2589

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Ina

2589

Bericht door Ina »

Bij vraag 2589 snap ik dat het antwoord A/juist is. Maar wanneer ik op nee druk wordt er bij het foute antwoord "Op het daaropvolgende kruispunt mag hij niet (naar links) afslaan." geschreven. Ik snap niet waarom de auto aan het daaropvolgende kruispunt niet naar links mag afslaan want als je naar de paal kijkt van het bord met de verplichte rijrichting dan lijkt dat het bord enkel bij de straat hoort die rechts van de bruine auto is, dus dat auto's die van die straat komen verplicht zijn om naar rechts te gaan en dat het verder geen betekenis heeft voor de bruine auto. Is dit effectief zo of moet ik in het vervolg niet meer kijken naar de paal (zwarte lijn) onder het bord ?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 2589

Bericht door Benny Stinkens »

vraag 2589 schreef:Afbeelding

LES 24 - Verplichte rijrichting.
Op het daaropvolgende kruispunt mag hij niet (naar links) afslaan.
Ergens heb je gelijk. Er klopt ergens iets niet met die paal. :idea:

@ GRO
Deze vraag even nakijken aub.
Zoals de paal er nu staat mag de bruine auto wel degelijk op het volgend kruispunt links af slaan.
Het bord (d.m.v. de paal) staat eigenlijk op de rijbaan die van onder op de foto staat. :idea:

Als de bruine auto van beneden naar boven zou rijden moet hij naar rechts af slaan, maar mag daarna op het volgend kruispunt nog steeds links af slaan. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 2589

Bericht door de rijprof »

Afbeelding
Mag de bestuurder van de bruine auto op dit kruispunt naar rechts rijden?

A/ Ja.
B/ Neen.
Tot zover klopt het antwoord 'JA'.

In de uitleg klopt er iets niet.
uitleg schreef:Op het daaropvolgende kruispunt mag hij niet (naar links) afslaan.
Volgens mij mag hij wel verderop naar links (het bord is voor de bruine bestuurder niet zichtbaar en niet naar hem gericht)

Zoals de paal nu staat, geldt het bord voor wie uit de onderste straat komt waarbij hij/zij verplicht naar rechts moet (en aan het volgende kruispunt naar links mag)

suggestie, de uitleg aanpassen :
"het bord 'verplicht naar rechts' geldt voor wie uit de onderste straat komt als je de paal bekijkt waarop dat bord geplaatst is".
en/of
"het bord 'verplicht naar rechts' geldt niet voor de bruine auto als je de paal bekijkt waarop dat bord geplaatst is".

...ofwel de tekening aanpassen en moet de paal anders getekend worden zodat het bord naar de bestuurder met bruine auto is gericht.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 2589

Bericht door GRO »

Ik heb het paaltje op de tekening iets aangepast, zodat de vraag is, zoals ze bedoeld was.
(sorrie dat het nu meteen bij alle tekeningen in de vorige postings automatisch ook is aangepast).
Plaats reactie