Snelheidsafremmers

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Bart herbots
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mei 2017, 08:55

Snelheidsafremmers

Bericht door Bart herbots »

Beste,
1) snelheidsafremmer door smalle bloembak van 30cm breed op de rijbaan : moet men zijn richtingaanwijzer gebruiken?
2) snelheidsafremmers dmv geverfde parkeerplaatsen op de rijbaan: wanneer er geen wagens geparkeerd staan, mag men daar dan over rijden?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Snelheidsafremmers

Bericht door Jozef »

1) Ja. Je moet bij elke zijdelingse verplaatsing de richtingsaanwijzers gebruiken.
2) Neen, tenzij voor zover nodig om een parkeerplaats in te nemen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Snelheidsafremmers

Bericht door GRO »

@ Jozef
Ik denk dat de vraagsteller hier bedoelt de zogenaamde parkeervakken die met smalle lijnen (dus niet de denkbeeldige rand van de rijbaan) op het wegdek geschilderd zijn en waar voertuigen kunnen parkeren om als snelheidsremmer te fungeren.
Jaren geleden is die vraag eens gesteld aan het BIVV en als ik mij herinner mag men daarover wel rijden.

Afbeelding
Bart herbots
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mei 2017, 08:55

Re: Snelheidsafremmers

Bericht door Bart herbots »

GRO schreef: 28 jun 2017, 16:27 @ Jozef
Ik denk dat de vraagsteller hier bedoelt de zogenaamde parkeervakken die met smalle lijnen (dus niet de denkbeeldige rand van de rijbaan) op het wegdek geschilderd zijn en waar voertuigen kunnen parkeren om als snelheidsremmer te fungeren.
Jaren geleden is die vraag eens gesteld aan het BIVV en als ik mij herinner mag men daarover wel rijden.

Afbeelding
Ja ik bedoel inderdaad de.smalle geverfde lijnen.....
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Snelheidsafremmers

Bericht door Jozef »

@ GRO:

Met mijn beste dank voor de aanvulling.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Snelheidsafremmers

Bericht door bert.covens »

Zie ook >>> dit topic :wink:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Snelheidsafremmers

Bericht door GRO »

Ik heb trouwens een paar dagen geleden nog eens het advies gevraagd van een verkeersdeskundige: de Secretaris van de Raadgevende Commissie voor het Wegverkeer.
De denkbeeldige rand van de rijbaan is gedefinieerd in artikel 75.2 van het verkeersreglement. Het gaat dus over een brede witte doorlopende streep. Het gedeelte van de openbare weg dat rechts is gelegen van deze streep is VOORBEHOUDEN voor het stilstaan en het parkeren (behalve op autosnelwegen en autowege). Er mag dus niet op gereden worden want het maakt geen deel meer uit van de rijbaan (artikel 9 van het verkeersreglement). De code van de wegbeheerder stelt dat deze lijn minstens 20 cm breed moet zijn.

Artikel 19.4 van de code van de wegbeheerder stelt dan weer dat er strepen kunnen aangebracht worden die slechts 10 cm breed zijn. Aangezien het een smalle streep is van 10 cm kan het dus nooit een denkbeeldige rand van de rijbaan zijn. Dit is volgens mij een markering die OP de rijbaan wordt aangebracht. Indien er geen voertuigen parkeren mag (moet) er op deze markering worden gereden, want het maakt deel uit van de rijbaan.

Volgens mij mag je dus besluiten dat als het om een streep van 20 cm gaat, dat er niet op de parkeerstrook mag worden gereden, maar als het een streep is van 10 cm, dan mag of moet er op gereden worden.

Groetjes,
Plaats reactie