rijden met andere begeleider straffen?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Caroline DB

rijden met andere begeleider straffen?

Bericht door Caroline DB »

Ik vraag me af welke straffen er staan op het rijden met een andere persoon, die uiteraard ook zou voldoen aan de voorwaarden van een begeleider, maar dus niet je begeleider is.
Ik heb al 2 begeleiders, maar zou nu af en toe graag ook met mijn vader rondrijden. Maar ik blijf sowieso mijn huidige begeleiders behouden.

Iemand ervaring mee? Wat de politie zegt als ze je betrappen?

Dankjewel!!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: rijden met andere begeleider straffen?

Bericht door GRO »

een andere persoon, die uiteraard ook zou voldoen aan de voorwaarden van een begeleider, maar dus niet je begeleider is.
Hij voldoet dus niet aan de voorwaarden. want hij staat niet vermeld.
Niet alleen de mogelijke straffen zijn belangrijk, ook als er iets zou gebeuren, ben je niet in orde.
Je vraag is eigenlijk dezelfde als: 'Ik weet dat ik in het weekend na 22 uur niet mag rijden, maar wat als ik het toch doe'...

Je vader zou tegen jou moeten zeggen, "Sorrie Caroline, maar dat mag niet."
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijden met andere begeleider straffen?

Bericht door bert.covens »

Caroline DB schreef:Ik vraag me af welke straffen er staan op het rijden met een andere persoon, die uiteraard ook zou voldoen aan de voorwaarden van een begeleider, maar dus niet je begeleider is.
Ik heb al 2 begeleiders, maar zou nu af en toe graag ook met mijn vader rondrijden. Maar ik blijf sowieso mijn huidige begeleiders behouden.

Iemand ervaring mee? Wat de politie zegt als ze je betrappen?


De politie zal niet veel (kunnen) zeggen. Zij stellen de inbreuk vast, stellen er een einde aan, en maken een PV op.

Om je toch al een idee te geven over de bestraffing :

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.


Merk dus op, dat zowel jij als je grootvader deze straf riskeren !

De bedragen moet je nog vermenigvuldigen met 8 (opdeciemen).
Daarbovenop nog gerechtskosten
Daarbovenop nog een verplichte bijdrage aan het fonds voor slachtoffers van verkeersongevallen

En bij een gebeurlijk ongeval, keert je verzekeraar zich gegarandeerd ook nog 's tegen je ......

Hopelijk brengt hogerstaande jou, je ouders, en je grootvader (die méé de pineut is bij betrapping) toch op andere gedachten.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie