Welke richting toegelaten?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Welke richting toegelaten?

Bericht door z183115 »

Mag ik op dit kruispunt vanuit deze straat meteen oversteken om de ondergrondse parking in de verte in te rijden? Zie afbeelding 1:
afbeelding 1

Het probleem zie ik hier: er staat rechts een gebodsbord dat zegt dat je voorbij de vluchtheuvel langs rechts moet, maar wilt dat dan zeggen dat dat dé verplichtige rijrichting is, en dat je niet naar links mag afslaan om die ondergrondse parking links in te rijden? Zie afbeelding 2:
afbeelding 2
(Ik heb met een oranje pijl aangeduid welke weg ik met de auto zou willen afleggen)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Welke richting toegelaten?

Bericht door Benny Stinkens »

Op afbeelding 1 staat er een bord dat je niet links af mag slaan, maar jij wilt rechtdoor.
Ik zie dus geen probleem.

Op afbeelding 2 kom je precies uit de andere richting :?:
Het gebodsbord zegt daar dat je deze vluchtheuvel rechts moet voorbij rijden.
Maar jij rijdt die vluchtheuvel dus helemaal niet voorbij.
Hier zie ik dus ook geen probleem.

Even afwachten of mijn collega's het niet anders zien, maar ik zie er alvast geen probleem in. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Welke richting toegelaten?

Bericht door Stefan Peeters »

Ik zie ook geen probleem.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Welke richting toegelaten?

Bericht door z183115 »

Dus alleen als ik rechts zou afslaan en voorbij die vluchtheuvel zou rijden, zou ik verplicht zijn het langs rechts te passeren? Dat gebodsbord verwarde mij want ik dacht dat als ik rechtdoor zou gaan en langs mijn rechterkant dat gebodsbord zou zien staan (waar het nu staat), dat ik dan verplicht naar daar moet rijden (rechts afslaan).

Bij nader inzien zal het waarschijnlijk zo zijn dat ik rechtdoor mag en dat gebodsbord bij die vluchtheuvel niet van toepassing is op mij omdat het niet meteen aan mijn rechterkant staat. Ik ben niet zeker.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Welke richting toegelaten?

Bericht door Benny Stinkens »

Als jij verplicht werd om rechts af te slaan zou onderstaand bord voor je moeten staan. :idea:


Afbeelding
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Welke richting toegelaten?

Bericht door z183115 »

Wat als ik in afbeelding 1 rechts afsla en pas net vóór dat gebodsbord op die vluchtheuvel besef dat ik die parking op wil? Mag ik dan snel mijn manoeuver maken zoals op afbeelding 2 aangeduid of ben ik in dat geval verplicht de vluchtheuvel te passeren?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Welke richting toegelaten?

Bericht door Benny Stinkens »

z183115 schreef:Wat als ik in afbeelding 1 rechts afsla en pas net vóór dat gebodsbord op die vluchtheuvel besef dat ik die parking op wil? Mag ik dan snel mijn manoeuver maken zoals op afbeelding 2 aangeduid of ben ik in dat geval verplicht de vluchtheuvel te passeren?
Theoretisch bekeken kan je nog je manoeuvre afmaken, maar aanraden doe ik het je niet.
Je ziet ook dat daar veel verkeer is vanuit verschillende hoeken. :idea:
Veilig is anders.

Het woordje snel in jou zin zou ik hoe dan ook schrappen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Welke richting toegelaten?

Bericht door bert.covens »

Groenplaats in Antwerpen, heb ik de indruk ?

afbeelding 1

afbeelding 2
z183115 schreef:Wat als ik in afbeelding 1 rechts afsla en pas net vóór dat gebodsbord op die vluchtheuvel besef dat ik die parking op wil? Mag ik dan snel mijn manoeuver maken zoals op afbeelding 2 aangeduid of ben ik in dat geval verplicht de vluchtheuvel te passeren?
Nadat je eerst rechtsaf gedraaid bent, draai je dan nu linksaf. Dat is eigenlijk géén maneuver, maar een gereglementeerde rijbeweging. Dat is op zich toegelaten, maar je moet dan wel voorrang verlenen aan de tegenliggers, trams, .....

Die schuine pijl duidt gewoon aan, langs welke kant die vluchtheuvel voorbijgereden moet worden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Welke richting toegelaten?

Bericht door z183115 »

bert.covens schreef:Groenplaats in Antwerpen, heb ik de indruk ?
Dat klopt.
Nadat je eerst rechtsaf gedraaid bent, draai je dan nu linksaf. Dat is eigenlijk géén maneuver, maar een gereglementeerde rijbeweging. Dat is op zich toegelaten, maar je moet dan wel voorrang verlenen aan de tegenliggers, trams, .....
Ik ben wat verward; elke zijwaartse beweging is toch een manoeuvre (behalve enkele kleine uitzonderingen)? Wat is de redenering bij het voorrang verlenen aan anderen in dit geval, is het voorrang van rechts? Voor zover ik uit de theorie lees is een manoeuvre "elke rijbeweging die het gewone verloop van het verkeer verstoort", wat mijn rijbeweging dus waarschijnlijk is.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Welke richting toegelaten?

Bericht door Inazuma »

z183115 schreef: Ik ben wat verward; elke zijwaartse beweging is toch een manoeuvre (behalve enkele kleine uitzonderingen)?
Richtingsveranderingen zijn gereglementeerd door / in de wegcode.
Bijgevolg zijn dat geen maneuvers ...
Voor zover ik uit de theorie lees is een manoeuvre "elke rijbeweging die het gewone verloop van het verkeer verstoort",
EN niet gereglementeerd is in de wegcode ...

Ritsen is bvb in de wegcode gereglementeerd, en van rijstrook veranderen is dan geen maneuver meer.
Richtingsverandering is in de wegcode gereglementeerd :arrow: geen maneuver.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Welke richting toegelaten?

Bericht door de rijprof »

Als je daar toekomt aan de Groenplaats vanuit de Nationalestraat, je hebt groen en je wil rechtdoor naar de ondergrondse parking of je wil rechts naar de Schoenmarkt richting boerentoren dan heeft de tram naast jou rood (horizontaal wit balkje) en het verkeer + tram dat uit de richting boerentoren komt, heeft ook rood.
Zelfs voetgangers hebben rood als je rechts wil afslaan.

Let er maar eens op als je daar nog eens komt.

I.m.o. had men er beter pijltjeslichten (conflictvrije lichten) van gemaakt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie