tweede voorlopig rijbewijs vanaf 1 december

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
shteben
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 apr 2015, 14:04

tweede voorlopig rijbewijs vanaf 1 december

Bericht door shteben »

Dag iedereen

van juli 2013 tot juli 2016 had ik mijn tweede voorlopig rijbewijs 36 maanden (daarvoor ook al een keertje, maar toen nooit mijn praktijk gedaan). Binnen die drie jaar heb ik twee keer het rijexamen afgelegd zonder te slagen. Daardoor kon ik volgens de oude wetgeving geen nieuw voorlopig rijbewijs meer kregen gedurende drie jaar en kon ik enkel nog het rijexamen afleggen na het opnieuw afleggen van mijn theorie-examen (heb ik ondertussen succesvol gedaan en ik heb daar een attest voor gekregen), na het volgen van 6 uur rijles en met een rijinstructeur aan mijn zijde. Ik kon dus ook niet meer oefenen met mijn vader als begeleider.

Nu is de wetgeving veranderd sinds 1 december, dacht ik. Nu vroeg ik mij af hoe het nu verder kan voor mij.

Kan ik nu wel opnieuw een voorlopig rijbewijs 36 maanden krijgen zodat ik weer met mijn vader (of andere begeleider) kan oefenen?
Moet ik dan opnieuw mijn theorie afleggen of kan met mijn attest van september 2016 dit krijgen?
De 6 uur rijles zal ik wel sowieso nog moeten volgen voor ik een nieuw praktijkexamen mag afleggen? Dit nieuw praktijkexamen zou ik dan wel met mijn begeleider mogen afleggen en niet per se met mijn instructeur?

Alvast bedankt voor antwoorden/info/hulp!


Mvg

Steven
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: tweede voorlopig rijbewijs vanaf 1 december

Bericht door de rijprof »

shteben schreef:Nu is de wetgeving veranderd sinds 1 december, dacht ik.
Met which full thinking ga je in de werkelijkheid bedrogen uitkomen.
Waar heb je ergens gelezen dat de wetgeving veranderd is op 1/12/16 ? Is het in het staatsblad verschenen?
Zolang het niet officieel is, is er niets veranderd.

De 3-jaar-wachttijd-wet zal waarschijnlijk binnenkort veranderen, maar niemand weet juist wanneer.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
nishrestha
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2016, 18:27

Re: tweede voorlopig rijbewijs vanaf 1 december

Bericht door nishrestha »

Hier http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2805390wordt duidelijk gezegd dat de nieuwe regel vanaf 1 december toegepast zou worden. Maar ik ben gisteren naar mijn gemeentehuis geweest en het is nog niet veranderd.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: tweede voorlopig rijbewijs vanaf 1 december

Bericht door bert.covens »

nishrestha schreef:Hier http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2805390wordt duidelijk gezegd dat de nieuwe regel vanaf 1 december toegepast zou worden. Maar ik ben gisteren naar mijn gemeentehuis geweest en het is nog niet veranderd.
In dit nieuwsitem staat inderdaad :
Weyts schrapt nu die "absurde straftijd". "Wie het voorlopig rijbewijs laat vervallen, zal eenmalig na het volgen van zes uur rijschool meteen een nieuw voorlopig rijbewijs kunnen aanvragen." De maatregel gaat in op 1 december laat het kabinet Weyts weten.
Alleen staat er geen jaartal bij. :lol:

Neen, alle gekheid op een stokje. Een wet gaat pas in, zodra de tekst effectief in het Staatsblad verschenen is. Er worden de laatste tijd enorm véél geruchten de wereld ingestuurd door Ben Weyts. Zo weet hij zichzelf op een sublieme manier herhaaldelijk in de belangstelling te werken. Wanneer nu wélke maatregel precies van kracht wordt, is niet bijster duidelijk. De journalist was dus ietwat voorbarig met deze datum.

Ondertussen moeten rijscholen (en begeleiders thuis) de leerlingen wel zien voor te bereiden op hun praktijkexamen, zonder écht concreet te weten waar men aan toe is. En vooral : vanaf wanneer. Dus hopelijk wordt er snel duidelijkheid geschept ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: tweede voorlopig rijbewijs vanaf 1 december

Bericht door GRO »

Het afschaffen van de wachttijd gaat in 10 dagen na de verschijning in het staatsblad.
Volgens de laatste berichten wordt het een van de volgende dagen gepubliceerd.
shteben
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 apr 2015, 14:04

Re: tweede voorlopig rijbewijs vanaf 1 december

Bericht door shteben »

Uiteraard moet het eerst echt officieel veranderd zijn.

Kan ik dan een antwoord krijgen op mijn vragen voor wanneer dit daadwerkelijk het geval is? :-)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: tweede voorlopig rijbewijs vanaf 1 december

Bericht door Inazuma »

Zolang er niks officieel in het staatsblad is verschenen, kan het nog veranderen ...
... en valt er niks definitief over te zeggen.

Ik verwacht een knoeiboel - zoals met de "70" op "alle" (niet dus ...) wegen buiten de bebouwde kom.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: tweede voorlopig rijbewijs vanaf 1 december

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef: Ik verwacht een knoeiboel - zoals met de "70" op "alle" (niet dus ...) wegen buiten de bebouwde kom.
(ssst: gegarandeerd dat 11.3.1 ook nog 's over 't hoofd gezien zal worden) :lol:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
nishrestha
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2016, 18:27

Re: tweede voorlopig rijbewijs vanaf 1 december

Bericht door nishrestha »

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2842590
Het is blijkbaar geblokeerd door de federale minister van Mobiliteit :evil:
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: tweede voorlopig rijbewijs vanaf 1 december

Bericht door GRO »

Inazuma schreef:Zolang er niks officieel in het staatsblad is verschenen, kan het nog veranderen ...
Zoals Inazuma schreef, zolang het niet in het Staatsblad staat, kan het nog veranderen, zelfs de dag voor het verschijnen in het Staatsblad.
De Waalse (federale) minister gaat niet akkoord dat Vlaanderen voor de toekomstige bestuurders in Vlaanderen de wachttijd van 3 jaar wil afschaffen. De walen boykotten weer eens Vlaanderen en de mensen in Vlaanderen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: tweede voorlopig rijbewijs vanaf 1 december

Bericht door bert.covens »

nishrestha schreef:http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2842590
Het is blijkbaar geblokeerd door de federale minister van Mobiliteit :evil:
De media weten blijkbaar niet waarover ze 't hebben :
Wie geslaagd is voor het theoretisch rijexamen, moet binnen de drie jaar het praktijkexamen afleggen. Wie dat niet doet, moet drie jaar wachten voor hij of zij het opnieuw mag proberen. Vlaams minister van Mobiliteit wil af van deze regel. “
= onzin.

Wie nu zijn voorlopig rijbewijs laat vervallen, moet drie jaar wachten om een nieuw voorlopig rijbewijs te kunnen behalen ofwel alles via een erkende rijschool doen met een minimum van 6 uren. Dat is iets héél anders dan wat deze journalist er van maakt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Daphie

Re: tweede voorlopig rijbewijs vanaf 1 december

Bericht door Daphie »

Het zal vlugger in staatsblad komen ik heb gisteren gemaild naar mr weyts en ze waren toen bezig met de onderhandelingen voor de goedkeuring te krijgen want ikzelf ben ook aan het wachten op mij voorlopig rijbewijs.
Gast

Re: tweede voorlopig rijbewijs vanaf 1 december

Bericht door Gast »

Ik heb contact opgenomen met het kabinet van minister Bellot om te informeren naar stand van zaken hierover. Hieronder het antwoord dat ik mocht ontvangen :

"Geachte,

In het dossier van de voorlopige rijbewijzen, kan ik u laten weten dat de Federale Overheidsdienst Mobiliteit binnenkort een voorstel zal doen aan de gewesten om de wachttijd af te schaffen. Momenteel is dit in voorbereiding. De bestaande regels blijven dus voorlopig gelden."


Als ik het goed begrijp zal het dossier dus voor Vlaanderen terug naar minister Weyts gaan om de regels te wijzigen, die ze eerst hebben geblokkeerd vanwege onbevoegdheid... Dan hadden ze toch evengoed hem de nieuwe regels kunnen laten invoeren in Vlaanderen en dan een voorstel gedaan aan de andere gewesten om te volgen ? Waarom moeten in België zelfs de meest eenvoudige politieke beslissingen toch altijd verzanden in een processie van Echternach... :roll:
Plaats reactie