Foutjes?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Wouter Yperman

Foutjes?

Bericht door Wouter Yperman »

Beste,

Ik denk dat er twee foutjes staan in de vragen en twee
schoonheidsfoutjes.

Vraag 28 ivm voertuigen gaat over een tractor, maar de foto is een
vrachtwagen

Vraag 23 ivm lichten en claxon: ik MOET knipperen met mijn lichten
tussen valavond en het aanbreken van de dag volgens het antwoord op
de vraag, maar in de theorie staat dat bij dreigend gevaar de claxon
WEL gebruikt mag worden.

Bij vraag 29 insinueert de oplossing dat ik 's nachts buiten de
bebouwde kom de lichten van mijn geparkeerde auto moet laten branden,
en ik dus de volgende ochtend met een platte batterij zit.

Bij vraag 31 is het niet duidelijk of de auto rijdt of geparkeerd staat.

Vriendelijke groeten

Wouter Yperman
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

VOERTUIGEN VRAAG 28

Beste voor zover ik kan zien staat er inderdaad een tractor op de foto.
U verwart vermoedelijk met een landbouwtractor. Die staat er inderdaad niet, maar deze vraag gaat ook niet over een landbouwtractor.
De auto die je ziet staan heet een tractor.

LICHTEN VRAAG 23

Deze vraag is een algemene vraag.
In de theorie staat:
Quote: GEBRUIK

1. Binnen en buiten de bebouwde kom:

- De claxon mag gebruikt worden als waarschuwingssignaal om een ongeval te voorkomen.

2. Buiten de bebouwde kom:

- De claxon mag gebruikt worden om een bestuurder te waarschuwen dat men hem wil inhalen.

3. Tussen valavond en aanbreken van de dag:

- De claxon vervangen door het knipperen met het grootlicht.
- Uitzondering: bij dreigend gevaar.
Dus punt 3 zegt dat de algemene regel is dat tussen valavond en het aanbreken van de dag de claxon vervangen wordt door het knipperen met het grootlicht.

In deze vraag is bijvoorbeeld geen sprake van een dreigend ongeval of bijvoorbeeld van een politieagent die wil controleren of je claxon normaal werkt etc...

Op het examen altijd een vraag lezen zoals ze er staat. Niet te veel bijfantaseren. Als men het over een uitzondering heeft, zal men dat in de vraag ook wel zetten.

Bijvoorbeeld: "Mag je 'snachts, om een ongeval te voorkomen je claxon gebruiken". Dan is het antwoord JA

Laatst aangepast door eugeen op Do Dec 22, 2005 5:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Wouter:

De termen in het verkeersreglement komen soms vreemd voor. Een tractor is inderdaad de officiële benaming voor de trekker van een vrachtwagen, terwijl wij in het gewone spraakgebruik onder een tractor een landbouwtractor verstaan.

Ik wil bij deze gelegenheid toch even wijzen op het gevaar om tussen valavond en het aanbreken van de dag de claxon te vervangen door het knipperen met de grootlichten als waarschuwingssignaal.

Je ziet bijvoorbeeld een voetganger aanstalten maken om de rijbaan over te steken op een plaats waar er geen oversteekplaats voor voetgangers is. Hij lijkt nog niet vastbesloten te zijn, er is nog geen dreigend gevaar voor een ongeval, maar toch wil je hem waarschuwen dat hij moet wachten tot jij voorbij bent.

Je knippert met de grootlichten. Maar dit signaal wordt in de praktijk helaas zeer dikwijls gebruikt om een andere weggebruiker doorgang te verlenen. De kans is dan ook groot dat de voetganger, in plaats van te wachten, begint met over te steken, en dan ook zeer verbaasd zal opkijken als je vervolgens de claxon gebruikt om hem op een dreigend gevaar voor een ongeval attent te maken.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Wouter,
Quote: Bij vraag 29 insinueert de oplossing dat ik 's nachts buiten de
bebouwde kom de lichten van mijn geparkeerde auto moet laten branden,
en ik dus de volgende ochtend met een platte batterij zit.
Bij deze oplossing zie ik alleen maar dat het dan eigenlijk de bedoeling dat je je parkeerlicht binnen een bebouwde kom mag laten branden.

Als je het verder gaat zoeken zoals jij (wat zeker niet slecht is) moet je weten dat je alleen maar je standlichten moet gebruiken vanaf het moment dat het zicht minder dan 200 meter bedraagt tenzij je voertuig op minstens 100 meter zichtbaar is door de openbare verlichting.

voor je batterij moet je zeker niet vrezen omdat standlichten niet veel verbruiken tenzij je batterij al van voor de oorlog is
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hallo wouter,
Quote: Bij vraag 31 is het niet duidelijk of de auto rijdt of geparkeerd staat.
Bij alle vragen die met parkeren of stilstaan te maken hebben staat er in de vraag vermeld " ik sta stil of ik ben geparkeerd, vermits het in deze vraag niet staat mag je er dus vanuit gaan dat we aan het rijden zijn.

Zo is het ook op je echte examen hoor
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny schreef: Bij alle vragen die met parkeren of stilstaan te maken hebben staat er in de vraag vermeld "ik sta stil of ik ben geparkeerd"
...
Zo is het ook op je echte examen hoor
Inderdaad, en dat is natuurlijk heel spijtig, want ik kan niet stilstaan of parkeren volgens het verkeersreglement, alleen sommige voertuigen kunnen dat.
Plaats reactie