Lichten bij parkeren

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Nabi
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2017, 18:30

Lichten bij parkeren

Bericht door Nabi »

Ik zou graag om wat duidelijkheid willen vragen bij het hoofdstuk lichten en claxon. In de theorie staat dat:
1. Wanneer je stilstaat of parkeert op de rijbaan of op de berm, tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag; en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, moeten vooraan één of twee witte of gele standlichten branden en achteraan één of twee rode lichten branden.
2. Binnen een bebouwde kom mogen de standlichten en de rode achterlichten vervangen worden door een parkeerlicht, wanneer het voertuig evenwijdig met de aslijn van de rijbaan geplaatst is en er geen aanhangwagen aan gekoppeld is. Alleen het parkeerlicht dat zich aan de kant van de aslijn van de rijbaan bevindt, mag dan gebruikt worden.

Ten eerste, het parkeerlicht is toch een combinatie van de standlichten en rode achterlichten? Wat is dan het verschil tussen 1 en 2?
Ten tweede, ik heb hier op een proefexamen een vraag over gehad waarbij het correcte antwoord was dat het juist niet moest bij het parkeren van de auto aangezien dit de batterij van de auto leegt. Ik heb het nummer van de vraag niet genoteerd, maar logisch is het wel. Dus wat is het nu?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Lichten bij parkeren

Bericht door Benny Stinkens »

Nabi schreef:Ten eerste, het parkeerlicht is toch een combinatie van de standlichten en rode achterlichten? Wat is dan het verschil tussen 1 en 2?
Het parkeerlicht is geen combinatie van de standlichten en rode achterlichten.
Een parkeerlicht is eigenlijk het laten branden van 1 voorlicht en 1 achterlicht (links of rechts) meestal rechts.
Niet alle auto's hebben dit, het is wettelijk ook niet verplicht. :idea:

Als je het gebruikt is het onder de voorwaarden die je zelf omschreven hebt:
2. Binnen een bebouwde kom mogen de standlichten en de rode achterlichten vervangen worden door een parkeerlicht, wanneer het voertuig evenwijdig met de aslijn van de rijbaan geplaatst is en er geen aanhangwagen aan gekoppeld is. Alleen het parkeerlicht dat zich aan de kant van de aslijn van de rijbaan bevindt, mag dan gebruikt worden.
Nabi schreef:Ten tweede, ik heb hier op een proefexamen een vraag over gehad waarbij het correcte antwoord was dat het juist niet moest bij het parkeren van de auto aangezien dit de batterij van de auto leegt. Ik heb het nummer van de vraag niet genoteerd, maar logisch is het wel. Dus wat is het nu?
Volgens mij heb je ergens iets verkeerd gelezen.
Zowel parkeerlicht als standlichten verbruiken minder dan de dimlichten.
Bij een goed onderhouden auto (batterij) zou het geen probleem mogen zijn.
Nabi schreef:Ik heb het nummer van de vraag niet genoteerd
Jammer, op die manier kunnen we het dus niet controleren. :cry:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Nabi
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2017, 18:30

Re: Lichten bij parkeren

Bericht door Nabi »

Benny Stinkens schreef: 24 apr 2017, 21:41 Volgens mij heb je ergens iets verkeerd gelezen.
Zowel parkeerlicht als standlichten verbruiken minder dan de dimlichten.
Bij een goed onderhouden auto (batterij) zou het geen probleem mogen zijn.
Ik heb mij denk ik inderdaad vergist. Vraag 682 gaat over de achtermistlichten bij parkeren op de rijbaan. Is dat dan zo´n groot verschil met parkeerlichten?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Lichten bij parkeren

Bericht door Benny Stinkens »

Mistlichten verbruiken inderdaad wel wat meer dan stand of parkeerlichten :idea:

Je zou best het hoofdstuk lichten en de claxon een opnieuw doornemen.
Want je begon met standlichten die je verwarde met parkeerlichten.
Nu heb je het over mistlichten. Je haalt ze dus allemaal door elkaar.
Nabi schreef: Is dat dan zo´n groot verschil met parkeerlichten?
Zelf zonder het hoofdstuk door te nemen kan je door goed te lezen al wat verschillen bemerken:
parkeerlicht, mistlicht. :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie