vraag 10962

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Aleyna

vraag 10962

Bericht door Aleyna »

Vraag klopt niet ik denk dat er iets fout is.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: vraag 10962

Bericht door Rafael »

Waarom zou de vraag niet kloppen volgens jou?

Zie les 16, onder de titel "Verbodsbord 1". Een auto mag een tweewielige motorfiets inhalen, maar niet omgekeerd.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 10962

Bericht door bert.covens »

Afbeelding

betekenis :

Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, verbod een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen, links in te halen.
Rafael schreef: 16 apr 2017, 05:23 Een auto mag een tweewielige motorfiets inhalen, maar niet omgekeerd.
Een motorfiets heeft de facto maar twee wielen :

2.18. "Motorfiets" : elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: vraag 10962

Bericht door Rafael »

bert.covens schreef: 16 apr 2017, 17:04 Een motorfiets heeft de facto maar twee wielen :

2.18. "Motorfiets" : elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.
Met zijspan toch 3? :)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 10962

Bericht door bert.covens »

Rafael schreef: 16 apr 2017, 17:32
bert.covens schreef: 16 apr 2017, 17:04 Een motorfiets heeft de facto maar twee wielen :
Met zijspan toch 3? :)
Neen, het blijft een motorvoertuig met twee wielen, die dan een aanhangwagen trekt in de vorm van een zijspan.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 10962

Bericht door Benny Stinkens »

Voor alle duidelijkheid, de vraag is juist. :idea:
Afbeelding
Wat is juist?
Voorbij dit bord ...

A. ... mag een auto een motorfiets links inhalen.
B. ... mag een motorfiets een auto links inhalen.
C. ... mogen een auto of een motorfiets niet links inhalen.

Juist = A
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 10962

Bericht door GRO »

@ Bert,
Een vraagje.
Als het zijspan een aanhangwagen is en een motorfiets met zijspan mag een aanhangwagen trekken, klopt het dan dat het in dat geval voor de wegcode een motorfiets is met twee aanhangwagens en dus eigenlijk een soort sleep?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 10962

Bericht door bert.covens »

GRO schreef: 16 apr 2017, 18:04 @ Bert,
Een vraagje.
Als het zijspan een aanhangwagen is en een motorfiets met zijspan mag een aanhangwagen trekken, klopt het dan dat het in dat geval voor de wegcode een motorfiets is met twee aanhangwagens en dus eigenlijk een soort sleep?
Uit de bepalingen :

2.24. "Aanhangwagen" : elk voertuig dat bestemd is om door een ander te worden voortbewogen.

De zijspan van een motorfiets, voldoet perfect aan deze bepaling. En om nu concreet op je vraag te antwoorden :

Artikel 49. Slepen

49.1. Een motorvoertuig en een gespan mogen slechts één voertuig trekken.

Evenwel :

een motorfiets met zijspanwagen mag alleen een aanhangwagen trekken indien het zijspanwiel uitgerust is met een rem;
een takelwagen mag een geleed voertuig trekken, uitsluitend om het naar de plaats van herstelling te brengen, wanneer hij beantwoordt aan de bijzondere voorwaarden daartoe bepaald in het technisch reglement van de auto's.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 10962

Bericht door bert.covens »

Benny Stinkens schreef: 16 apr 2017, 17:59 Voor alle duidelijkheid, de vraag is juist. :idea:
Afbeelding
Wat is juist?
Voorbij dit bord ...

A. ... mag een auto een motorfiets links inhalen.
B. ... mag een motorfiets een auto links inhalen.
C. ... mogen een auto of een motorfiets niet links inhalen.

Juist = A
Toch voor verbetering vatbaar ....

Zowel de bestuurder van een auto, als de bestuurder van een motorfiets moeten beiden het verkeersbord C35 respecteren. Antwoord C is dus niet noodzakelijk fout ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vraag 10962

Bericht door Stefan Peeters »

bert.covens schreef: 16 apr 2017, 17:47
Rafael schreef: 16 apr 2017, 17:32
bert.covens schreef: 16 apr 2017, 17:04Een motorfiets heeft de facto maar twee wielen :
Met zijspan toch 3? :)
Neen, het blijft een motorvoertuig met twee wielen, die dan een aanhangwagen trekt in de vorm van een zijspan.
Een zijspan is volgens mij geen aanhangwagen.
2. « motorfiets » : elk tweewielig voertuig zonder zijspanwagen (categorie L3e) of met zijspanwagen (categorie L4e)
Ook met zijspan blijft een motorfiets een motorfiets. Een zijspan kan je niet zoals een normale aanhangwagen even loskoppelen; de hele motorfiets wordt technisch aangepast. In principe kan die motorfiets niet rijden zonder zijspan, en het zijspan kan niet zomaar aan een andere motofiets gehangen worden.
Ik wil anders de bestuurder van deze motorfiets wel eens een bocht zien nemen nadat het zijspan verwijderd werd...
Afbeelding
Vergelijk het met een gelede bus, daar wordt het achterste gedeelte ook niet als aanhangwagen beschouwd...

Het Art. 49 dat je citeert betekent dat een motorfiets met zijspan enkel een aanhangwagen mag trekken wanneer ook het zijspan geremd is.
Indien een zijspan op zich al een aanhangwagen zou zijn mag er geen enkele aanhangwagen getrokken worden want het is verboden meer dan één aanhangwagen te trekken.

Wat dus de eigenlijke vraag uit dit topic betreft: een auto mag een motorfiets inhalen, tenzij die motorfiets meer dan 2 wielen heeft. Er bestaan immers motorfietsen met 3 wielen, daar is geen zijspan voor nodig...
Afbeelding
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vraag 10962

Bericht door Stefan Peeters »

bert.covens schreef: 16 apr 2017, 19:34Toch voor verbetering vatbaar ....

Zowel de bestuurder van een auto, als de bestuurder van een motorfiets moeten beiden het verkeersbord C35 respecteren. Antwoord C is dus niet noodzakelijk fout ....
Klopt. Antwoord C is eveneens correct.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 10962

Bericht door Benny Stinkens »

Ik ben het met Bert eens dat antwoord C voor verbetering vatbaar is. :idea:
Zoals hij schrijft:
Bert schreef: Antwoord C is dus niet noodzakelijk fout ....
Maar om te weten of Antwoord C al dan niet correct is, zal je eerst moeten weten welk voertuig er ingehaald zou worden. :idea:
Dus
Stefan schreef:Antwoord C is eveneens correct.
is nog niet zeker. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 10962

Bericht door de rijprof »

Bert heeft dat goed opgemerkt!
C. ... mogen een auto of een motorfiets niet links inhalen.

Een auto mag een motorfiets of (brom)fiets links inhalen en een motorfiets mag een andere motorfiets of (brom)fiets links inhalen.
suggestie:
C. ... mag een auto of een motorfiets, een gespan of een voertuig met meer dan 2 wielen niet links inhalen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 10962

Bericht door bert.covens »

Stefan Peeters schreef: 16 apr 2017, 20:26 Een zijspan is volgens mij geen aanhangwagen.
Voldoet nochtans perfect aan de bepaling dat het een voertuig is dat bestemd is om door een ander voertuig te worden voortbewogen. Er is nérgens bijkomend bepaald dat een zijspanwagen even gemakkelijk af te koppelen zou moeten zijn als een ander aanhangwagentje. Er is ook nérgens bepaald dat de motorfiets an sich nog even gemakkelijk/veilig bestuurbaar zou moeten blijven zonder die zijspanwagen.
Stefan Peeters schreef: 16 apr 2017, 20:26 Het Art. 49 dat je citeert betekent dat een motorfiets met zijspan enkel een aanhangwagen mag trekken wanneer ook het zijspan geremd is.
Indien een zijspan op zich al een aanhangwagen zou zijn mag er geen enkele aanhangwagen getrokken worden want het is verboden meer dan één aanhangwagen te trekken.
Neen, dat is het hem nu net.

In dit artikel, lees je zonder meer dat een zijspanwagen óók als aanhangwagen beschouwd wordt. Men voorziet daarom specifiek een uitzondering op de regel dat een voertuig slechts één aanhangwag mag trekken. Zonder deze bepaling, zou een motorfiets met zijspan inderdaad géén (tweede) aanhangwagen (erachter) meer mogen trekken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vraag 10962

Bericht door Stefan Peeters »

Ik lees daar helemaal nergens dat een zijspan een aanhangwagen zou zijn.
Ik lees enkel dat een motorfiets met zijspan geen aanhangwagen mag trekken wanneer het zijspan niet geremd is.

Indien een zijspan een aanhangwagen zou zijn werd een motorfiets met zijspan niet langer gedefinieerd als motorfiets maar als sleep...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie