richtingaanwijzers bij geparkeerde auto's en wegversmalingen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
ah3

richtingaanwijzers bij geparkeerde auto's en wegversmalingen

Bericht door ah3 »

Ik vroeg mij af wanneer je op een baan rijdt waarbij er auto's geparkeerd staan op de daarvoor voorziene plaatsen (afgebakend met witte lijnen), moet je dan alsnog je richtingaanwijzers gebruiken om deze te passeren? Ook heb je wegversmallingen (bv bloembakken). Moet je hiervoor ook je richtingaanwijzers gebruiken? Want ik zie mensen dit wel en niet doen.

Alvast bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: richtingaanwijzers bij geparkeerde auto's en wegversmalingen

Bericht door de rijprof »

Ja, wanneer je een zijdelingse verplaatsing wilt doen voor een hindernis op de rijbaan, moet je de richtingaanwijzers gebruiken.
Ja inderdaad, je ziet veel luie of nonchalante mensen dit niet doen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: richtingaanwijzers bij geparkeerde auto's en wegversmalingen

Bericht door bert.covens »

Ja, richting aangeven voordat je uitwijkt naar links, en opnieuw richting aangeven naar rechts voordat je je normale plaats rechts weer inneemt.

Maar minstens zo belangrijk -en helaas héél vaak vergeten- vooral ook GOED KIJKEN voordat je uitwijkt. (oa mss wil iemand je inhalen, of is er mss zelfs al mee bezig). Ook voordat je weer naar rechts gaat, OPNIEUW GOED KIJKEN. (oa fietsers, bromfietsers, ...).

Altijd liever safe dan sorry .... Uitwijken naar links of links afslaan, en een aanrijding met iemand die bezig was/wilde inhalen, zijn bijvoorbeeld klassiekers in de rechtbank ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie