20u

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Tinkerbell

20u

Bericht door Tinkerbell »

Hallo,

Ik vroeg mij af wat de perfecte volgorde is. Als ik slaag voor mijn theorie whats next?
Mag ik dan mijn 20u doen en daarna een L krijgen en intussen tijd 3 maanden rijden om daarna
mijn praktijk examen af te leggen?

Als ik na die 20u een "L" krijg mag ik dan alleen op de baan (ja natuurlijk van 06:00 tot 22:00)

en ook mijn 3 maanden zullen dan op zijn in Juni. Als ik dan mijn praktijk afleg gelden die nieuwe regels dan al?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 20u

Bericht door bert.covens »

Tinkerbell schreef:Hallo,

Ik vroeg mij af wat de perfecte volgorde is. Als ik slaag voor mijn theorie whats next?
Mag ik dan mijn 20u doen en daarna een L krijgen en intussen tijd 3 maanden rijden om daarna
mijn praktijk examen af te leggen?
* Als je een voorlopig rijbewijs 18 maanden wil, moet je vervolgens inderdaad minstens 20 uur rijles volgen in een erkende rijschool
* Op voorwaarde dat je lesgever je op dat ogenblik voldoende bekwaam acht om alleen verder te oefenen, krijg je van hem een bekwaamheidsattest
:arrow: sommigen hebben na afloop van die 20 uur, nog wat extra rijlessen nodig
* Met dat attest, kan je naar het gemeentehuis gaan om een voorlopig rijbewijs model 18 maanden af te halen
* Nu nog een L op je achterruit voorzien, en je bent vertrokken
Tinkerbell schreef:Als ik na die 20u een "L" krijg mag ik dan alleen op de baan
Ja, van zodra je daadwerkelijk je voorlopig rijbewijs model 18 maanden op zak hebt. En uitsluitend op Belgisch grondgebied. Hou er verder ook nog rekening mee, dat je met een voorlopig rijbewijs géén goederen in commercieel verband mag vervoeren, en je ook géén aanhangwagen mag trekken.
Tinkerbell schreef:(ja natuurlijk van 06:00 tot 22:00)
Je mag niet rijden op volgende (nachtelijke) uren :

Vrijdagavond van 22 u tot 6 u zaterdagochtend
Zaterdagavond van 22 u tot 6 u zondagochtend
Zondagavond van 22 u tot 6 u maandagochtend
Een wettelijke feestdag van 22 u 's avonds tot 6 u de daaropvolgende dag
De vooravond van een wettelijke feestdag van 22 u 's avonds tot 6 u op die wettelijke feestdag

concreet voorbeeld, 25 december is een wettelijke feestdag. Je mag dus niet rijden :

- 24 december van 22 u 's avonds tot 25 december 6 u 's morgens.
- 25 december van 22 u 's avonds tot 26 december 6 u 's morgens.


Op alle andere tijdstippen, mag je wél rijden.
Tinkerbell schreef:en ook mijn 3 maanden zullen dan op zijn in Juni. Als ik dan mijn praktijk afleg gelden die nieuwe regels dan al?
Daar lijkt het sterk op. Maar écht zeker is het pas, van zodra er een concrete wettekst in het Staatsblad verschijnt. Het zou Ben Weyts enigszins sieren mocht hij daar eens wat meer mee bezig zijn, ipv vooral zichzelf in the picture te werken maar ondertussen een hoop onduidelijkheid te creëren voor iedere betrokken partij bij de rij-opleiding :

- examencentra
- rijscholen
- leerlingen en hun directe omgeving thuis
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie