terugschakelen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Anouk
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2017, 13:36

terugschakelen

Bericht door Anouk »

Ik ben in de war welke de juiste remtechniek is die je moet toepassen op je praktisch examen.
Enkele vertelden me dat remmen op de motor niet goed is. Je moet namelijk remmen en dan pas terugschakelen naar de juiste versnelling.
Ik deed het op een andere manier. Ik remde eerst een beetje zodat ze achter mij weten dat ik ga afremmen. Ik druk mijn koppeling in en ga bijvoorbeeld terug 3de versnelling. Daarna laat ik mij koppeling rustig los zodat mijn toerenteller niet op hol slaat. Zo herhaal ik elke stap tot wanneer ik bijna voor het rode licht sta en rem eventueel bij. Als ik op mijn rijexamen op deze manier rem, wordt dit dan als fout bezien en ben dan gebuisd? :( Kan iemand me helpen? :)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: terugschakelen

Bericht door de rijprof »

Zoals je het beschrijft is het OK, maar soms wat overbodig om terugschakelen en niet volgens het 'nieuwe' rijden. Maar het wordt geaccepteerd. (zolang je maar die koppeling terug omhoog haalt en daardoor remt op de motor.

Beter is om gewoon eenvoudig remmen en bij lage toerentallen (- 1000 t/m) het ontkoppelingspedaal in te drukken. Je hoeft helemaal niet 1 na 1 terug te schakelen als dat niet nodig is en je toch tot stilstand gaat komen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie