Maakt het uit als ik mijn wagen eerst laat balanceren en dan uitlijnen?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

Maakt het uit als ik mijn wagen eerst laat balanceren en dan uitlijnen?

Bericht door Gast »

Hallo

Ik ben van plan om mijn banden te laten uitlijnen en mijn wagen te laten balanceren.

Nu is mijn vraag of het uitmaakt welke van de 2 ik als eerst laat doen want auto5 wilt 13.60 per wiel om te balanceren en een ander bedrijf wilt 7 euro per wiel maar omdat het ander bedrijf de wagen niet uitlijnt zou ik het uitlijnen bij auto5 willen laten doen en het balanceren door het ander bedrijf.

Moet ik een volgorde volgen voor deze 2 stappen of maakt het niet uit welke van de 2 ik als eerste laat doen want misschien gaan ze bij het uitlijnen weer met de wielen spelen die ik had laten balanceren en misschien zou dit kunnen zorgen dat ik opnieuw mijn banden moet laten uitlijnen(denk ik, ik weet niet of dit klopt)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Maakt het uit als ik mijn wagen eerst laat balanceren en dan uitlijnen?

Bericht door Jozef »

De volgorde voor het balanceren en het uitlijnen van de wielen maakt niets uit, er is geen verband tussen beide werkzaamheden.

De wielen balanceren zorgt voor hun statisch en dynamisch evenwicht, en moet onmiddellijk na het monteren van een band op de velg gebeuren, alsook als je bij een bepaalde snelheid trillingen voelt in het stuurwiel (voorwielen) of in de hele wagen (achterwielen) om voortijdige slijtage te vermijden.

Fimpje voor wie er graag meer over weet.

Uitzonderlijk, en voornamelijk bij snelle wagens, volstaat dit balanceren niet. Dan wordt er overgegaan tot het balanceren van de wielen terwijl ze op de wagen gemonteerd zijn, zodat ook de naaf en de remschijf of -trommel mee gebalanceerd worden. In de meeste werkplaatsen staat de finish balancer evenwel in een hoekje onder een dikke laag stof.

Filmpje voor wie er graag meeer over weet

Het uitlijnen van de voorwielen (en bij sommige wagens ook de achterwielen) zorgt ervoor dat de wielen in elke richting in de juiste stand staan. Als je met een wiel schuin tegen de rand van het trottoir gereden bent, of over een grote steen of door een groot gat in het wegdek, dan kan het nodig zijn dat de wielen opnieuw uitgelijnd worden.

Filmpje voor wie er graag meer over weet
Plaats reactie