afslaan voorrang en c43 met herhaling onder

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
elsdekleinezotte

afslaan voorrang en c43 met herhaling onder

Bericht door elsdekleinezotte »

Dag

Ik zit met paar vragen in mijn hoofd, kan er iemand mij helpen?

Hoe zit het met voorrang t.o.v voetgangers?

situatie:

Ik wil rechts afslaan er staat een voetganger te wachten op trottoir om over te steken, maar er is geen oversteekplaats moet ik die eerst laten gaan?


Wat betkent c43 50 bord met herhaling eronder?

mvg

Els
Mr. Bombastic
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2017, 14:56

Re: afslaan voorrang en c43 met herhaling onder

Bericht door Mr. Bombastic »

Dag Els,

Als jij van richting verandert (links of rechts afslaat), moet je voorrang verlenen aan:
  1. voetgangers die de rijbaan, DIE JIJ WIL INSLAAN, willen oversteken.
    Dus OOK als er GEEN oversteekplaats voor voetgangers is of als deze oversteekplaats zich bijvoorbeeld slechts enkele meters verderop bevindt, maar men er toch geen gebruik van maakt.
  2. bestuurders EN voetgangers die een ander deel van DEZELFDE OPENBARE WEG volgen. (bijvoorbeeld een fietspad langs de rijbaan of doorlopend trottoir,...)
Wanneer je binnen een bebouwde kom rijdt, kan de snelheidslimiet van 50 opgetrokken worden naar bijvoorbeeld 70 door een bord C43 (70). Deze verhoging vervalt dan weer na het eerst volgende kruispunt! Om je er aan te helpen herinneren dat je nog steeds binnen de bebouwde kom aan het rijden ben, kan er dus een bord C43 (50) geplaatst worden met een onderbord "herhaling" na dit kruispunt.

mvg
Recht op voorrang bestaat niet, enkel de verplichting om deze te verlenen!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: afslaan voorrang en c43 met herhaling onder

Bericht door Jozef »

Als ik even mag proberen om de puntjes op de i te zetten: er is een verschil met de hier vermelde voetgangers en voetgangers aan een oversteekplaats voor voetgangers.

Aan een oversteekplaats voor voetgangers:
AR 40.4.2 Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.
Hier moet je dus niet alleen voorrang verlenen aan voetgangers die zich al op de oversteekplaats bevinden (bevinden, dus ook als ze daar aan het dansen zijn in plaats van over te steken), doch ook aan de voetgangers die op het punt staan zich erop te begeven.

Als je als bestuurder van richting verandert:
AR 19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
In dit geval moet je dus enkel voorrang verlenen aan de voetgangers die, terwijl jij van richting verandert, de rijbaan die je gaat oprijden aan het oversteken zijn. Dus niet aan diegenen die op het punt staan die rijbaan over te steken.

Omwille van de voorzichtigheid en de hoffelijkheid, en als ik daarbij geen andere weggebruikers hinder of in gevaar breng, zou ik bij een richtingsverandering evenwel ook voorrang verlenen aan voetgangers die op het punt staan de rijbaan over te steken die ik wil oprijden.

Naast deze regels dien je natuurlijk altijd alles te doen wat je kan om een ongeval te vermijden, ongeacht wie er voorrang heeft.
Mr. Bombastic
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2017, 14:56

Re: afslaan voorrang en c43 met herhaling onder

Bericht door Mr. Bombastic »

Jozef schreef: 13 jun 2017, 23:45 Als je als bestuurder van richting verandert:
AR 19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
In dit geval moet je dus enkel voorrang verlenen aan de voetgangers die, terwijl jij van richting verandert, de rijbaan die je gaat oprijden aan het oversteken zijn. Dus niet aan diegenen die op het punt staan die rijbaan over te steken.
Beste Jozef,

Zoals reeds eerder vermeld, moet je ook art. 19.4 respecteren.

"19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

Voetgangers die zich dus op het trottoir, berm,... (delen van DEZELFDE openbare weg(OW)) bevinden en deze OW dus ook volgen, moet men voorrang verlenen. En dus NIET enkel wanneer deze aan het oversteken zijn, maar dus ook wanneer ze dit van plan zijn om te doen.

Je mag me natuurlijk altijd verbeteren, maar er staat volgens mij nergens vermeld dat deze delen van "dezelfde" OW NIET onderbroken en dus doorlopend moeten zijn. Vanuit dit standpunt ga ik er dus vanuit dat de voetganger op het trottoir, uit het originele bericht, dus voorrang verleend moet worden.

Maar inderdaad, een beetje hoffelijkheid is hier sowieso zeker op z'n plaats!

Mvg
Recht op voorrang bestaat niet, enkel de verplichting om deze te verlenen!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: afslaan voorrang en c43 met herhaling onder

Bericht door Jozef »

Meester Bombastic,

Bedankt voor jouw zeer interessante en belangrijke aanvulling, die mijn beste aandacht genoten heeft.

Ik zie uiteraard geen aanleiding om jouw uitstekende uitleg te verbeteren, maar met jouw verlof mag ik misschien proberen mij wat beter uit te drukken.

Onder punt b had je het namelijk over bestuurders en voetgangers die een ander deel van dezelfde openbare weg volgen. Volkomen terecht wijs je er op dat op deze weggebruikers AR 19.4 van toepassing. Volgens dit artikel moet ik inderdaad bij het veranderen van richting dergelijke weggebruikers voorrang verlenen, wat betekent dat ze door mijn richtingsverandering volstrekt niet mogen genoodzaakt zijn om ook maar enigszins te vertragen of zelfs te stoppen, of om hun voornemen om over te steken uit te stellen om een ongeval te vermijden.

Ik dacht daarom dat je het onder punt a, in tegenstelling daarmee, niet over voetgangers had die een ander deel van dezelfde openbare weg volgen, doch over voetgangers die even verder de rijbaan die ik wil inslaan oversteken. Ik meen dat op deze weggebruikers AR 19.5 van toepassing is, en ik hen bijgevolg enkel voorrang moet verlenen als ze tijdens mijn richtingsverandering al aan het oversteken zijn.

Met dank bij voorbaat voor uw standpunt hieromtrent.

Afkorting: AR = Algemeen Reglement = Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (de "wegcode")
Plaats reactie