Kruispunten

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Evelien3

Kruispunten

Bericht door Evelien3 »

Ik ben mezelf verder aan het voorbereiden, meer aan het oefenen. Zo is het aan de meeste kruispunten (uiteraard niet altijd, ieder kruispunt is anders, het ene ook al wat drukker dan het andere)

1)Voetgangers en fietsers (kom je eerst tegen want er kan een fietspad, trottoir zijn, dus ALTIJD voorrang verlenen)
2)Dan moet je je voor je verder moet rijden vergewissen van de gevaren. Wie kan met mij het eerst botsen: Auto links, auto overkant, auto rechts.
Dus ga ik naar Links, rekening houden met auto overkant en rechts (of die niet doorrijden, je weet maar nooit) ga ik rechtdoor, kijk ik L en R, ga ik naar R rekening houden met auto overkant en L.
3)Hebben we dat gehad kun je weer voetgangers en fietsers tegenkomen dus weer voorrang verlenen.

Bedoeling is dat ik met meer zelfvertrouwen aan drukke kruispunten sta en verder rijd.

Zijn er bij verkeerslichten 3 bolletjes: moet ik even wachten en zien of ik verder kan rijden naar Links bv
Zijn er 3 pijltjes is het conflictvrij als het groen is.
In welke gevallen is er trouwens een ontruimingspijl: zie je volgens mij niet zo vaak?

Moest iemand dit nog even op een rijtje kunnen zetten sta ik met meer zelfvertrouwen aan de rest van de rijopleiding. Alvast bedankt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunten

Bericht door Inazuma »

Evelien3 schreef: Zijn er 3 pijltjes is het conflictvrij als het groen is.
Neen, dat is het NIET :!:

Er is geen enkele zekerheid dat je bij verkeerslichten met pijlen bij groen, géén tegenliggers hebt.
Het is geen wettelijke vereiste om de kruispunten zo in te richten.

Al is het doorgaans wel zo bij conflictvrije afslagregelingen (pijlen in combinatie met bollen) in Vlaanderen.
Maar er is géén garantie op.
Bij allemaal pijlen bij het oprijden van een kruispunt, nagenoeg zeker NIET conflictvrij :!:

En er zijn ook nog afslaande tegenliggers ...
In welke gevallen is er trouwens een ontruimingspijl: zie je volgens mij niet zo vaak?
Wordt idd zeldzamer.

Is wel de enige links-afslagregeling waarbij wettelijk voorzien is dat de tegenliggers rood hebben ...
Evelien3

Re: Kruispunten

Bericht door Evelien3 »

Bedankt voor de reactie. Wat is nu het verschil dan tussen de bollen en de pijltjes. Er moet toch een reden zijn waar ze zo afwisselend waargenomen worden?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kruispunten

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:En er zijn ook nog afslaande tegenliggers ...
Als die op de juiste plaats rijden (links voorkruisen) is er geen conflict mogelijk. Tegenliggers rechtdoor en rechts hebben rood.
Wat is nu het verschil dan tussen de bollen en de pijltjes.
Bij rond (groen) licht hebben jouw tegenliggers ook groen, ongeacht of ze van richting gaan veranderen. Het dwarsverkeer heeft rood
Bij pijltjeslichten (groene pijltjes links voor jou) hebben tegenliggers die rechtdoor en rechts willen rood, maar links afslaand kan ook groen hebben. Normaal is dat geen probleem als er mooi voor elkaar (met pijlen op de grond) gekruist wordt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunten

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:
Inazuma schreef:En er zijn ook nog afslaande tegenliggers ...
Als die op de juiste plaats rijden (links voorkruisen) is er geen conflict mogelijk. Tegenliggers rechtdoor en rechts hebben rood.

Daar is geen enkele garantie op ...
Het is praktisch bijna altijd zo geregeld, maar je kan daar NIET op rekenen omdat het geen wettelijke verplichting is.
Bij pijltjeslichten (groene pijltjes links voor jou) hebben tegenliggers die rechtdoor en rechts willen rood, maar links afslaand kan ook groen hebben. Normaal is dat geen probleem als er mooi voor elkaar (met pijlen op de grond) gekruist wordt.
Voorsorteringspijlen hebben NIET die betekenis.
Ze veranderen niets aan de verplichting rechts te kruisen.

Als je gaat kijken wat er echt aangebracht is, ga je meerdere gevallen vinden waar de pijlen het verkeer eigenlijk rechtsachter sturen, maar er in de praktijktoch linksvoor gekruist wordt ...

Het enige dat dit kan sturen zijn rijstrookmarkeringen OP het kruispunt (die men verplicht moet volgen)
Maar die zijn er vaak niet, of zijn weggereden als ze er ooit wel waren ...


In NL is specifiek geregeld dat links afslaand verkeer ook linksvoor moet kruisen ...
Evelien3

Re: Kruispunten

Bericht door Evelien3 »

Om het niet te ingewikkeld te maken: ik ken alle regels, pas ze ook goed toe. Anders zou begeleider het niet zeggen.
MAAR: je hebt zo van die drukke verkeerspunten waar het verkeer van alle kanten lijkt uit te komen.
Hoe reageer je zoals het altijd betaamt (en ook op het examen) bij:
-Ronde verkeerslichten (bolletjes)
-Pijltje (links van mij)
-En wat bij pijltje rechtdoor en rechts van?

