Vertragen maar niet stoppen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Evelien3

Vertragen maar niet stoppen

Bericht door Evelien3 »

Veelal moet je vertragen zonder te stoppen, ik hou dan even alles stil zodat ik goed kan kijken ipv te ontkoppelen en te remmen. Is dat de juiste techniek? Ze zeggen tijdens de rijles dat ik van de eerste keer verder moet durven rijden bij slechte zichtbaarheid ipv dan vooruit te kruipen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vertragen maar niet stoppen

Bericht door de rijprof »

Op plaatsen waar je voorrang moet verlenen, moet je je snelheid aanpassen aan jouw zichtbaarheid om indien nodig nog te kunnen stoppen.
Soms zie je zo weinig dat je best stopt. Soms moet je wat naar voor kruipen. Soms zie je ver genoeg dat je niet moet stoppen (behalve als er een stopbord staat waar je altijd moet stoppen).
Ze zeggen tijdens de rijles dat ik van de eerste keer verder moet durven rijden bij slechte zichtbaarheid ipv dan vooruit te kruipen.
Wie zegt dat? Je mag nooit verder rijden als je het aankomende verkeer niet goed en ver genoeg kan zien waarbij het ook belangrijk is om hun snelheid in te schatten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Evelien3

Re: Vertragen maar niet stoppen

Bericht door Evelien3 »

Maar even alles stilhouden (ontkoppeling - gas) om niet vooruit te schieten (dus even niks doen alvorens te ontkoppelen, te remmen), dan kun je even kijken (als zichtbaarheid goed is) om dan verder te rijden of toch te stoppen. Toch? Ik heb altijd schrik dat ik altijd moet stoppen alvorens verder te rijden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vertragen maar niet stoppen

Bericht door de rijprof »

Maar even alles stilhouden (ontkoppeling - gas) om niet vooruit te schieten (dus even niks doen alvorens te ontkoppelen, te remmen)
ik snap jouw vraag niet.
Stoppen als het nodig is, kruipen als je weinig ziet, rustig verder rijden als je goed zicht hebt.
Wat je met rem, ontkoppeling en gas doet, zal steeds anders zijn naargelang.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Evelien3

Re: Vertragen maar niet stoppen

Bericht door Evelien3 »

Ik zoek even stil te staan zonder volledig te stoppen.

OF moet ik idg (want vervelende wegen) terug naar 1ste schakelen om zo gemakkelijker vooruit te rijden of te stoppen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vertragen maar niet stoppen

Bericht door de rijprof »

Ik zoek even stil te staan zonder volledig te stoppen.
Dat is nu net wat ik niet begrijp. :|
Je wil stilstaan (stoppen veronderstel ik) zonder volledig te stoppen... :roll:

Als je heel weinig zicht hebt, moet je volledig stoppen en ook aan een stopbord moet je volledig stoppen, zelfs al heb je goed zicht.
Daarna ga je kruipend verder in 1ste op slippende koppeling (koppeling een beetje omhoog, licht laten aangrijpen) om je uitzicht wat te verbeteren.

Als je goed zicht hebt, kun je vertragen en het kruispunt of rotonde oprijden zonder te stoppen.
Dat kan in 2de als je snelheid hoger is dan 16 km/u (laagste toerental).

Dat kan ook in 2de tot snelheden onder de 16 km/u (laagste toerental) maar boven de 10 km/u, met het ontkoppelingspedaal ingedrukt om trager te kunnen rijden dan 16 km/u, waarna je rond 10 km/u nog kunt doorstarten met een beetje gas en de koppeling heel rustig omhoog te halen.

Als je snelheid lager wordt dan 10 km/u schakel je best terug naar 1ste.
Als je gestopt bent (volledige stilstand) dan schakel je vanzelfsprekend ook best naar 1ste.

Kiezen in 1ste of 2de hangt van de snelheid af dat je hebt, of wil bereiken.
Doorgaans boven de 10 km/u (loopsnelheid) in 2de.
Trager dan 10 km/u (stapvoets) in 1ste.
Ontkoppelen of niet ontkoppelen hangt af van het toerental dat je nog hebt.
Bij hele lage toeren (minimum toeren liggen iets onder de 1000 t/m) moet je ontkoppelen of de motor schokt en valt uiteindelijk stil.

Oefen dat heel traag rijden best eens op een parking en ontdek wat je in 2de kan en wanneer je best in 1ste zet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Evelien3

Re: Vertragen maar niet stoppen

Bericht door Evelien3 »

Begeleider zegt: niet stoppen. Maar zijn er voetgangers moet ik stoppen in dat bepaald eenrichtingsstraatje. Op auto's heb ik voorrang. Dus eigenlijk moet ik durven verder te rijden in 2de, aan het einde even op de rem, kijken en verder rijden ofwel volledig stoppen? Het is echt een vervelende weg en het rijexamen passeert daar ook veel naar het schijnt. Dat zul je dan weer hebben...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vertragen maar niet stoppen

Bericht door de rijprof »

Waar is dat ergens?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Evelien3

Re: Vertragen maar niet stoppen

Bericht door Evelien3 »

Volgens mij bedoelt hij zo ver mogelijk rijden eerst, hoofd goed heen en weer bewegen want zijn er voetgangers moet ik stoppen. Is er een auto heb ik voorrang erop want is éénrichtingsverkeer. Ik kom dan van rechts. Straat is in het Leuvense. Er zijn zo enkele vervelende straatjes.
Plaats reactie