Steile helling - rijvakken

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Steile helling - rijvakken

Bericht door Lavake »

Heb een vraagje over het volgende:
Nabij de top van een onoverzichtelijke helling is het links inhalen verboden van: een gespan; of een voertuig op meer dan twee wielen; of een tweewielig motorvoertuig verboden.

(Een fietser is geen motorvoertuig en mag je dus wel inhalen).

Je mag wel inhalen nabij de top van een onoverzichtelijke helling, als de rijbaan verdeeld is in rijstroken en je niet over de witte doorlopende streep rijdt.
Als ik de theorie hier letterlijk lees, mag je dus eigenlijk altijd inhalen als de rijbaan verdeeld is in rijstroken en je niet over de witte doorlopende streep rijdt, zelfs als de helling "onoverzichtelijk" is en zelfs als de rijbanen niet in dezelfde richting gaan!? Dus eigenlijk mag je altijd inhalen op een helling!? (tenzij maar 1 rijvak of volle lijn maar dan mag je toch tout court niet inhalen)

Nu kreeg ik bij de oefenvragen de volgende vragen:
- Mag je inhalen op een onoverzichtelijke helling als er meerdere rijbanen zijn in dezelfde richting (stippellijn ertussen)? Antwoord: ja, want alle rijbanen gaan in dezelfde richting.
- Mag je inhalen op een onoverzichtelijke helling met meerdere rijbanen en stippellijn ertussen (geen verduidelijking over welke richting deze rijbanen waren)? Antwoord: ja.

Mijn vraag is nu: als ik de theorie op de site en in mijn boekje letterlijk toepas, mag je inhalen als de rijbaan in twee rijstroken is (met stippellijn) en de andere rijstrook in tegengestelde richting is. Bij die tweede oefenvraag verduidelijken ze immers niet of het ander rijvak in dezelfde of de tegengestelde richting gaat, alsof dat niet uitmaakt. In de eerste oefenvraag impliceren ze dan weer dat de richting van de rijvakken wel uitmaakt. En uiteraard in het echt is het ook gevaarlijk op een onoverzichtelijke helling in te halen als het ander rijvak in de tegengestelde richting is.

Is dit een hiaat in de theorie? Want tot nu vond ik de site en het boek altijd supercorrect en letterlijk toepasbaar. Of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Steile helling - rijvakken

Bericht door de rijprof »

zie ik iets over het hoofd?
Het onderscheid maken tussen rijbaan en rijstrook.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Steile helling - rijvakken

Bericht door Benny Stinkens »

Lavake schreef:kreeg ik bij de oefenvragen de volgende vragen:
Als je het hebt over de oefenvragen hier op onze site, graag de vraagnummer vermelden aub.
Dan kunnen we bekijken wat er over het hoofd gezien word. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Steile helling - rijvakken

Bericht door GRO »

Mag je inhalen op een onoverzichtelijke helling als er meerdere rijbanen zijn in dezelfde richting (stippellijn ertussen)? Antwoord: ja,
Dat is toch geen vraag van onze site ???
Gast

Re: Steile helling - rijvakken

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:
zie ik iets over het hoofd?
Het onderscheid maken tussen rijbaan en rijstrook.
Hoezo? Een rijbaan met meerdere rijstroken kan toch zijn: meerdere rijstroken in dezelfde richting of meerdere rijstroken in een tegenovergestelde richting. Volgens de letterlijke theorie zou inhalen ook mogen in dit laatste geval.
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Re: Steile helling - rijvakken

Bericht door Lavake »

GRO schreef:
Mag je inhalen op een onoverzichtelijke helling als er meerdere rijbanen zijn in dezelfde richting (stippellijn ertussen)? Antwoord: ja,
Dat is toch geen vraag van onze site ???
Benny Stinkens schreef:
Lavake schreef:kreeg ik bij de oefenvragen de volgende vragen:
Als je het hebt over de oefenvragen hier op onze site, graag de vraagnummer vermelden aub.
Dan kunnen we bekijken wat er over het hoofd gezien word. :idea:
Sorry, ik had de vragen eerder opgelost, nummers niet opgeschreven, en dus gewoon samengevat in woorden. Heb dan maar alle vragen nog eens gedaan en ik bedoel deze:

- vraag 433
Er zijn op deze eenrichtingsweg, nabij de top van een helling, twee rijstroken in jouw rijrichting. Mag je een andere auto links inhalen?
Antwoord is "Ja": Ja want er zijn twee rijstroken in jouw rijrichting.
--> plots sprake van belang van richting van de rijstroken?

- vraag 10852
Op een rijbaan, onderverdeeld in rijstroken, nader je de top van een onoverzichtelijke helling. Voor jou rijdt een trage bromfiets. Mag je deze inhalen?
Antwoord is "Ja": LES 16 – ‘Inhalen’. Je mag wel inhalen nabij de top van een onoverzichtelijke helling, als de rijbaan verdeeld is in rijstroken en je niet over de witte doorlopende streep rijdt
--> geen foto (enkel gevaarsbord over helling) en geen verduidelijking in de vraag over in welke richting de rijstroken gaan, dus dit mag zogezegd dan ook als de andere rijstrook in tegengestelde richting gaat?
Laatst gewijzigd door Lavake op 03 mar 2017, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Re: Steile helling - rijvakken

Bericht door Lavake »

de rijprof schreef:
zie ik iets over het hoofd?
Het onderscheid maken tussen rijbaan en rijstrook.
Nu zie ik het. Dat was een verwarring bij het typen. Uit de rest van mijn post blijkt wel dat ik bedoel dat de vragen telkens gingen over een rijbaan met meerdere rijstroken.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Steile helling - rijvakken

Bericht door de rijprof »

Je het het door :wink: Je moet ook onderscheid maken tussen een rijbaan met éénrichtingsverkeer of 2-richtingsverkeer.

Nogal logisch als je wil inhalen zonder gevaar.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Re: Steile helling - rijvakken

Bericht door Lavake »

de rijprof schreef:Je het het door :wink: Je moet ook onderscheid maken tussen een rijbaan met éénrichtingsverkeer of 2-richtingsverkeer.

Nogal logisch als je wil inhalen zonder gevaar.
Dat is dan die algemene regel ofzo? Want ik vind het raar dat ze op deze site dan deze noodzakelijke informatie niet geven in de volgende oefenvraag:
vraag 10852
Op een rijbaan, onderverdeeld in rijstroken, nader je de top van een onoverzichtelijke helling. Voor jou rijdt een trage bromfiets. Mag je deze inhalen?
Antwoord is "Ja": LES 16 – ‘Inhalen’. Je mag wel inhalen nabij de top van een onoverzichtelijke helling, als de rijbaan verdeeld is in rijstroken en je niet over de witte doorlopende streep rijdt
--> geen foto (enkel gevaarsbord over helling) en geen verduidelijking in de vraag over in welke richting de rijstroken gaan, dus dit mag zogezegd dan ook als de andere rijstrook in tegengestelde richting gaat?
Eigenlijk zou het antwoord dan moeten zijn: "nee, tenzij het eenrichtingsverkeer is"?

En waarom is de theorie dan niet: "Je mag wel inhalen nabij de top van een onoverzichtelijke helling, als de rijbaan verdeeld is in rijstroken in dezelfde richting en je niet over de witte doorlopende streep rijdt."?

(ik denk er waarschijnlijk teveel over na :| )
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Steile helling - rijvakken

Bericht door GRO »

Beste,
Je hebt gelijk .v.m. vraag 10852
Daar moet in plaats van bromfiets het woord fiets staan.

Bij de eerste vraag is het logisch dat alle rijstroken in dezelfde rijrichting gebruikt worden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Steile helling - rijvakken

Bericht door de rijprof »

Je hebt een punt! :wink:
10852
Op een rijbaan, onderverdeeld in rijstroken, nader je de top van een onoverzichtelijke helling. Voor jou rijdt een trage bromfiets. Mag je deze inhalen?

ja of neen
In deze vraag zou beter ook de melding gemaakt worden van een doorlopende streep.

In de verklaring staat het.
Je mag wel inhalen nabij de top van een onoverzichtelijke helling, als de rijbaan verdeeld is in rijstroken en je niet over de witte doorlopende streep rijdt.
Dan zou je zelfs, als het heel breed is, een auto mogen inhalen, zonder over de doorlopende streep te rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie