voorlopig rijbewijs en bedrijfswagen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
matthiasdv
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:44

voorlopig rijbewijs en bedrijfswagen

Bericht door matthiasdv »

Hallo!

Toen ik vorig jaar in mijn huidige positie als consulent werd aangenomen kreeg ik een bedrijfswagen aangeboden. Dit is deels een extralegaal voordeel, en deels nodig als werkmiddel omdat ik voor verschillende klanten werk.

Nu, op dat moment had ik geen rijbewijs maar zijn we mooi overeengekomen dat ik dat zo snel mogelijk zou halen. Ik heb dus snel mijn theoretisch examen behaald en ben onder het model van 36m met begeleider beginnen rijden.

Heb ondertussen +-12u rijles van de rijschool onder de riem, heb regelmatig gereden met mijn begeleider en heb helaas het praktische rijexamen drie maal gezakt.

Mijn lessen onder begeleiding zijn een beetje in RT slip geraakt en ik heb geen toegang meer heb tot een wagen.

Mijn vraag; Ik kan indien ik 8u rijles volg mijn huidig theoretisch rijbewijs omvormen tot een voorlopig rijbewijs. Nu; mag en kan ik in dat geval met mijn voorlopig rijbewijs een bedrijfswagen in ontvangst nemen? Ik wil graag zsm mijn rijbewijs halen voor mijn baan. Maar ik wil ook vermijden om bij mijn werkgever met zo'n verzoek als idioot over te komen of deze met extra kopzorgen op te zadelen.

EDIT: Het is dus niet de bedoeling om meteen in de spits te gaan rijden, maar eerder om de wagen veilig thuis op de parking te laten staan en dan in de rustige zomeravonden dagelijks te oefenen.

Bedankt!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: voorlopig rijbewijs en bedrijfswagen

Bericht door bert.covens »

Het loutere feit, dat je met een firmawagen zou rijden met een voorlopig rijbewijs, is an sich niet noodzakelijk een probleem.

Maar opgelet : met een voorlopig rijbewijs mag je géén zaken in commercieel verband vervoeren.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
matthiasdv
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:44

Re: voorlopig rijbewijs en bedrijfswagen

Bericht door matthiasdv »

bert.covens schreef: 05 jul 2017, 12:50 Het loutere feit, dat je met een firmawagen zou rijden met een voorlopig rijbewijs, is an sich niet noodzakelijk een probleem.

Maar opgelet : met een voorlopig rijbewijs mag je géén zaken in commercieel verband vervoeren.
Hmm oké, dat klinkt veelbelovend! Het voornaamste obstakel dat ik nu heb ivm het halen van mijn rijbewijs is dat ik geen toegang heb tot een begeleider, of een wagen. Met een voorlopig rijbewijs in een bedrijfswagen stappen zou dan een hoogst ongebruikelijke, maar goede manier zijn om dit te overkomen. Die laat ik dan wel mooi thuis staan totdat ik effectief mijn permanent rijbewijs gehaald heb.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: voorlopig rijbewijs en bedrijfswagen

Bericht door de rijprof »

Die laat ik dan wel mooi thuis staan totdat ik effectief mijn permanent rijbewijs gehaald heb.
Waarom zou je die thuis laten? Waarom zou je niet dagelijks kunnen oefenen (woon-werk-klanten)?
Als je in totaal 20 uur rijles gevolgd hebt, mag je alleen oefenen, indien jouw instructeur jou voldoende veilig acht...
De bedoeling is dan ook dat je zoveel mogelijk gaat 'oefenen'.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: voorlopig rijbewijs en bedrijfswagen

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef: 10 jul 2017, 22:23 Waarom zou je die thuis laten? Waarom zou je niet dagelijks kunnen oefenen (woon-werk-klanten) ?
Als het over de firma-wagen gaat : de car policy van het bedrijf bijvoorbeeld.

Niks garandeert ons, dat bvb de maatschappij waar zijn werkgever de firmawagens leaset, toelaat dat er met de firmawagens gereden wordt door een werknemer met "slechts" een voorlopig rijbewijs.

Niks garandeert ons, dat die firmawagen ook privé gebruikt zou mogen worden door de werknemer (bijvoorbeeld om te oefenen).

En ten derde : met een voorlopig rijbewijs mogen géén goederen in commercieel verband vervoerd worden. Het feit dat het een firmawagen is, is qua voorwaarden voor het voorlopig rijbewijs op zich geen probleem. Maar een firmawagen met een L, doch met reclame van het bedrijf op, gaat toch al snel opvallen, en vroeg of laat aan een controle onderworpen (kunnen) worden. Als er dan bij woon-werk-klanten rit er goederen in commercieel verband aangetroffen worden, is er een groot probleem. Het hoeft daarbij niet louter om je koopwaar te gaan. Ook een gereedschapskoffer, een laptop van de zaak, ... zijn allemaal voorbeelden van goederen die je vervoert in commercieel verband.....

Ik zou zeggen, "goede afspaken = goede vrienden", daarom, als ik je toch een goede raad zou mogen geven :

1. Informeer je héél goed aan welke voorwaarden het gebruik van de firmawagen onderworpen is, en hou je daar strikt aan. Grondig nalezen voordat je iets ondertekent, en zulks altijd in tweevoud laten opstellen, zodat je ten allen tijde zélf ook een kopie hebt van hetgeen je ondertekend hebt (uiteraard ondertekend door de tegenpartij, in casu de werkgever). Gaat het om een voertuig dat je overneemt van een collega, best de reeds zichtbare schade ook mee op papier laten zetten, zodat je er naderhand niet voor zou moeten opdraaien als je het voertuig weer inlevert. Ook hiervan bewaar je uiteraard een door de tegenpartij ondertekende versie zorgvuldig. Lever je het voertuig weer in, gezamenlijk de staat van het voertuig overlopen en op papier zetten op het ogenblik dat je de sleutels gaat overhandigen. Ook hiervan bewaar je best een door de tegenpartij ondertekende versie. Foto's al bewijsmateriaal in welke staat je het voertuig ontvangen/weer ingeleverd hebt, kunnen ook altijd helpen. Hoe méér bewijsmateriaal, hoe beter. Want hoe kleiner de kans op gedoe achteraf.

2.

En vervoer géén goederen in commercieel verband zolang je een voorlopig rijbewijs hebt.


Hou je dus aan hetgeen je wettelijk mag met een voorlopig rijbewijs. En respecteer tegelijk ook de car policy van het bedrijf waar je werkt. Sorry dat het deels off topic is, maar geloof me vrij dat er al te véél zaken voor de rechtbank zijn beland, genre :

- Ik leverde mijn de wagen in goede staat in, nu beweert de werkgever ineens dat er schade aan het voertuig was, en wil mij ervoor laten betalen
- Ik kreeg mijn wagen met reeds zichtbare schade, en nu ik hem weer inlever wil de werkgever mij daarvoor laten opdraaien
- Ik mag de wagen niet gebruiken voor privé-doeleinden, nu moet ik opdraaien voor schade nav een ongeval bij het "ommetje langs de bakker"

(De werkgever claimt wat, en de werknemer claimt het tegendeel .... )

Je wil het écht niet meemaken dat er schade is aan het voertuig, terwijl de polisvoorwaarden bvb nadrukkelijk bepalen dat uitsluitend een werknemer van minimumleeftijd X en met een minimum aantal jaren bezit van een definitief rijbewijs B met het voertuig mag rijden. Een beetje voorzichtigheid kan geen kwaad.
Laatst gewijzigd door bert.covens op 10 jul 2017, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: voorlopig rijbewijs en bedrijfswagen

Bericht door de rijprof »

Ik denk niet dat de vraagsteller, die een job heeft als 'consulent', veel goederen zal vervoeren.
Natuurlijk moet de vraag gesteld worden aan de werkgever of de firmawagen mag bestuurd worden met een voorlopig rijbewijs.
Ik heb er reeds velen gehad in de rijschool die, na het volgen van 20 uur (+bekwaamheidsattest) > VRB 18 maand, met een firmawagen mochten rijden.
Ze kwamen ervoor speciaal naar de rijschool. Meestal was dat geen probleem.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: voorlopig rijbewijs en bedrijfswagen

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef: 10 jul 2017, 22:50 Ik denk niet dat de vraagsteller, die een job heeft als 'consulent', veel goederen zal vervoeren.
Een bestelwagen vol zware gereedschapskoffers zal het idd. wss niet zijn. :oops:

Maar : véél of héél weinig ... maakt niet uit. Hij mag helemaal niks van goederen in commercieel verband vervoeren.

