Beperkingen voorlopig rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Beperkingen voorlopig rijbewijs

Bericht door z183115 »

Je mag met een voorlopig rijbewijs op bepaalde uren niet rijden, tenzij je 24 jaar of ouder bent.

Althans, dat had ik in mijn boek gelezen en het is ook bevestigd in artikel 9 van het Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs van 23 maart 1998 (helemaal van onder op de pagina):
wegcode schreef: Artikel 9

De kandidaat van minder dan 24 jaar mag niet rijden van tweeëntwintig uur tot zes uur 's anderendaags op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van de wettelijke feestdagen en de wettelijke feestdagen

De houder van een voorlopige rijbewijs mag, naast de begeleider, vergezeld zijn van één andere persoon.
Ik zie die voorwaarde van 24 jaar of ouder echter niet staan in les 1 van gratis rijbewijs online:
gratis rijbewijs online schreef: 1. Wanneer mag je NIET trijden met en voorlopig rijbewijs.

- van vrijdagavond 22:00 u. tot zaterdagochtend 06:00 u.;
etc.
Mag ik als 24+ jarige tijdens alle uren rijden of is dit wetsartikel sinds kort veranderd?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Beperkingen voorlopig rijbewijs

Bericht door bert.covens »

z183115 schreef:Je mag met een voorlopig rijbewijs op bepaalde uren niet rijden, tenzij je 24 jaar of ouder bent.

Althans, dat had ik in mijn boek gelezen en het is ook bevestigd in artikel 9 van het Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs van 23 maart 1998 (helemaal van onder op de pagina):
wegcode schreef: Artikel 9

De kandidaat van minder dan 24 jaar mag niet rijden van tweeëntwintig uur tot zes uur 's anderendaags op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van de wettelijke feestdagen en de wettelijke feestdagen

De houder van een voorlopige rijbewijs mag, naast de begeleider, vergezeld zijn van één andere persoon.
Is dat een recente druk van dat boek ? Ofwel betreft een héle oude druk van dat boek, ofwel staat er een stevige flater in. Let maar 's even op de datum van het KB dat in het boek aangehaald wordt: 23 maart 1998.

Klik >>> hier voor KB van 10 juli 2016 (Belgisch Staatsblad 14/07/2006).

Artikel 6

De kandidaat mag niet rijden van 22u. tot 6u. 's anderendaags op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van de wettelijke feestdagen en de wettelijke feestdagen.

z183115 schreef:
Ik zie die voorwaarde van 24 jaar of ouder echter niet staan in les 1 van gratis rijbewijs online:
gratis rijbewijs online schreef: 1. Wanneer mag je NIET rijden met een voorlopig rijbewijs.

- van vrijdagavond 22:00 u. tot zaterdagochtend 06:00 u.;
etc.
Dat klopt dus. Je mag met een voorlopig rijbewijs op de volgende tijdstippen niet rijden (ook niet als je 24 jaar of ouder bent).

van vrijdagavond 22.00 u tot zaterdagochtend 6.00 u
van zaterdagavond 22.00 u tot zondagochtend 6.00 u.
van zondagavond 22.00 u tot zondagochtend 6.00 u.
de wettelijke feestdag van 22.00 u tot 6.00 u 's anderendaags
de vooravond van een wettelijke feestdag van 22.00 u 's avonds tot 6.00 u 's anderendaags
z183115 schreef: Mag ik als 24+ jarige tijdens alle uren rijden
Neen, op de tijdstippen die ik hierboven beschreef mag je niet rijden met een voorlopig rijbewijs. Ook niet als je 24 jaar of ouder bent.
z183115 schreef: of is dit wetsartikel sinds kort veranderd?
Gewijzigd sinds 2006, intussen toch alweer tien jaartjes ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Beperkingen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

De regeling voor 24+ jaar is voor alle andere voorlopige rijbewijzen , ttz alles behalve B

Voor voorlopig rijbewijs B is er géén uitzondering ifv leeftijd op de uren dat er niet rondgereden mag worden.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Beperkingen voorlopig rijbewijs

Bericht door GRO »

Ik zie die voorwaarde van 24 jaar of ouder echter niet staan in les 1 van gratis rijbewijs online:
Omdat, zoals door Bert en Inazuma hierboven uitgelegd, die voor een voorlopig rijbewijs B niet bestaat.

Je gebruikt waarschijnlijk een of ander handboek dat al een hele tijd geleden is gedrukt.
Gast

Re: Beperkingen voorlopig rijbewijs

Bericht door Gast »

Is er een beperking voor een voorlopig rijbewijs B op gebied van KW/PK ?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Beperkingen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 16 sep 2019, 19:18 Is er een beperking voor een voorlopig rijbewijs B op gebied van KW/PK ?
Wettelijk niet
Plaats reactie