MTM en MTB: vragenreeks web site

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

MTM en MTB: vragenreeks web site

Bericht door gast »

de kans is misschien klein dat ze dit op het examen zouden vragen, maar toch...

bij vraag 26 van de oefenreeks bij "Voertuigen" wordt een verbodsbord "maximaal 50km" getoond, met een blauw onderbord "+3,5 t". De vraag is: gaat het hier over MTM of MTB? Het goede antwoord is volgens de site "MTM"

bij vraag 27 wordt een verbodsbord getoond met een vrachtwagen erin getekend, met een onderbord "+2.5T". Opnieuw de vraag: slaat het hier op MTM of MTB? Hier is het goede antwoord "MTB"

De twee borden zien er volgens mij exact hetzelfde uit, alleen dat in het ene een snelheidsaanduiding staat en in het andere een vrachtwagen getekend is. De twee onderborden zijn identiek (behalve dat ze een ander gewicht aanduiden). Toch is het antwoord verschillend. Wat mis ik hier?

uit de theorie meende ik te kunnen opmaken dat de blauwe borden slaan op MTM en de rode verbodsborden (zoals in deze twee vragen) op MTB. Maar dat lijkt nu niet op te gaan...

dirk
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

VOERTUIGEN VRAAG 26
In dit geval slaat het op de M.T.M.

VOERTUIGEN VRAAG 27

In dit geval slaat het op M.B.T.

De site is juist.

De kans is heel groot dat ze dit op het examen vragen.

In het hoofdstuk DE LADING staat uitgelegd wanneer een bord betrekking heeft op de M.B.T.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

bedankt eugeen,

ik bedoelde niet dat de site mis was, maar vroeg me gewoon af wat ik miste... ik denk dat ik het nu door heb (na het bekijken van de sectie LADING). Het zijn alleen de borden C21 en C23 die betrekking hebben op MBT, de rest gaat over MTM (of ben ik er nu nog niet?)

dirk
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ook een bord Afbeelding of Afbeelding met een onderbord zoals bij vraag 27 slaat op M.B.T.

Groetjes en succes.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

In feite moet je de volgende logica proberen te volgen:

Je moet nadenken waarom men het onderbord plaatst. Het kan zijn dat men niet wel dat zware voertuigen op een bepaalde plaats passeren, omdat ze het wegdek kunnen beschadigen. Dan slaat het op de MBT.
Gaat het eigenlijk om het principe dat men gewoon "zwaar" verkeer in bepaalde gebieden wil mijden, omdat het verkeer anders te druk zou worden, dan slaat het op MTM ...

Allez zou hou ik toch de borden uit elkaar en de lukt me best ...
Plaats reactie