Zoals bvb de laptop van de zaak ....
de rijprof schreef: 10 jul 2017, 22:50 Natuurlijk moet de vraag gesteld worden aan de werkgever of de firmawagen mag bestuurd worden met een voorlopig rijbewijs.
Ik heb er reeds velen gehad in de rijschool die, na het volgen van 20 uur (+bekwaamheidsattest) > VRB 18 maand, met een firmawagen mochten rijden.
Ze kwamen ervoor speciaal naar de rijschool. Meestal was dat geen probleem.
Ik heb 't ook al gezien dat er leerlingen onder die omstandigheden naar de rijschool komen. En er wordt hen dan idd. wel 's voorgehouden dat het (al dan niet zogezegd) geen probleem zou zijn.

De kans bestaat desondanks dat het toch een probleem wordt, bvb wanneer de leerling/werknemer na een schadegeval er pijnlijk achter komt dat hij ondertussen een contract ondertekend heeft dat letterlijk iets héél anders bepaalt.

Contracten zijn er om nagelezen te worden .... helaas doen velen het niet, of érg onzorgvuldig.

Voorkom dus onnodige narigheid :

1. Vervoer dus géén goederen in commercieel verband (ook géén laptop, electronische agenda, ... etc. van de zaak), of je bent strafbaar.
2. Check grondig de polisvoorwaarden van de car policy in het bedrijf, en hou je er strikt aan. (en verder : zie m'n vorige posting)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: voorlopig rijbewijs en bedrijfswagen

Bericht door Jozef »

Het belangrijkste lijkt mij inderdaad de verzekering te zijn. Overtuig je ervan dat je het voertuig mag besturen van de verzekeraar. Als dat niet mag, riskeer je dat de verzekeraar bij een ongeval de uitgekeerde schadevergoeding van jou terugvordert, en zelfs voor een consulent kan dat een zware financiële aderlating worden.

Verder is het, zoals Bert al aangaf, heel belangrijk om bij in ontvangstname de toestand van het voertuig pijnlijk nauwkeurig na te gaan en vast te leggen. Hooguit voor de prijs van één werkuur kijkt een merkdealer de hele wagen na; hij weet wat er voortijdig slijt en beschadigd of verroest geraakt aan dat type wagen, en levert een gedetailleerd verslag af met wanneer er wat moet gebeuren en hoeveel het ongeveer zal kosten. Sommige dealers rekenen hiervoor zelfs niets als men de vastgestelde gebreken bij hen laat verhelpen.

Ik heb het geval gekend van een geleasde Volvo die enkele krassen opgelopen had op de linker zijkant van de achterbumper. De schade werd volgens de beste regels van de kunst perfect hersteld door een gerenomeerde karrosseriebouwer (een hofleverancier) voor 900 €. De omnium-verzekeraar betaalde 400 € en de de leasingmaatschappij als eigenaar van het voertuig 500 € (eigen tussenkomst per schadegeval), welke ze uiteraard terugvorderde van de werkgever-leasingnemer. Zoals gebruikelijk, wenste de verzekeraar naar aanleiding van zijn uitkering dat de leasingmaatschappij ondertekende dat ze afzag van elk verder verhaal.

Bij inlevering van het voertuig vroeg de leasingmaatschappij aan Volvo of de herstelling van de schade een rol zou spelen bij de overname van het voertuig. Volvo bevestigde formeel dat ze niet akkoord konden gaan met deze herstelling, hoe professioneel ze ook uitgevoerd was, omdat volgens de voorschriften van de constructeur de achterbumper had moeten vervangen worden. Kosten: 2.900 €. Er zijn nu eenmaal constructeurs die de relatief geringe winstmarge bij de verkoop van nieuwe wagens ruimschoots compenseren met exorbitante prijzen voor onnodige wisselstukken.

Waar ik mijn vraagtekens bij heb, is de draagwijdte van goederen vervoeren in commercieel verband. Niet dat ik ook maar enigszins de kennis van Bert terzake betwijfel, integendeel. Maar tot waar gaat dat?

Let wel dat het hier om een consulent gaat, en niet om een behanger die boeken met stalen van behangpapier vervoert.

99% van wat een consulent vervoert voor zijn commerciële doeleinden, heeft hij in de loop van vele jaren opgeslagen in zijn hersenen.

Kan je tegen een consulent zeggen: "Als je een peperdure ordinaire verkleurde jeans met scheuren erin zou dragen, was dat geen commercieel vervoer. Maar nu je, voor de helft van de prijs daarvan, een driedelig maatpak draagt, zoals je klanten dat verwachten, vervoer je daarmee goederen in commercieel verband."

Kan je tegen een consulent zeggen: "Als je slechts een ordinaire Bic zou bijhebben, was dat geen commercieel vervoer. Maar nu je een Parker bijhebt, zoals je klanten dat verwachten, vervoer je daarmee goederen in commercieel verband." Waarbij een tablet of een laptop vandaag de kogelpen is van de consulent van gisteren.

Kan je tegen een consulent zeggen: "Met die Smartphone van jou, welke je bij het afsluiten van een abonnement bij je provider voor 1 € kon kopen, kun je contact houden met je klanten en er naartoe rijden met een GPS-app. Daarmee vervoer je dus goederen in commercieel verband."

Ik heb de indruk dat het bij het verbod om goederen in commercieel verband te vervoeren niet zozeer gaat om goederen als de laptop waarmee een consulent zijn beroep uitoefent (tenzij hij dergelijke laptops verkoopt), doch veeleer om goederen (ook stalen) welke aangeboden worden voor verkoop of verhuur c.q. leasing of renting, of aan klanten geleverd worden. Maar ik verneem graag het standpunt daaromtrent van anderen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: voorlopig rijbewijs en bedrijfswagen

Bericht door Stefan Peeters »

Ik zou commercieel vervoer ook eerder inschatten als vervoer van goederen.
Wat dus uitsluit dat iemand met een voorlopig rijbewijs een koerierbestelwagen zou besturen...

Een consulent die een laptop vervoert lijkt me niet onder dat verbod te vallen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: voorlopig rijbewijs en bedrijfswagen

Bericht door bert.covens »

Voor het rijbewijs G (landbouwgebruik), weten we intussen hoe de federale overheid de reglementering terzake opvat. En we weten intussen ook (Pv van een bestuurder in Geel) dat een rechter die visie kennelijk volgt.

Voor de code 95, heeft de overheid een vrij gedetailleerde, tamelijk concrete lijst opgesteld over wie wel/wie niet onder de vrijstelling valt.

Voor wat betreft "goederen in commercieel verband", dewelke niet mogen vervoerd worden door iemand met een voorlopig rijbewijs, heb ik zo'n lijst nog niet gezien. Er is mij ook géén rechtsspraak bekend over wat wel/niet als goederen in commercieel verband aanzien moet worden.

Mij gaat 't beslist niet om de spreekwoordelijke brooddoos die de bestuurder bijheeft, de stylo waarmee hij schrijft, of het maatpak dat hij draagt.

Maar zaken zoals :

- laptop
- klasseurs
- fardes
- brochures, drukwerk, gadgets voor klantenrelaties
- (niet zozeer voor topicstarter) zware gereedschapskoffers
- ....

zijn stuk voor stuk voorbeelden van goederen die de bestuurder niet voor privé-doeleinden, doch voor beroepsdoeleinden bij zich heeft (dus vervoert).

En als ik dan lees "geen goederen in commercieel verband", dan lees ik daar nérgens dat het daarbij uitsluitend zou gaan om de ofwel de koopwaar die bestuurder verhandelt, ofwel om goederen die de bestuurder vervoert voor rekening van derden. Evenmin lees ik daar ergens dat alle overige goederen die voor beroepsdoeleinden vervoerd worden, niet onder dit verbod zouden (kunnen) vallen.

En ja, mss is dat wel heiliger dan de paus. Anderzijds .... bij gebreke aan een lijst van de overheid, of relevante rechtsspraak .... wie gaat er dan bepalen waar de grens ligt van wat wél mag en wat niet mag vervoerd worden met een voorlopig rijbewijs ? En volgens welke criteria dan wel ?

Daarom mijn persoonlijke idee : Het kan nooit kwaad om iets of wat voorzichtig te blijven.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: voorlopig rijbewijs en bedrijfswagen

Bericht door de rijprof »

Een laptop en een aktetas kun je, volgens mij, geen goederen in commercieel verband noemen.
Het is moeilijk aan te tonen dat die laptop een commercieel doeleinde heeft. Je kan dat gewoon privé mee hebben.
De wetgeving is hier niet duidelijk, maar de bedoeling is waarschijnlijk dat je de auto niet vol laadt met o.a. planken, werkgerief, verfpotten of koopwaar.
Alhoewel je ook voor privé doeleinden planken en verfpotten kunt vervoeren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie