Vraag 7052

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Fradu
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 feb 2017, 17:49

Vraag 7052

Bericht door Fradu »

Beste,

Vraag 7052 inzake snelheid op een autosnelweg.

Op de inzet rechts boven op de foto staan 3 rijstroken aangegeven + overrijdbare bedding voor bus.
Op het bord in de rechter berm staat een bord F91 met 3 rijstroken waarvan de rechter beperkt is tot 50km/u

De foto die toont een autosnelweg met slechts 2 rijstroken en ... een pechstrook of een overrijdbare bedding voor bus, dit is op de foto (zonder de inzet) niet duidelijk waar te nemen.

Dient het aantal rijstroken van de foto en de borden niet op elkaar afgestemd te worden ?
Of zie ik dat verkeerd ?

mvg

Francis
Fradu
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 feb 2017, 17:49

Re: Vraag 7052

Bericht door Fradu »

Beste,

Ik stel het antwoord niet in vraag.
Mijn bedenking slaat op tegenstrijdigheden in het beeldmateriaal :

1/ De foto toont een autosnelweg met 2 rijstroken en een pechstrook.
Ik zie geen andere aanduiding op de foto die verwijst naar iets anders.
Geen portiek, geen grondschildering, ... niets.
De strook rechts is zonder speciale aanduiding een pechstrook. Toch ?

2/ Het bord rechts in de berm duidt 3 rijstroken aan waarvan het rechtse beperkt is tot 50km/u - dit terwijl er slechts 2 rijstroken zijn en een pechstrook.

3/ De inzet rechtsboven duidt 3 rijstroken aan (3 vakken met 2 onderbroken middellijnen) + een busbedding.
Dus 4 stroken ! De busbedding is afgescheiden door een volle witte lijn.
Op de foto van de autosnelweg staat toch maar één onderbroken middellijn tussen 2 rijstroken.
En dus waar is de tweede onderbroken middellijn van de inzet en dus waar is de derde rijstrook - niet busbedding ?

Zien jullie wat ik niet zie ?

grtz

Francis
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 7052

Bericht door GRO »

De inzet van de tekening van het bord linksboven is gewoon om extra aan te geven dat het over een bijzondere overrijdbare bedding gaat.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vraag 7052

Bericht door bert.covens »

GRO schreef:De inzet van de tekening van het bord linksboven is gewoon om extra aan te geven dat het over een bijzondere overrijdbare bedding gaat.
Het gaat er om, dat het verkeersbord F18 op de inzet hier niet overeenstemt met het aantal rijstroken op de foto.


Daarnaast heb ik persoonlijk mijn twijfels of die rijstrooksignalisatie wel rechtsgeldig is op de BOB ....

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 257-art71d

Afbeelding

F91. Verkeersbord dat een gevaar aanduidt of een verkeersregel voorschrijft die slechts van toepassing is op één of meerdere rijstroken van een rijbaan die meerdere rijstroken in dezelfde richting omvat.
Dit verkeersbord mag niet boven de rijbaan geplaatst worden.
De aankondiging van een gevaar of een verkeersregel kan boven de rijbaan aangebracht worden, boven de rijstrook waarvoor ze bestemd is, zonder dat het verkeersbord F91 geplaatst wordt.



Maar volgens mij rammelt dat enigszins toch :


http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... e/100-art2

Artikel 2. Bepalingen

Voor de toepassing van de bepalingen van dit reglement wordt verstaan onder :

2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

2.2.
"Rijstrook" : elk deel van een rijbaan die in haar langsrichting verdeeld is door:

a) één of meer witte doorlopende of onderbroken strepen. Deze strepen mogen beter zichtbaar gemaakt worden door retro-reflecterende middelen;

b) voorlopige markeringen die bestaan uit :

hetzij oranje doorlopende of onderbroken strepen;
hetzij doorlopende of onderbroken strepen gevormd door oranje spijkers.



mààr ....een BOB is helemaal géén deel van de rijbaan (en kan bijgevolg ook géén rijstrook zijn) :

2.8. "Bijzondere overrijdbare bedding" : het deel van de openbare weg dat aan het verkeer van voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer is voorbehouden door middel van de wegmarkeringen bedoeld in de artikelen 72.6. en 77.8. en waarvan het begin is aangeduid door het verkeersbord F18.

Afbeelding

De bijzondere overrijdbare bedding maakt geen deel uit van de rijbaan.


En ja, contradictorisch genoeg werd de wegmarkering die een BOB aanduidt ondergebracht bij de wegmarkeringen die rijstroken aanduiden (zie artikel 72.6)

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /258-art72


En ergens heb ik de indruk dat men dit een tweede keer over 't hoofd gezien heeft toen men BOB's is beginnen aanleggen op de autosnelweg zoals bijvoorbeeld >>> hier ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 7052

Bericht door GRO »

@ Bert,

Zoals jij en anderen al vaak gezegd hebben... de wegcode is dringend aan herziening toe.
Maar helaas, momenteel hoor je daar weer weinig over.
Fradu
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 feb 2017, 17:49

Re: Vraag 7052

Bericht door Fradu »

bert.covens schreef: Het gaat er om, dat het verkeersbord F18 op de inzet hier niet overeenstemt met het aantal rijstroken op de foto.
Misschien kan daar al mee gestart worden ;-)))

grtz

Francis
Plaats reactie