aanvragen en geldigheid voorlopig rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
smikkeltjen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2016, 22:04

aanvragen en geldigheid voorlopig rijbewijs

Bericht door smikkeltjen »

Ik heb enkele vraagjes i.v.m. het aanvragen en de geldigheid van een voorlopig rijbewijs.
Sommigen zijn waarschijnlijk al 10.000 maal gesteld op het forum, maar bij mijn zoektocht ben ik wat tegenstrijdigheden tegengekomen... :(
  1. Indien het slagen voor het theorie-examen langer dan 3 jaar geleden is, maar het voorlopig rijbewijs is nog steeds geldig, mag ik dan aan het praktijkexamen deelnemen, of moet ik de theorie opnieuw doen? In het laatste geval:
    • Wordt er dus verondersteld dat je de datum van slagen zelf in het oog houdt? Op het VR staat deze immers niet vermeld
    • Was het voor de wetswijziging van 03/02/2014 wel toegelaten je examen af te leggen met een verlopen theorie? (Want is dacht dat ik het ergens duidelijk had zien staan)
  2. Welke datum wordt gezien als de start van je stageperiode (dus de start van de periode waarin je gedurende 3 jaar een VR kan aanvragen/van model kan veranderen)?
    • Wat zou bijvoorbeeld het verschil in "geldigheid van de theorie" zijn tussen de volgende (hypothetische) situaties:
      • januari: geslaagd voor theorie-examen - februari: opnieuw geslaagd voor nieuw theorie-examen - maart: aanvraag voorlopig rijbewijs
      • januari: geslaagd voor theorie-examen - februari: aanvraag voorlopig rijbewijs - maart: opnieuw geslaagd voor nieuw theorie-examen
  3. Vanaf 1/06/2017 zal het huidige model M36 slechts 18 maanden geldig zijn. Hoe zit het dan met de periode van 3 jaar waarbinnen je nog van model kan veranderen/ een nieuw VR kan aanvragen?
    • Het zou bijvoorbeeld niet echt logisch zijn mocht je, als die 18 maanden bij "model M36" bijna om zijn, nog steeds een nieuw "model M36" kunnen aanvragen aangezien de 3 jaar na je theorie nog niet verlopen zijn. In dat geval zou je gewoon €25 extra kwijt zijn t.o.v. nu :roll:
  4. Ik ben zojuist hier te weten gekomen dat de "terugkomdag" geconcretiseerd is
    • (had er wel al het een en het ander in de kranten over gelezen, maar nooit echt iets op de sites van rijscholen of dergelijke). Is er al iets meer geweten over de verplichte opleiding (van 2u dacht ik) die je begeleider(s) moeten volgen bij "model M36"?
Alvast een hele dikke merci voor de hulp
smikkeltjen
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: aanvragen en geldigheid voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

smikkeltjen schreef: [*]Indien het slagen voor het theorie-examen langer dan 3 jaar geleden is, maar het voorlopig rijbewijs is nog steeds geldig, mag ik dan aan het praktijkexamen deelnemen, of moet ik de theorie opnieuw doen?
Voor een voorlopig rijbewijs B uitgereikt voor 3/2/2014 is er geen verplichting om minder dan 3 jaar geleden geslaagd te zijn voor de theorie.
Die verplichting is voor voorlopig rijbewijs B pas vanaf die dag ingegaan - gold al lang voor andere voorlopige rijbewijzen.
[*]Wordt er dus verondersteld dat je de datum van slagen zelf in het oog houdt? Op het VR staat deze immers niet vermeld
Ja
[*]Was het voor de wetswijziging van 03/02/2014 wel toegelaten je examen af te leggen met een verlopen theorie? (Want is dacht dat ik het ergens duidelijk had zien staan)
Ja,
[*]Welke datum wordt gezien als de start van je stageperiode (dus de start van de periode waarin je gedurende 3 jaar een VR kan aanvragen/van model kan veranderen)?
Uitreikingsdatum op je voorlopig rijbewijs
smikkeltjen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2016, 22:04

Re: aanvragen en geldigheid voorlopig rijbewijs

Bericht door smikkeltjen »

Inazuma schreef: Uitreikingsdatum op je voorlopig rijbewijs
Ik denk dat ik mezelf verkeerd uitgedrukt heb door de periode beginnende vanaf het slagen op je theorie-examen en eindigend 3 jaar later "de stageperiode" te noemen.
Een voorbeeld om duidelijk te maken wat ik bedoelde (zonder rekening te houden met wat eventueel zou wijzigen in 2017):
  • op 01/01/2015 slaag ik voor mijn theorie-examen
    • ik heb dus tot 01/01/2018 (3 jaar na het slagen) de tijd om een VR aan te vragen
  • op 01/01/2016 verkrijg in mijn eerste VR, namelijk een model M36
    • de begindatum die op het VR vermeld staat is 01/01/2016 en de einddatum 01/01/2019 (3 jaar na het vergrijgen van het VR M36), respectievelijk de begin- en einddatum van mijn "stageperiode"
  • Op 01/01/2017 verkrijg ik mijn tweede VR, namelijk een model M18 bij afgifte van het oude model M36
    • de begindatum die op het VR vermeld staat is 01/01/2017 en de einddatum 09/01/2018 (18 maanden na het vergrijgen van het VR M18), respectievelijk de nieuwe begin- en einddatum van mijn "stageperiode"
  • Op 02/01/2018 kan ik geen nieuw VR meer aanvragen, aangezien de datum waarop ik geslaagd was voor het theorie-examen 01/01/2015 juist meer dan 3 jaar ver in het verleden ligt
Is het bovenstaande voorbeeld tot hiertoe correct geredeneerd?
Zo ja, vraag ik mij af wat er gebeurt in de volgende 2 situaties:
  • op 01/01/2015 slaag ik voor mijn theorie-examen
  • op 01/01/2016 slaag ik opnieuw voor mijn theorie-examen
  • op 01/01/2017 verkrijg ik mijn eerste VR, namelijk een model M36
Kan ik in deze situatie nog een VR model M18 aanvragen op 01/01/2019 (juist 3 jaar na het slagen op het tweede theorie-examen?
Of moest dit al gebeurd zijn voor 01/01/2018 (binnen de 3 jaar na het slagen op het eerste theorie-examen?

En hoe zit het dan in deze situatie:
  • op 01/01/2015 slaag ik voor mijn theorie-examen
  • op 01/01/2016 verkrijg ik mijn eerste VR aan, namelijk een model M36
  • op 01/01/2017 slaag ik opnieuw voor mijn theorie-examen
In principe kan ik toch argumenteren dat ik tot 01/01/2020 de tijd heb om het model M36 om te wisselen voor model M18, aangezien dit binnen de 3 jaar na het slagen op "het" (in dit geval het tweede) theorie-examen gebeurt? Of blijft de datum van het eerste examen in dit geval behouden?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet
smikkeltjen
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: aanvragen en geldigheid voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

smikkeltjen schreef:
  • op 01/01/2015 slaag ik voor mijn theorie-examen
  • op 01/01/2016 slaag ik opnieuw voor mijn theorie-examen
  • op 01/01/2017 verkrijg ik mijn eerste VR, namelijk een model M36
Kan ik in deze situatie nog een VR model M18 aanvragen op 01/01/2019 (juist 3 jaar na het slagen op het tweede theorie-examen?
Of moest dit al gebeurd zijn voor 01/01/2018 (binnen de 3 jaar na het slagen op het eerste theorie-examen?
1 januari is alles dicht ;-)

Het moet minder dan 3 jaar oud zijn, dus 3 jaar - 1 dag is max termijn.
Dus paar dagen vroeger gaan halen ...

De laatste datum van examen geldt.
En hoe zit het dan in deze situatie:
  • op 01/01/2015 slaag ik voor mijn theorie-examen
  • op 01/01/2016 verkrijg ik mijn eerste VR aan, namelijk een model M36
  • op 01/01/2017 slaag ik opnieuw voor mijn theorie-examen
In principe kan ik toch argumenteren dat ik tot 01/01/2020 de tijd heb om het model M36 om te wisselen voor model M18, aangezien dit binnen de 3 jaar na het slagen op "het" (in dit geval het tweede) theorie-examen gebeurt? Of blijft de datum van het eerste examen in dit geval behouden?
Je voorlopig rijbewijs moet nog geldig zijn om van model te veranderen.
Max termijn = 3 jaar, dus 1/1/16 + 3j -1 d = 31/12/18

En vermoedelijk is alles dan ook dicht ;-)
Dus: ga wat vroeger dan nipt die 3 jaar
Plaats reactie