telt rijexamen op school mee?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
gozabura
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2017, 20:29

telt rijexamen op school mee?

Bericht door gozabura »

Ik heb onlangs mijn theoretische rijexamen afgelegd en met 2 punten te weinig heb ik het niet kunnen halen. Ik zou graag nog een poging willen wagen maar ik weet niet of dit nog mogelijk is. Ik weet dat je vanaf feb 2014 maar slechts 2 keer theorie mag afleggen voor dat je verplicht theorie lessen moet volgen maar ik weet niet of ik juist 2013 of 2014 mijn eerste theorie examen heb afgelegd. Ook misschien iets dat belangrijk zou zijn is dat ik mijn eerste examen samen met mijn klasgenoten op school heb afgelegd. Telt dit zelfs mee want een van mijn klasgenoten was ook niet geslaagd (1 ptn te weinig zoals mij) en is dan direct naar kontich gegaan om zijn examen terug te maken, wat normaal gezien niet mag, 2 keer examen afleggen op 1 dezelfde dag (hij was dit keer wel geslaagd).
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: telt rijexamen op school mee?

Bericht door de rijprof »

Normaal telt het rijexamen op school mee. Met wat geluk, valt het niet op dat je eerder al een poging hebt gedaan via rijbewijs op school. Meer ga ik hier niet over zeggen :idea: .
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: telt rijexamen op school mee?

Bericht door Benny Stinkens »

de rijprof schreef: 14 jun 2017, 23:03 Normaal telt het rijexamen op school mee. Met wat geluk, valt het niet op dat je eerder al een poging hebt gedaan via rijbewijs op school. Meer ga ik hier niet over zeggen :idea: .
Liefst niet nee :oops:
Stel dat vraagsteller door de mazen van het net glipt op die manier en er achteraf (dat kan zelfs lang erna zijn) er een of andere controle plaats vind.
Dan heeft men ten onrechte het rijbewijs behaald met de nodige gevolgen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: telt rijexamen op school mee?

Bericht door de rijprof »

Het is volgens mij aan het examencentrum om je toe te laten of te weigeren. Zij moeten zorgen dat hun systeem waterdicht is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: telt rijexamen op school mee?

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef: 15 jun 2017, 23:09 Het is volgens mij aan het examencentrum om je toe te laten of te weigeren. Zij moeten zorgen dat hun systeem waterdicht is.
Maar als het uitkomt, zijn de gevolgen wel het ergst voor de kandidaat : zijn rijbewijs is ONGELDIG, want niet voldaan aan (alle) voorwaarden om het te behalen.

Een ongeldig rijbewijs, moet terug ingeleverd worden, en nadien opnieuw (op een geldige manier) behaald worden. "Het examencentrum had maar moeten zorgen dat het systeem waterdicht was" ....nice try .... maar de kandidaat zal er op die manier écht niet mee wegkomen om het rijbewijs alsnog te behouden.

En dàn gaan de poppetjes aan 't dansen :

Het bezit van een rijbewijs, is niet zelden één van de vereisten waaraan een sollicitant moet voldoen. Het is dan behoorlijk lastig om nadien met hangende pootjes aan de werkgever te moeten gaan uitleggen dat het rijbewijs ingeleverd en nadien terug behaald moet worden. En vooral dan de reden waarom : oepsie, ongeldig wegens behaald op een manier die niet toegelaten is. Met een beetje pech, is de kandidaat dan behalve zijn rijbewijs, ineens ook nog op staande voet z'n job kwijt .....

Zo mogelijk nog lastiger wordt het, als een verzekeringsmaatschappij er weet van krijgt en probeert om een uitgekeerde schadevergoeding terug te vorderen .....

"Wat niet weet, niet deert". Maar persoonlijk zie ik maar 1 advies: DOE HET NIET !
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie