijn auto zou zitten.
Je kijkt eerst inderdaad best in je binnenspiegel om te zien of er niemand vlak achter jou rijdt. En je gaat natuurlijk best ergens oefenen waar er vrijwel geen ander verkeer is.
Wat ik me nog afvroeg. Mag je lichtjes remmen als je koppeling langszaam loslaat voor het schokken tegen te gaan? Het lichtjes remmen zou ik alleen doen om het schokken tegen te gaan.
Dat is verleidelijk. Maar dan bestrijd je de symptomen in plaats van de oorzaak aan te pakken. Je kunt dan immers niet het gaspedaal correct doseren. De koppelingsplaat moet er dan maar voor zorgen dat de motor op het vereiste toerental komt, en zal daardoor voortijdig versleten zijn.

Ik kijk al uit naar het vervolg... succes, zelfs suczeven wens ik jou!
Hallo Jozef,

De rijprof vermeld hierboven dat je wel lichtjes mag remmen als koppeling ingeduwd is. Dit is echter zeer verleiderlijk. Ik heb dit eenmaal geprobeerd en dat is wel echt handig. Ik rem wel tot 30 km/h maar ik heb wel af en toe het shokken. Vandaar doe ik dit. De oorzaak is gewoon dat ik mijn koppeling te snel loslaat zeker?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

Charlotte12 schreef: 28 jul 2017, 08:21 Hallo Jozef,

De rijprof vermeld hierboven dat je wel lichtjes mag remmen als koppeling ingeduwd is. Dit is echter zeer verleiderlijk. Ik heb dit eenmaal geprobeerd en dat is wel echt handig.

Ik rem wel tot 30 km/h maar ik heb wel af en toe het shokken. Vandaar doe ik dit. De oorzaak is gewoon dat ik mijn koppeling te snel loslaat zeker?
Goed, mijn beste Charlotte, dan gaan we vandaag even kijken hoe één en ander werkt. Niet bang zijn, ik zal het heel eenvoudig uitleggen. Maar als je begrijpt hoe de koppeling werkt, begrijp je ook hoe je best schakelt en wat er zoal kan mislopen, en hoef je niets meer uit het hoofd te onthouden.

Ga eens naar de keuken op zoek naar twee ongeveer even grote deksels met een ronde top, zodat je daarmee de deksels kunt doen draaien. Zeg dat je gaat leren koppelen en dat iedereen moet blijven zitten als ze niet overhoop gereden willen worden.

Houd de deksels met de binnenkanten tamelijk dicht bij elkaar. De motor doet het linker deksel draaien. Het rechter deksel is via de versnellingsbak verbonden met de aandrijfwielen, en omdat de auto aan het rijden is (loop maar met je deksels door het huis), draait aldus ook het rechter deksel.

Dit is de ontkoppelde stand, dus wanneer het koppelingspedaal ingedrukt is. Er is geen verbinding tussen de motor en de aandrijfwielen, elk deksel kan zo snel of zo traag draaien als het wil zonder dat dat invloed heeft op het andere deksel.

Nu gaan we koppelen: we laten het koppelingspedaal geleidelijk opkomen, waardoor de deksels geleidelijk dichter bij elkaar komen tot ze elkaar lichtjes raken. Dit is het aangrijpingspunt van de koppeling: de deksels schuiven nu tegen elkaar en proberen daardoor beide op hetzelfde toerental te komen. Als we het koppelingspedaal nog verder laten opkomen, gaan de deksels zo sterk tegen elkaar drukken, dat ze beide wel even snel moeten draaien.

En nu gaan we terugschakelen van 3de naar 2de versnelling.

Je hebt je snelheid in 3de versnelling vermindert tot beide deksels nog ongeveer tegen 1.200 toeren per minuut draaien. Nu druk je het koppelingspedaal in. Omdat je geen gas meer geeft, zal de draaisnelheid van het linker deksel terugvallen tot ongeveer 800 toeren per minuut (het stationaire toerental van de motor).

Je schakelt van 3de naar 2de versnelling. Daardoor gaat het rechter deksel, bij dezelfde wagensnelheid, sneller draaien, bijvoorbeeld tegen 2.000 toeren per minuut.

Ideaal is dan dat je, vooraleer opnieuw te koppelen, ervoor zorgt dat beide deksels ongeveer even snel draaien. Daartoe breng je met het gaspedaal de motor ook op ongeveer 2.000 toeren. Als je daarin geslaagd bent, zul je niets voelen op het ogenblik dat door het koppelen (loslaten van het koppelingspedaal) de deksels tegen elkaar komen, en loopt de koppelingsplaat zo goed als geen slijtage op.

Als het niet naar wens verloopt, kunnen twee factoren daarbij een rol spelen:
  • Het motortoerental op het ogenblik dat je het koppelingspedaal laat opkomen.

    Dat kan te laag zijn omdat je geen gas geeft of niet genoeg gas op het ogenblik dat je het koppelingspedaal laat opkomen.

    Omgekeerd kan het motortoerental te hoog zijn omdat je teveel gas geeft.

    Hoe groter het verschil in draaisnelheid van de twee deksels, hoe meer ze eerst tegen elkaar gaan wrijven vooraleer ze beide dezelfde draaisnelheid hebben. Bij de auto betekent dit onnodige slijtage van de koppelingsplaat.
    .
  • De snelheid waarmee je het koppelingspedaal laat opkomen als het motortoerental te laag of te hoog is.
    • Je laat het koppelingspedaal nogal snel opkomen.
      • Het motortoerental is te laag, waardoor het linker deksel zal proberen het rechter deksel te vertragen: je voelt een schok waarbij de wagen kortstondig vertraagt.
      • Het motortoerental is te hoog, waardoor het linker deksel zal proberen het rechter deksel te versnellen: je voelt een schok waarbij de wagen kortstondig versnelt.
    • Je laat het koppelingspedaal erg langzaam opkomen.

      Nu gaan de deksels heel geleidelijk tegen elkaar en op dezelfde draaisnelheid komen, zodat je geen schok voelt. Maar omdat je het koppelingspedaal erg langzaam laat opkomen, gaan de deksels erg lang tegen elkaar wrijven, wat zeer veel slijtage voor de koppelingsplaat oplevert.
Als je wagen een toerenteller heeft, kun je bij het koppelen daaraan zien hoe je dosering van het gaspedaal vóór het opnieuw koppelen was:
  • Het motortoerental verhoogt plots: je hebt geen of niet genoeg gas gegeven.
  • Het motortoerental verlaagt plots: je hebt teveel gas gegeven.
  • Het motortoerental verandert maar weinig: proficiat!
Met wat je nu weet, kun je zelf beslissen of je wil blijven remmen tijdens het terugschakelen:
  • Op een nagenoeg horizontaal wegdek kun je daardoor de motor niet met het gaspedaal op het vereiste toerental brengen. Je verdoezelt er een beetje een schok mee, doch je schakelt niet correct, de koppelingsplaat gaat snel versleten zijn.
  • Op een sterke afdaling rem ik tijdens het terugschakelen om te vermijden dat de snelheid van de wagen teveel toeneemt. Maar zodra ik in 2de versnelling sta: met het gaspedaal de motor op het vereiste toerental brengen en terwijl het koppelingspedaal laten opkomen.
  • Op een sterke bergop vertraagt de wagen vanzelf al als je ontkoppelt. Als je dan nog bijremt, zou het wel eens kunnen dat hij stilstaat tegen dat je de 2de versnelling ingeschakeld hebt.
Ik hoop dat je hieraan wat hebt. Zoals altijd: stel gerust vragen. :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door de rijprof »

Waarom zou dat niet mogen? Het geeft meer controle. Het is zelfs aan te raden.
Remmen, koppeling induwen, terugschakelen en ondertussen licht blijven remmen terwijl je het koppelingspedaal omhoog haalt.
Simpel, toch?
Het remmen tot 25 km/h maakt me wat bang omdat je dan wel enorm rem en dan ben ik bang dat er iemand tegen mijn auto zou zitten.
Het moment van terugschakelen (3>2) ligt eerder rond de 40 à 30 Km/u.
Rem tijdig en zacht zodat je geleidelijk rustig vertraagt en jouw achterligger rustig kan anticiperen.
Als je gaat afslaan, ligt jouw snelheid vermoedelijk onder de 20 km/u.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 28 jul 2017, 20:33 Waarom zou dat niet mogen? Het geeft meer controle. Het is zelfs aan te raden.
Remmen, koppeling induwen, terugschakelen en ondertussen licht blijven remmen terwijl je het koppelingspedaal omhoog haalt.
Simpel, toch?
En wanneer breng je dan de motor op het vereiste toerental? Of doe je dat niet omdat je aandelen hebt van een fabrikant van koppelingsplaten?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door de rijprof »

En wanneer breng je dan de motor op het vereiste toerental? Of doe je dat niet omdat je aandelen hebt van een fabrikant van koppelingsplaten?
Jozef, leg eens uit aan een beginnend bestuurder hoe hij moet remmen en tussengas geven tegelijk... ?

Alsof het nog niet moeilijk genoeg is met een tussengasje, kun je beter terugschakelen aan lage toerentallen met lichte rem en dan gaat de koppelingsplaat ook niet veel slijten.

Ik dacht dat veiligheid en controle toch belangrijker waren...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef:En wanneer breng je dan de motor op het vereiste toerental? Of doe je dat niet omdat je aandelen hebt van een fabrikant van koppelingsplaten?
Een voorbeeldje: je rijdt 70 km/u je laat je gas los en remt lichtjes bij tot onder de 35 km/u zonder je koppeling in te duwen.
Een vraagje: Welk toerental heeft dan je motor als je rond die 35 km/u zit. :?:
Te hoog? Te laag? of juist?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 28 jul 2017, 23:47Jozef, leg eens uit aan een beginnend bestuurder hoe hij moet remmen en tussengas geven tegelijk... ?
Tussengas is dat niet. Tussengas wordt gegeven terwijl er gekoppeld is in neutraal, doch is niet nodig als de lagere versnelling gesynchroniseerd is.

Ik adviseer ook niet om tegelijkertijd te remmen en gas te geven, dat is inderdaad iets voor ervaren bestuurders (en dan nog). Op het ogenblik dat je in de lagere versnelling staat en het koppelingspedaal weer laat opkomen, ga je van die rem af en geef je gas.

Ik dacht dat veiligheid en controle toch belangrijker waren...
Als correct schakelen jou daarmee niet verenigbaar lijkt, dan rijd je best met een automatische versnellingsbak.

Alsof het nog niet moeilijk genoeg is met een tussengasje, kun je beter terugschakelen aan lage toerentallen met lichte rem en dan gaat de koppelingsplaat ook niet veel slijten.
Dat laatste is natuurlijk relatief. Er zijn mensen die al heel blij zijn als de koppelingsplaat het 30.000 km uithoudt. Ik verwacht eerder 150.000 km. Maar zoals de chef van de werkplaats mij onlangs zei: "Heb je nu weer niets kapot gekregen? Als iedereen moest rijden zoals jij, waren we al lang failliet gegaan."

Ik dacht dat veiligheid en controle toch belangrijker waren...
Ik dacht dat het ook belangrijk was om de leerlingen van bij het begin correcte technieken aan te leren, omdat dat anders later zeer moeilijk is.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door de rijprof »

Maak eens jouw punt. Wees eens concreet?
En wanneer breng je dan de motor op het vereiste toerental? Of doe je dat niet omdat je aandelen hebt van een fabrikant van koppelingsplaten?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 29 jul 2017, 21:47 Maak eens jouw punt. Wees eens concreet?
En wanneer breng je dan de motor op het vereiste toerental? Of doe je dat niet omdat je aandelen hebt van een fabrikant van koppelingsplaten?
Graag. Laten we het chronologsch bekijken (de snelheden en toerentallen hangen af van de wagen en geven daarom enkel een orde van grootte aan).
  1. We rijden in 3de versnelling tegen 50 km/h.
  2. We laten het gaspedaal los en we remmen lichtjes bij.
  3. Als we nog tegen 30 km/h rijden en de motor nog tegen 1200 toeren per minuut draait, ontkoppelen we. Het motortoerental zakt daardoor van 1200 tot 800 toeren per minuut (het stationaire toerental).
  4. We schakelen terug naar 2de versnelling. Het toerental van de ingaande as van de versnellingsbak verhoogt daardoor van 1200 tot 2000 toeren per minuut (het vereiste toerental per minuut om in 2de versnelling tegen 30 km/h te rijden).
  5. Hier gaan jij en ik elk een enigszins andere weg:
    • Jij blijft zachtjes remmen en laat de koppeling opkomen. De koppelingsplaat wordt geconfronteerd met een verschil in toerental van 1200 toeren per minuut (ingaande as van de versnellingsbak 2000 toeren per minuut min vliegwiel van de motor 800 toeren per minuut). Zij moet voldoende wrijvingskracht verwerken om ervoor te zorgen dat, tegen dat je het koppelingspedaal volledig hebt laten opkomen, het vliegwiel van de motor en de ingaande as van de versnellingsbak exact hetzelfde toerental hebben. Daartoe zal ze enerzijds proberen de motor te versnellen en anderzijds de wagen te vertragen. Dat laatste zou je voelen als een schok waarbij de wagen kortstondig vertraagt, doch je verdoezelt die omdat je nog aan het remmen bent.
    • Ik laat het rempedaal los en breng met het gaspedaal het motortoerental op 2000 toeren per minuut terwijl ik de koppeling laat opkomen. De koppelingsplaat wordt geconfronteerd met een verschil in toerental van 0 toeren per minuut.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: 29 jul 2017, 06:58 Een voorbeeldje: je rijdt 70 km/u je laat je gas los en remt lichtjes bij tot onder de 35 km/u zonder je koppeling in te duwen.
Een vraagje: Welk toerental heeft dan je motor als je rond die 35 km/u zit. :?:
Te hoog? Te laag? of juist?
Als je gaat terugschakelen, is het toerental van de motor op dat ogenblik uiteraard te laag voor die lagere versnelling. En omdat je tijdens het schakelen ontkoppelt en het gaspedaal loslaat, zal het toerental van de motor zelfs terugvallen tot het stationair toerental.

Ik vermoed dat jouw vraag is: "Hoe weet ik nu tot welk toerental ik de motor met het gaspedaal moet versnellen om verder te rijden in die lagere versnelling?" Dat is eenvoudig: vertrek met de wagen en rijd tot je in die lagere versnelling tegen 35 km/h rijdt. Dan kun je dat toerental aflezen.

Wie geen toerenteller heeft, moet op zijn gehoor voortgaan, zoals we het vroeger moesten doen. Dat vergt wat ervaring. Als ik het stationair toerental van de motor op het gehoor afstel, zit ik er geen 50 toeren per minuut naast.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef:Ik vermoed dat jouw vraag is: "Hoe weet ik nu tot welk toerental ik de motor met het gaspedaal moet versnellen om verder te rijden in die lagere versnelling?" Dat is eenvoudig: vertrek met de wagen en rijd tot je in die lagere versnelling tegen 35 km/h rijdt. Dan kun je dat toerental aflezen.
Ik was bezig met je post over de deksels aan de keukentafel.
En ik was aan het twijfelen aan 1 ding.
Je hebt je snelheid in 3de versnelling vermindert tot beide deksels nog ongeveer tegen 1.200 toeren per minuut draaien. Nu druk je het koppelingspedaal in. Omdat je geen gas meer geeft, zal de draaisnelheid van het linker deksel terugvallen tot ongeveer 800 toeren per minuut (het stationaire toerental van de motor).
Je schakelt van 3de naar 2de versnelling. Daardoor gaat het rechter deksel, bij dezelfde wagensnelheid, sneller draaien, bijvoorbeeld tegen 2.000 toeren per minuut.
Waar ik me niet bewust van ben (nog steeds niet) is het rechter deksel. :?
Door onze snelheid te minderen draaien beide deksels op 1200 toeren.
Door je koppelingspedaal in te drukken gaat je motor tot een 800 toeren.

Zo ver ben ik nog mee.

Maar waarom verhoogt het toerental van onze rechter deksel naar 2000 toeren. :?:

In mijn gedachte zakte beide deksels naar 1200 toeren.
Door het feit dat we het koppelingspedaal indrukken zakt het toerental linker deksel naar 800
Maar ook door het feit dat we nog steeds in snelheid dalen zakt het toerental rechter deksel ook (blijkbaar zit ik hier fout) :?:

Ik begrijp dus niet goed waarom het toerental van het rechter deksel van 1200 toeren naar 2000 toeren verhoogt.
Dit is bijna een verdubbeling van het toerental terwijl we eigenlijk dalen in snelheid.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: 30 jul 2017, 12:17 Maar waarom verhoogt het toerental van onze rechter deksel naar 2000 toeren. :?:
Omdat we een lagere versnelling ingeschakeld hebben.

De snelheid van de wagen verandert niet plots in aanzienlijke mate. De snelheid van de uitgaande as van de versnellingsbak, die met de aandrijfwielen verbonden is, verandert aldus vrijwel niet. Maar naar een lagere versnelling schakelen betekent dat we nu een ander tandwielpaar ingeschakeld hebben om de uitgaande as te verbinden met de ingaande as van de versnellingsbak, die aan de koppelingsplaat (het rechter deksel) vastzit.

Dit is het antwoord op jouw vraag, maar ik besef dat geen mens zich dat daarmee concreet kan voorstellen. Ik heb daarom naar een animatie gezocht welke de verschillende verhoudingen van de tandwielparen in de versnellingsbak toont. Ik heb er geen goede met Nederlandse uitleg gevonden, maar ik weet dat Duits voor jou totaal geen probleem is:

https://www.youtube.com/watch?v=b1XWKR36K8c

Met deze animatie kun je zien dat, als we bij ongeveer gelijkblijvende snelheid van de wagen (en dus van de uitgaande as van de versnellingsbak) een lagere versnelling inschakelen, de snelheid van de ingaande as en de daaraan verbonden koppelingsplaat (het rechter deksel) verhoogt.

Bekijk het maar eens rustig, en laat vooral niet na vragen te stellen als er ook maar het minste niet geheel duidelijk is. Er bestaan geen domme vragen. :wink:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef:Met deze animatie kun je zien dat, als we bij ongeveer gelijkblijvende snelheid van de wagen (en dus van de uitgaande as van de versnellingsbak) een lagere versnelling inschakelen, de snelheid van de ingaande as en de daaraan verbonden koppelingsplaat (het rechter deksel) verhoogt.
In het begin van het filmpje klopt dit.
Men heeft het daar over een niet gesynchroniseerde versnelling.
Als in het filmpje verder kijkt (vanaf 3:50), heeft men het daar over een wel gesynchroniseerde versnelling.
Beide "deksels" worden daar eerst op het zelfde toerental gebracht.
Of zie ik dit verkeerd :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door de rijprof »

Ik denk dat we het hier nodeloos ingewikkeld maken voor onze vraagstelster Charlotte12.
Als je terugschakelt rond 1200 t/m terwijl je lichtjes remt zal het verschil van toerental nauwelijks een 2 à 300 toeren/m zijn.
Een klein tussengasje kan dat verschil opvangen maar dat is iets voor meer gevorderde bestuurders.
Dat klein verschil is zelfs verwaarloosbaar.

Nadat de koppelingsplaat volledig met het vliegwiel is verbonden stijgt het toerental met zo'n 500 à 600 t/m. Maar dit geeft geen slijtage omdat de koppelingsplaat vast verbonden is en niet meer slipt.

Mijn boodschap voor Charlotte12 is.
Hou het simpel en veiligheid en controle zijn het belangrijkste.

Remmen, rond 1200 t/m terugschakelen en licht blijven remmen (ondertussen ben je eerder aan 1000 t/m) terwijl het koppelingspedaal omhoog komt.

Veel verschil met 800 t/m is dat niet. Daar gaat de koppeling echt niet van verslijten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: 30 jul 2017, 18:47 In het begin van het filmpje klopt dit.
Men heeft het daar over een niet gesynchroniseerde versnelling.
Als in het filmpje verder kijkt (vanaf 3:50), heeft men het daar over een wel gesynchroniseerde versnelling.
Beide "deksels" worden daar eerst op het zelfde toerental gebracht.
Of zie ik dit verkeerd :?:
De synchronisatie brengt niet beide deksels op hetzelfde toerental. Ze brengt een tandwiel van de uitgaande as op het toerental dat past bij het bijbehorende tandwiel op de tussenas.

Bij de animatie zie je de ingaande as, waarop de koppelingsplaat (het rechtse deksel) bevestigd is. Het linkse deksel zie je niet; het is de drukgroep welke op het vliegwiel gemonteerd is, en waartussen de koppelingsplaat vastgedrukt wordt als we ontkoppelen en aldus uiteindelijk de motor en de ingaande as van de versnellingsbak wel met hetzelfde toerental moeten draaien.

Ten opzichte van de 3de versnelling kiezen we in 2de versnelling een tandwielpaar waarbij het tandwiel op de uitgaande as groter is dan dat van 3de versnelling, en het tandwiel op de tussenas kleiner is dan dat van de 3de versnelling. Daardoor doet de uitgaande as (die verbonden is met de aandrijfwielen en nog altijd tegen dezelfde snelheid draait) de tussenas, en aldus de ingaande as en de daaraan verbonden koppelingsplaat (het rechtse deksel) sneller draaien dan in 3de versnelling.

Aldus versnelt de koppelingsplaat (het rechter deksel) van 1200 toeren in 3de versnelling naar 2000 toeren in 2de versnelling, wijl de drukgroep die op het vliegwiel van de motor bevestigd is (het linker deksel) teruggevallen is tot 800 toeren (het stationair toerental) omdat we ontkoppeld hebben, zodat de versnellingsbak de motor niet meer op toeren kan houden, en we geen gas geven.

Stel ook nu gerust vragen, ik blijf het uitleggen tot ik de manier gevonden heb waarop het voor jou duidelijk is. :wink:
Plaats reactie