Q10679

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
BenoitRen

Q10679

Bericht door BenoitRen »

Q10679 schreef:Er is file. De grijze auto rijdt op de linkerrijstrook op deze autostrade. Een motorfiets wil tussen de linker en de middenste rijstrook inhalen. Waar moet de autobestuurder rijden op de rijstrook?

A. Zoveel mogelijk links.
B. In het midden.
C. Zoveel mogeljk rechts.
Ik dacht dat het eerst ging over hoe motorfietsen moeten rijden tijdens de file, maar dan stelt het een vraag over de auto. Als het file is, maakt het toch niet uit op welke rijstrook de auto rijdt? Toen ik maar iets antwoordde omdat ik het niet begreep, was het natuurlijk fout, en staat er
Bij file mogen motorfietsen:
. tussen de twee linkse rijstroken in rijden.
. zij mogen dan slechts 20 km/uur sneller rijden dan de andere voertuigen,
. en maximaal 50 km/uur.
Dus lijkt mij dat de vraag inderdaad gaat over motofietsen zoals ik eerst dacht, en niet over auto's. Of zie ik dat verkeerd?
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Q10679

Bericht door Rafael »

De vraag is: Waar moet de autobestuurder rijden op de rijstrook? Het gaat er dus niet om in welke rijstrook de auto rijdt, maar waar hij rijdt in zijn rijstrook: links, midden of rechts.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Q10679

Bericht door de rijprof »

Bij file-verkeer mogen motorfietsers 'tussen filtreren' in de 2 meest linkse rijstroken.
Jij als autobestuurder moet daar rekening mee houden en als je in de linkse rijstrook rijdt, ga je best nog iets linkser rijden als er een motorrijder nadert.
Je geeft dan de motorrijder iets meer plaats en het is meteen ook een vorm van communicatie waarbij je de motorrijder laat weten dat je hem gezien hebt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
BenoitRen

Re: Q10679

Bericht door BenoitRen »

Het toeval wil dat dit een van de vragen was tijdens mijn examen. Uiteraard heb ik die juist beantwoord. ;)

Bedankt voor de hulp.
GRO
Administrator
Berichten: 12758
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Q10679

Bericht door GRO »

Soms heb ik de indruk dat tijdens het examen ook vragen gebruikt worden die ik voor deze site heb gemaakt.
Plaats reactie