Les 12

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
angel123
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2017, 14:55

Les 12

Bericht door angel123 »

Op autowegen (en ook gewone wegen) buiten de bebouwde kom, mag je onder normale omstandigheden, 120 km/uur rijden: als elke rijrichting minstens 2 rijstroken heeft, en deze gescheiden zijn door een middenberm.

Bron: Gratis Rijbewijs Online - https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... enbare-weg

Mijn vraag : op gewone wegen mag je in Vlaanderen tog maar 70 rijden en in het Waalse 90, waarom staat er hier dan tussen haakjes dan dat je op een gewone weg met minstens 2 rijstroken ook 120 km/uur rijden?
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Les 12

Bericht door Rafael »

Minimaal 2 rijstroken per rijrichting gescheiden door iets anders dan een wegmarkering, een middenberm dus, is nog steeds maximaal 120 km/u tenzij er borden staan die een andere maximum snelheid aangeven.
Wegcode schreef:Artikel 11.2 voor wat betreft het Vlaams Gewest, vanaf 1 januari 2017:

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.
Gast

Re: Les 12

Bericht door Gast »

Rafael schreef:Minimaal 2 rijstroken per rijrichting gescheiden door iets anders dan een wegmarkering, een middenberm dus, is nog steeds maximaal 120 km/u tenzij er borden staan die een andere maximum snelheid aangeven.
Wegcode schreef:Artikel 11.2 voor wat betreft het Vlaams Gewest, vanaf 1 januari 2017:

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.



ER staat toch in gewone wegen , autosnelweg is toch geen gewone weg , een gewone weg is volgens mij een weg waar je 70 per uur mag rijden
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Les 12

Bericht door Rafael »

Gast schreef:ER staat toch in gewone wegen , autosnelweg is toch geen gewone weg , een gewone weg is volgens mij een weg waar je 70 per uur mag rijden
Lees mijn antwoord nog eens, vooral het vetgedrukte. Daar gaat het niet eens over een autosnelweg.
Plaats reactie