Vraag omtrent verlengen voorlopig rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
EllenS
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2016, 18:43

Vraag omtrent verlengen voorlopig rijbewijs

Bericht door EllenS »

Hallo,

Ik heb op dit moment een rijbewijs M18, maar dit vervalt einde van de maand. Door een gebroken schouder en het langzame herstel hiervan kon ik nog geen praktisch examen afleggen. Bovendien is mijn theorie ook al een tijdje vervallen.

Daarom mijn vragen:
1) is het mogelijk om mijn M18 rijbewijs om te zetten naar een M36 rijbewijs?
2) Zo ja; moet ik dan opnieuw mijn theoretisch rijbewijs afleggen?

Alvast bedankt voor het antwoord!
smikkeltjen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2016, 22:04

Re: Vraag omtrent verlengen voorlopig rijbewijs

Bericht door smikkeltjen »

EllenS schreef: 1) is het mogelijk om mijn M18 rijbewijs om te zetten naar een M36 rijbewijs?
2) Zo ja; moet ik dan opnieuw mijn theoretisch rijbewijs afleggen?
Het aanvragen van een voorlopig rijbewijs (of het veranderen van model) en het afleggen van het praktisch rijexamen moeten gebeuren binnen de geldigheidsperiode van je theorie (binnen de 3 jaar na het slagen op het theorie-examen). Voor het theorie-examen zal je dus sowieso opnieuw moeten slagen alvorens deel te nemen aan het praktijkexamen.

Indien je zonder rijschool op de openbaar weg wilt (om bijvoorbeeld nog wat te oefenen of het praktijkexamen af te leggen), heb je een voorlopig rijbewijs nodig. Indien je huidige VR effectief vervalt, zal je strikt genomen 3 jaar moeten wachten alvorens je een nieuw VR kan aanvragen.
Gelukkig verdwijnt vanaf juni 2017 die wachtregel van 3 jaar in de wet, zodat het vanaf dan gewoon volstaat je theorie (wel iets strenger) opnieuw te doen, 6 uur praktijkles te volgen, en je bent weer vertrokken. Hoe het bij de nieuwe wet zit met de geldigheidsperiode van je theorie, weet ik zoals je hier kan lezen, zelf nog niet zo goed... :(
Misschien kan iemand mij daarmee helpen? :wink:

Hopend je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben
smikkeltjen
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag omtrent verlengen voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Hoe komt het dat jouw theorie vervallen is (36 maand= 3 jaar) en jouw voorlopig rijbewijs (18 maand= 1,5 jaar) ook binnenkort vervalt?
Had je voorheen een voorlopig rijbewijs van het model 36 maand en ben je daarna overgeschakeld naar een model 18 maand (na 20 uur rijles) ?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag omtrent verlengen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Je huidige voorlopige rijbewijs B moet nog geldig zijn om een nieuw te kunnen aanvragen.

Je theorie moet minder dan 3 jaar geleden afgelegd zijn - indien nodig, opnieuw gaan afleggen.


Als je een voorlopig rijbewijs van na 3/2/2014 hebt, wat zo zal zijn gezien het een van 18M is, heb je bijkomend een probleem :

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 06/782-hs2

Artikel 5/1 §2. De houder van een geldig voorlopig rijbewijs B met begeleider kan, een enkele keer, overeenkomstig de bepalingen van dit besluit, een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider krijgen en omgekeerd. De scholing die gevolgd wordt onder dekking van het vorig voorlopig rijbewijs B wordt in aanmerking genomen voor het berekenen van de termijn voorgeschreven in artikel 8, eerste lid.

Je kan nog maar 1x wisselen ...
Manonverbeke

Re: Vraag omtrent verlengen voorlopig rijbewijs

Bericht door Manonverbeke »

Beste,

Mijn voorlopig rijbewijs is gestolen. Hiervan heb ik aangifte gedaan bij de politie, waarna ik een attest van diefstal heb gekregen waarmee ik een nieuwe kan aanvragen. Dit attestje is een maand geldig omdat het lang kan duren vooraleer ik een nieuwe krijg. Wordt mijn termijn van voorlopige rijbewijs opgeschort met een maand?

Groetjes,
Manon
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag omtrent verlengen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Manonverbeke schreef: 06 mei 2022, 16:45 Mijn voorlopig rijbewijs is gestolen. Hiervan heb ik aangifte gedaan bij de politie, waarna ik een attest van diefstal heb gekregen waarmee ik een nieuwe kan aanvragen. Dit attestje is een maand geldig omdat het lang kan duren vooraleer ik een nieuwe krijg. Wordt mijn termijn van voorlopige rijbewijs opgeschort met een maand?
Neen, er verandert niets aan de geldigheidsduur, die blijft wat het was
Plaats reactie