verlies van voorrang van rechts bij uitvoeren manoeuvre

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Tommy

verlies van voorrang van rechts bij uitvoeren manoeuvre

Bericht door Tommy »

Hoi

In het hoofdstuk over "lichten en voorrang", paragraaf over "wanneer moet je voorrang geven" staat dat de voorrang-van-rechts-regel vervalt bij het uitvoeren van een manoeuvre: een deel van de openbare weg oprijden dat niet voor het voertuig bestemd is.
Er staat daar een afbeelding ter illustratie. Een wagen (A) die van rechts komt verliest z'n voorrang ten opzichte van een wagen (B) en een fiets van links komen, omdat de wagen (A) die van rechts komt een fietspad moet kruisen en bijgevolg een manoeuvre uitvoert. Stel dat er in de plaats van wagen (A) en fietser van rechts komt, verliest die fietser ook z'n voorrang? Want hij kruist immers een fietspad en dat is een deel van de openbare weg die wel voor hem bedoeld is ... Dus geen manoeuvre voor hem? Of moeten we het kruisen van een fietspad voor alle voertuigen als manoeuvre beschouwen?

Groetjes

Tommy
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Tommy,

Ik begrijp je twijfels. Dit is een moeilijke materie. Bekijk het als volgt.

Volgens het verkeersreglement is een rijbaan het gedeelte van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht (AR 2.1)

Een fietspad daarentegen is het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden (AR 2.7).

Een auto mag dus nooit een fietspad volgen. Als hij een fietspad oversteekt, voert de bestuurder een maneuver uit. En bij het uitvoeren van een maneuver moet je voorrang geven aan alle andere weggebruikers (voetgangers en bestuurders), van waar ze ook komen en wat ze ook doen.

De rijbaan daarentegen is niet voorbehouden voor bepaalde voertuigen: ze is ingericht voor het voertuigenverkeer in het algemeen. Een fietser die aan een kruispunt op een correcte wijze een rijbaan oversteekt voert dan ook geen maneuver uit.

Met "correcte wijze" bedoel ik dat de fietser moet rijden waar dat voorzien is in het verkeersreglement (en dus bijvoorbeeld geen oversteekplaats voor voetgangers gebruikt!).

Beantwoordt dit je vraag, Tommy?
Tommy

Bericht door Tommy »

Jozef schreef:
De rijbaan daarentegen is niet voorbehouden voor bepaalde voertuigen: ze is ingericht voor het voertuigenverkeer in het algemeen. Een fietser die aan een kruispunt op een correcte wijze een rijbaan oversteekt voert dan ook geen maneuver uit.

Met "correcte wijze" bedoel ik dat de fietser moet rijden waar dat voorzien is in het verkeersreglement (en dus bijvoorbeeld geen oversteekplaats voor voetgangers gebruikt!).
Dus kom je als fietser van rechts op een kruispunt waar voorrang van rechts geldt, en moet je een fietspad kruisen om het kruispunt te kunnen oversteken, dan heb je voorrang, terwijl een auto dat niet heeft? Blijft nogal ingewikkeld vind ik ...

Groetjes Tom
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Als fietser is dat fietspad dat je overrijdt geen gedeelte van de weg dat niet voor jouw categorie van bestuurder is voorbehouden.

Het blijft inderdaad ingewikkeld. Ik houd er een ander standpunt op na als er een Sint-Andrieskruis staat dan de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. En tijdens mijn opleiding bij het Vlaams Verkeersopleidingscentrum was het ook een dubieuze materie.

Zeggen dat de eerste de beste fietser van pakweg 12 jaar duidelijk zou moeten weten hoe het met de voorrang gesteld is op een kruispunt.
Plaats reactie