Dan kan ik dit nog een keertje op een rijtje zetten. Alvast bedankt. Want ik heb al veel hulp gehad aan deze website.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Kruispunten

Bericht door GRO »

Evelien3

Re: Kruispunten

Bericht door Evelien3 »

Heb het doorgenomen. Maar hoe reageer je best concreet. Enkel bij ontruimingspijl is het even conflictvrij. Zowel met bollen als met pijltjes is het niet conflictvrij.

Bij de bollen hebben ze L en R rood en moet je degene voor je in de gaten houden. Maar het kruisen loopt dan langs elkaar. Dus kun je zelf gemakkelijk naar L of R.

Maar bij die pijltjes moet je anders gaan kijken denk ik? Het verkeer anders interpreteren. Dat was de laatste vraag die ik nog had.

Zoals gezegd, ik wil het simpel houden en de juiste richting uitkijken. Deze site heeft me zeker al veel geholpen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunten

Bericht door Inazuma »

Evelien3 schreef:Heb het doorgenomen. Maar hoe reageer je best concreet. Enkel bij ontruimingspijl is het even conflictvrij. Zowel met bollen als met pijltjes is het niet conflictvrij.
Tegenliggers voorrang verlenen voor je afslaat ...
Maar bij die pijltjes moet je anders gaan kijken denk ik?
Waarom ?
Blijft hetzelfde : kijken !

Als de pijlen enkel linksaf staan, is er behoorlijk wat kans dat er géén tegenliggers zullen doorrijden, en kan je zelf afslaan , maar er gebeuren nog steeds veel vergissingen mee:
Mensen die toch rechtdoor rijden terwijl het enkel groen is linksaf, en mensen die linksaf rijden omdat ze op de groene bol gelet hebben terwijl de pijl naar links rood staat ...
Evelien3

Re: Kruispunten

Bericht door Evelien3 »

Hoe reageer je dan best op het examen? Er vanuit gaan dat L en R altijd ROOD hebben bij zowel bolletjes als pijltjes. En dan kijken of degene die rechtdoor gaat rijden stoppen voor jou?

DAN bij pijltjes hebben de voetgangers als je verder doorrijd in de richting dat je wil altijd rood, MAAR bij bolletjes hebben ze tegelijkertijd groen EN moet je voorrang verlenen aan de voetgangers.

EN DAN: als er een fietspad loopt ONGEACHT welk soort verkeerslicht, die moet je altijd voor laten?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kruispunten

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:Waarom ?
Blijft hetzelfde : kijken !

Als de pijlen enkel linksaf staan, is er behoorlijk wat kans dat er géén tegenliggers zullen doorrijden, en kan je zelf afslaan , maar er gebeuren nog steeds veel vergissingen mee:
Mensen die toch rechtdoor rijden terwijl het enkel groen is linksaf, en mensen die linksaf rijden omdat ze op de groene bol gelet hebben terwijl de pijl naar links rood staat ...
Men kan het niet beter kan verwoorden zoals Inazuma schreef.
Theorie is 1 en praktijk is 2. Opletten en uitkijken, want andere bestuurders maken al eens fouten.
Tijdens het praktijkexamen, goed uitkijken en als alles veilig is, moet je het kruispunt vlot ontruimen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Evelien3

Re: Kruispunten

Bericht door Evelien3 »

Als ik aan een verkeerslicht sta en het is rood, dan hebben ze voor mij groen (de voetgangers) Is het voor mij groen, en er is een fietspad. Dan moet ik fietsers sowieso voor laten. En dan kijk ik naar links, rechtdoor en rechts of het veilig is. Vervolgens: Ga ik naar Links is het uitkijken voor auto die vervolgens van rechtdoor komt en fietsers en dan voetgangers (want die hebben tegelijkertijd groen) Ga ik naar rechts, dan is het uitkijken of er fietsers rijden en voetgangers zijn want die hebben ook voorrang.

Dat is wat ik hier allemaal uit interpreteer en moet kunnen toepassen.

Rij ik over de weg gewoon en er wil een voetganger oversteken hebben ze GEEN voorrang tenzij er een voetpad is? Sla ik links of rechtsaf en er wil een voetganger oversteken moet ik hen wel voorrang verlenen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kruispunten

Bericht door de rijprof »

Als ik aan een verkeerslicht sta en het is rood, dan hebben ze voor mij groen (de voetgangers)
De dwarsrichting, wel te verstaan.
Rij ik over de weg gewoon en er wil een voetganger oversteken hebben ze GEEN voorrang tenzij er een voetpad is?
Sla ik links of rechtsaf en er wil een voetganger oversteken moet ik hen wel voorrang verlenen.
Juist
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Evelien3

Re: Kruispunten

Bericht door Evelien3 »

Dan weet ik wanneer voetgangers voorrang hebben. Bij een voetpad. Of bij het afslaan van mezelf, dan moet ik hen voorrang verlenen. Zie ik nog iets over het hoofd?

En bij bolletjes in combinatie met pijltjes kan het conflictvrij zijn, maar dan nog even uitkijken voor je je weg verder zet. MAAR of het nu bolletjes of pijltjes zijn, je kijkt altijd naar degene die van rechtdoor komen. Want L en R hebben ze altijd rood, want anders wordt het absurd.

Dat is het laatste wat ik hier nog over te melden heb. Bedoeling is dan om nog wat meer te oefenen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kruispunten

Bericht door de rijprof »

want anders wordt het absurd.
Inderdaad.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie