Parkeren en stilstaan: oefenvraag 55?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Parkeren en stilstaan: oefenvraag 55?

Bericht door gast »

Aangezien er een tip staat bij het hoofdstuk "parkeren en stilstaan" (belangrijk voor examen), ben ik dit nogal grondig aan het bekijken.

bij de oefenvragen staat vraag 55: "mag deze vrachtwagen hier stilstaan om een lading te lossen?" op de foto zien we de vrachtwagen in dubbele file staan.

In het hoofdstuk "parkeren en stilstaan" staat onder de hoofding "Waar een geparkeerd of stilstaand voertuig opstellen": "1. rechts tov de rijrichting, d. In een enkele file (niet dubbel parkeren)"

Ik antwoordde op de vraag "neen", dat mag die vrachtwagen niet (de hoofding vermeldt ook stilstaan, hoewel tussen die haakjes enkel over parkeren wordt gesproken...). De site zei dat dit een fout antwoord was en meldde: "Parkeren in een dubbele file is altijd verboden" (tja, dat was de vraag natuurlijk niet he )

Is dit een onduidelijkheid in de theorie (mag men niet dubbel parkeren maar wel dubbel stilstaan, zoals de tekst tussen haakjes laat vermoeden) of een foutje in de oefenvraag (en mag men er niet stilstaan, en is "neen" dus toch het juiste antwoord)?

ik wil hiermee geen kritiek geven (ik heb enorm veel aan deze site!), maar het is me nu wel wat onduidelijk

dirk
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: Artikel 23: Stilstaan en parkeren

AR 23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden:

1° zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan

2° evenwijdig met de rand van de rijbaan, behoudens bijzondere plaatsaanleg

3° in één enkele file.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Beste zij mogen op de rijbaan niet dubbel parkeren of stilstaan.
De witte streep rechts geeft de (denkbeeldige) rand van de rijbaan aan.
Op de rijbaan zelf staat enkel de vrachtauto stil.
Dit mag

Trouwens, als dit niet zou mogen, dan zou in heel die straat en in het grootste deel van een stad niemand mogen stilstaan om iemand te laten in- of uitstappen.

Afbeelding

Ik heb ooit op een forum waar veel politiemensen actief zijn de vraag gesteld of zij de bestuurder van deze vrachtauto zouden een boete geven. En het antwoord was NEEN
sledge
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 apr 2006, 00:00

Bericht door sledge »

en heeft daar ne slimme ook een wettelijke basis voor gegeven ???
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dat was op het forum van wegcode (verschillende maanden geleden) en daar heeft men ook geredeneerd dat die bestuurder zijn werk moet kunnen doen.

Vermoedelijk ook in het achterhoofd de punten zoals u aangehaald hebt in het discussiegedeelte rond deze foto.

Laatst aangepast door eugeen op Vr Dec 23, 2005 9:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

dag eugeen,

-parkeren en stilstaan in dubbele file verboden op de rijbaan

-deze vrachtwagen staat niet in dubbele file, want de witte lijn=denkbeeldig einde van de rijbaan

-dus hij mag daar stil staan

-&gt dan mag hij daar ook parkeren??

dirk
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Bedankt Jozef,

man mag dus ook niet stilstaan in dubbele file

dirk
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Eugeen:

Akkoord met de eerste foto. Maar de vrachtwagen op de tweede foto mag daar absoluut niet stilstaan:
Quote: Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op ELKE plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
...
Ik heb ooit achter een dergelijke vrachtwagen staan wachten, en een politieagent die voorbijkwam gevraagd of hij wilde tussenkomen. De vrachtwagenbestuurder kreeg formeel het bevel zijn voertuig onmiddellijk te verplaatsen hij wou nog een pallet gaan ophalen bij de winkelier waar hij aan het leveren was, maar zelfs dat mocht hij niet meer.

En terecht. Stel je voor dat daar een voertuig van de hulpdiensten met een dringende opdracht door moet dat kan mensenlevens kosten.

Bovendien kan de bestuurder nog een boete krijgen omdat zijn vier richtingsaanwijzers knipperen.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Jozef,

Jozef, wil je even je antwoord ook in het discussiegedeelte plakken onder het topic VRAAGJE AAN DE POLITIE.

Mag ik anderen vragen die reacties hebben op foto 2 de discussie daar verder te zetten
Plaats reactie