PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door de rijprof »

Jozef, ik snap niet waarom jij je gestoken voelt en nergens kun je lezen dat ik Charlotte beledigd zou hebben.
Integendeel geef ik haar de raad om vooral te blijven remmen tot de gewenste snelheid bereikt is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Benny Stinkens »

Bij deze wil ik ook even op roepen om niet te persoonlijk te worden. :idea:

@ Jozef,
Ik schaam me ervoor dat je Charlotte voor een oen neemt die niet zou weten dat, als het tijdens het terugschakelen noodzakelijk wordt om te vertragen of te stoppen, zij dat middelste pedaal moet indrukken
.
Is het omdat je lesgever bent, dat je meent op zo een arrogante manier met haar te mogen omgaan?
Dit is nergens voor nodig en ik zou het graag willen stoppen voor het de verkeerde richting uit gaat :!:
De rijprof hoeft het niet eens met je te zijn en jij natuurlijk ook niet met de rijprof.
Maar ik kan er niet uit af leiden dat hij zou denken dat Charlotte een oen zou zijn of dat hij op een arrogante manier met haar om gaat. :oops:

Hier vind ik dus dat je te ver gaat. :idea:

Mijn leerlingen moeten trouwens ook de rem nog steeds een beetje inhouden tijdens het terugschakelen in het begin en de slijtage aan de koppeling neemt mijn werkgever er maar bij.

Voor alle duidelijkheid, mijn werkgever doet net hetzelfde.

Mijn conclusie is dat beginnelingen op die manier waarschijnlijk het niet 100% juist aangeleerd krijgen, maar als ze eenmaal de basis vast hebben gaan ze automatisch al eerder die rem los laten en zelfs wat gas bijgeven om het toerental te verhogen.

Het klinkt misschien raar, je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat als leerlingen het in begin niet 100% juist aangeleerd krijgen ze voor hetzelfde geld ook in de verkeerde richting gaan bijstellen maar dit is niet mijn ervaring.

Het aanleren aan beginnelingen zoals jij het hier omschrijft (wat je schrijft is wel degelijk juist) is in de eerste fase onmogelijk. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: 04 aug 2017, 11:08 @ Jozef,
Ik schaam me ervoor dat je Charlotte voor een oen neemt die niet zou weten dat, als het tijdens het terugschakelen noodzakelijk wordt om te vertragen of te stoppen, zij dat middelste pedaal moet indrukken
.
Is het omdat je lesgever bent, dat je meent op zo een arrogante manier met haar te mogen omgaan?
Dit is nergens voor nodig en ik zou het graag willen stoppen voor het de verkeerde richting uit gaat :!:
De rijprof hoeft het niet eens met je te zijn en jij natuurlijk ook niet met de rijprof.
Maar ik kan er niet uit af leiden dat hij zou denken dat Charlotte een oen zou zijn of dat hij op een arrogante manier met haar om gaat. :oops:

Hier vind ik dus dat je te ver gaat. :idea:
Bedankt voor je verwittiging, Benny. Ik zal er rekening mee houden en ervoor zorgen dat het niet verder de verkeerde richting uitgaat.

Ik had alleen niet begrepen waarom de rijprof ervan uitging dat Charlotte, als ze niet blijft remmen tijdens het terugschakelen op een vlakke weg, daardoor niet zou remmen zodra de situatie dat vereist, en ik derhalve met mijn advies het risico zou verhogen dat ze een ongeval veroorzaakt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef:Bedankt voor je verwittiging, Benny. Ik zal er rekening mee houden en ervoor zorgen dat het niet verder de verkeerde richting uitgaat.
Geen probleem Jozef, niet alleen jij maar met zijn allen kunnen we er voor zorgen dat het niet de verkeerde richting in gaat.
Het probleem met zo een onderwerpen is, dat sommige praktijklessen zeer moeilijk uit te leggen zijn in theorie.
Als het dan ook nog via internet gebeurt i.p.v. dat de betrokkenen zelf met elkaar kunnen praten wordt het er niet makkelijker op. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: 04 aug 2017, 21:42 Het probleem met zo een onderwerpen is, dat sommige praktijklessen zeer moeilijk uit te leggen zijn in theorie.
Als het dan ook nog via internet gebeurt i.p.v. dat de betrokkenen zelf met elkaar kunnen praten wordt het er niet makkelijker op. :idea:
Dat kan ik me voorstellen.

Maar stel nu dat Charlotte tijdens één van de eerste lessen zodanig met het terugschakelen bezig is, dat ze niet remt voor een opduikend obstakel. Dan kan de rijprof met de dubbele bediening remmen.

En al na enkele lessen is het toch niet zo dat, als er een obstakel opduikt, de leerling gaat nadenken: "Ha, een obstakel. Even nadenken. Wat zou ik nu best doen? Claxoneren? Neen, misschien beter toch remmen. Met welke rem? Met de parkeerrem? Neen, de bedrijfsrem is wellicht beter. Hoe bedien je die nu ook weer? Wacht, dat was met een pedaal, maar welk pedaal was dat nu weer? Ach ja, het middelste pedaal."

Neen, dan gaat dat remmen bij Charlotte, net als bij jou en bij mij, een reflex zijn, ook als ze ondertussen aan het terugschakelen is.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door de rijprof »

Dan kan de rijprof met de dubbele bediening remmen.
Wie zegt dat Charlotte leert rijden met een wagen met dubbele bediening?
Charlotte leert misschien, zoals zo velen, rijden met een gewone auto met begeleider die soms zelfs geen handrem binnen bereik heeft.
En zelfs met dubbele bediening is het niet de bedoeling om continu te gaan corrigeren.

Ik denk dat onze opdracht erin bestaat om leerlingen vooral veilig te leren rijden en iets vroeger remblokjes vervangen, kost ook geen fortuin.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 04 aug 2017, 22:50Wie zegt dat Charlotte leert rijden met een wagen met dubbele bediening?
Charlotte leert misschien, zoals zo velen, rijden met een gewone auto met begeleider die soms zelfs geen handrem binnen bereik heeft.
Dan nog. Bij de miliciens die ik bij het leger leren rijden heb, was er geen enkele die niet remde als ik "remmen" zei. Ook niet bij de beginnelingen die ik buiten het leger begeleid heb.
Ik denk dat onze opdracht erin bestaat om leerlingen vooral veilig te leren rijden en iets vroeger remblokjes vervangen, kost ook geen fortuin.
Als je dat als jouw opdracht beschouwt, leer de leerlingen dan veilig terugschakelen.

Bij glad wegdek leidt het tot slippartijen als de aandrijfkracht, de motorremkracht, de bedrijfsremkracht of de stuurkracht plots sterk wijzigt. Je moet de leerlingen daarom aanleren om dergelijke krachtwisselingen zoveel mogelijk te vermijden, dan lopen ze niet het risico dat ze het bij glad wegdek vergeten.

Als jij bij het terugschakelen de koppeling opnieuw laat opkomen zonder de motor met het gaspedaal op het gepaste toerental te brengen, dan gaat de motor, vanwege het grote verschil tussen het stationaire motortoerental en het toerental van de ingaande as van de versnellingsbak, de aandrijfwielen kortstondig sterk afremmen, wat op glad wegdek tot een slippartij kan leiden. ABS corrigeert immers alleen maar de bedrijfsrem, niet de motorrem.

En kom nu niet zeggen dat er in Vlaanderen minder sneeuw valt dan in de Alpen. Eén slippartij kan volstaan voor een zwaar ongeval, en vooral beginnelingen hebben nog niet geoefend om een wagen die slipt, onder controle te krijgen, wat je niet met theorie alleen kunt leren. En er liggen in Vlaanderen ook al eens natte bladeren op het wegdek.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door de rijprof »

Daarin heb je gelijk. Je mag op een glad wegdek inderdaad niet te brutaal afremmen op de motor. Vandaar dat wij adviseren om terug te schakelen op relatief lage toerentallen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Charlotte12 »

Hallo iedereen,

Ik heb een andere vraag en waarschijnlijk gaan jullie nu denken dat ik wat achterlijk ben maar ik riskeer er me toch aan. Ik heb namelijk een vraag over schakelen. Als ik mijn dagje niet heb door moe te zijn shock ik ook bij het heenschakelen. Vandaar mijn vraag.

Dit doe ik bij het schakelen van eerste naar tweede.
- Ik geef gas tot ongeveer 20 km/h (je hoort dit enorm aan de auto).
- Ik druk mijn koppeling in met mijn tip van mijn tenen.
- Ik laat het langzaam los en geef gas op het aangrijpingspunt.

Is dit correct?

Bijkomende vragen:
- Soms shock ik bij het schakelen. Dit komt doordat ik de koppeling te snel loslaat. Maar het kan het ook omdat ik soms met het midden van mijn voet de koppeling induw?
- Zijn er basissnelheden om te weten wanneer je moet schakelen?

Alvast bedankt en mijn excuses voor mijn 'stomme' maar belangrijke vraag.

Groeten.

Charlotte
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

Charlotte12 schreef: 05 aug 2017, 21:37 Ik heb een andere vraag en waarschijnlijk gaan jullie nu denken dat ik wat achterlijk ben
Nee hoor Charlotte, als we dat zouden doen, zouden we hier niet op onze plaats zijn. Integendeel, het is heel verstandig dat je je vragen hier stelt, zodat we je kunnen helpen.
Als ik mijn dagje niet heb door moe te zijn shock ik ook bij het heenschakelen.
Vooral het opnieuw laten opkomen van het koppelingspedaal is precisiewerk. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Maar ook een ervaren bestuurder veroorzaakt daarbij nog wel eens een schok als hij niet in optimale conditie is om te rijden: vermoeid, stress, enz. Vele dames hebben het er ook niet gemakkelijk mee tijdens hun maandelijkse periode.
Dit doe ik bij het schakelen van eerste naar tweede.
- Ik geef gas tot ongeveer 20 km/h (je hoort dit enorm aan de auto).
Ook met de ruiten dicht? :lol:

Op welk toerental zit je dan? Er wordt geadviseerd om op vlakke weg op te schakelen bij 2.000 toeren per minuut met een diesel en bij 2.500 toeren per minuut met een benzine. Persoonlijk vind ik dit wel een beetje veel bij het schakelen van 1ste naar 2de.
- Ik druk mijn koppeling in met mijn tip van mijn tenen.
Dat zou ik niet doen. Best bedien je het koppelingspedaal met de bal van je voet (dus waar je voet begint juist achter je tenen). En natuurlijk draag je vast schoeisel (geen teensletsen of crocs) zonder hoge hakken. Als je uitgaat, zet dan dat paar schoenen met hoge hakken in de bagageruimte, maar rijd er niet mee.
Ik laat het langzaam los en geef gas op het aangrijpingspunt.
Als je dan op het juiste moment de juiste dosis gas geeft, voel je niets.
Soms shock ik bij het schakelen. Dit komt doordat ik de koppeling te snel loslaat. Maar het kan het ook omdat ik soms met het midden van mijn voet de koppeling induw?
Dat laatste kan zeker. Zoals gezegd, kun je het nauwkeurigst doseren met de bal van je voet.
Zijn er basissnelheden om te weten wanneer je moet schakelen?
Die verschillen van de ene wagen tot de andere, van de belading, van de hellingsgraad van de weg, enz.

Het best kijk je vooral in het begin naar de toerenteller. Later kun je op het gehoor schakelen.
Alvast bedankt en mijn excuses voor mijn 'stomme' maar belangrijke vraag.
Zoals altijd: graag gedaan. Maar niks excuses en niks stomme vraag. Fijn dat je het goed wil doen! :wink:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 05 aug 2017, 18:54 Daarin heb je gelijk. Je mag op een glad wegdek inderdaad niet te brutaal afremmen op de motor. Vandaar dat wij adviseren om terug te schakelen op relatief lage toerentallen.
Laten we dat eens doen, zoals in de vorige posts, van 3de naar 2de versnelling, als het toerental in 3de versnelling gezakt is tot 1200 toeren per minuut. We nemen een klassieker als voorbeeld: VW kever 1200.

De versnellingsbakverhouding is 1,260 in 3e versnelling en 2,059 in 2de versnelling. Tijdens het terugschakelen van 3de naar 2de versnelling versnelt de ingaande as van de versnellingsbak daardoor tot 1200 x 2,059 / 1,260 = 1961 toeren per minuut, terwijl het motortoerental teruggevallen is naar het stationair toerental van 800 toeren per minuut. Je zit dus met een verschil in toerental van maar liefst 1161 toeren per minuut. Tussen het begin van het aangrijpingspunt van de koppeling en het ogenblik waarop de motor en de ingaande as van de versnellingsbak tegen hetzelfde toerental draaien, verloopt ongeveer 1 seconde. Op 1 seconde een verschil van 1161 toeren overbruggen, dat is al vrij brutaal. Op sneeuw staat die kever voor je het weet met zijn snuit naar vanwaar hij gekomen is.
Plaats reactie