Beste mensen,
Ik heb een vraagje in verband met het afslaan. Als voorbeeld zal ik een kruispunt in Leuven gebruiken.
Stel dat ik uit Naamsesesteenweg in de richting van Leuven centrum kom en links wil afslaan zodat ik mij op de Ring zou bevinden. Ik sta op de juiste rijstrook om links af te slaan. Er is een groen licht. Ik laat alle tegenliggers, die rechtdoor willen, voorbijrijden en dan begin ik mijn manoeuvre. Mijn vraag is, neem ik dan eerst de linkse rijstrook en onmiddellijk verander ik die voor de rechte rijstrook of moet ik ver genoeg rechtdoor rijden zodat ik de auto direct op de rechtse rijstrook zal kunnen plaatsen?
Ik hoop dat wat ik geschreven heb duidelijk is. Excuseer voor de eventuele taalfouten.
Mvg,
Gast
Positie na het afslaan
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: Positie na het afslaan
In principe moet je altijd zo ver mogelijk rechts op de rijbaan rijden, dus lijkt het mij logisch dat je zo ver mogelijk door rijdt om dan na het afslaan op de rechtse rijstrook terecht te komen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Re: Positie na het afslaan
Beste meneer Stefan Peeters,
Heel erg bedankt voor uw snelle antwoord!
Ik was een beetje verward omdat mensen die ik ken van verschillende mening zijn en ik van alles op de weg gezien heb.
Zonder een nieuw onderwerp te maken zou ik nog graag 2 korte vragen stellen.
1. Hoeveel keer mag ik maximaal proberen om de manoeuvre van achterwaartse parkeren uit te voeren tijdens het praktijkexamen van cat B?
2. Als ik op een rotonde met 2 rijstroken rijd en ik mij op de rechtse bevind, moet ik dan een voorrang verlengen aan mensen die op de binnenste cirkel rijden en eruit willen?
Alvast bedankt en mvg,
Gast09
Heel erg bedankt voor uw snelle antwoord!
Ik was een beetje verward omdat mensen die ik ken van verschillende mening zijn en ik van alles op de weg gezien heb.
Zonder een nieuw onderwerp te maken zou ik nog graag 2 korte vragen stellen.
1. Hoeveel keer mag ik maximaal proberen om de manoeuvre van achterwaartse parkeren uit te voeren tijdens het praktijkexamen van cat B?
2. Als ik op een rotonde met 2 rijstroken rijd en ik mij op de rechtse bevind, moet ik dan een voorrang verlengen aan mensen die op de binnenste cirkel rijden en eruit willen?
Alvast bedankt en mvg,
Gast09
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Positie na het afslaan
Je mag 1 x herbeginnen zonder dat je er een opmerking voor krijgt.Gast09 schreef:1. Hoeveel keer mag ik maximaal proberen om de manoeuvre van achterwaartse parkeren uit te voeren tijdens het praktijkexamen van cat B?
Gemaakte fouten tijdens je eerste poging tellen wel mee.
Je mag zelfs meerdere keren herbeginnen maar dan krijg je wel een opmerking op je blad o.w.v. te vaak te herbeginnen.
van de binnenste cirkel naar buiten toe rijden en op deze manier de rotonde verlaten is een overtreding.Gast09 schreef:2. Als ik op een rotonde met 2 rijstroken rijd en ik mij op de rechtse bevind, moet ik dan een voorrang verlengen aan mensen die op de binnenste cirkel rijden en eruit willen?
Ook al zou het geen overtreding zijn, jij rijdt rechtdoor, de andere veranderd van rijrichting.
Of nog anders bekeken. de andere veranderd van rijstrook en doet dus een manoeuvre.
Jij hebt dus voorrang.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Re: Positie na het afslaan
dat is binnen de bebouwde kom.Gast09 schreef:Stel dat ik uit Naamsesesteenweg in de richting van Leuven centrum kom en links wil afslaan zodat ik mij op de Ring zou bevinden. Ik sta op de juiste rijstrook om links af te slaan. Er is een groen licht. Ik laat alle tegenliggers, die rechtdoor willen, voorbijrijden en dan begin ik mijn manoeuvre. Mijn vraag is, neem ik dan eerst de linkse rijstrook en onmiddellijk verander ik die voor de rechte rijstrook of moet ik ver genoeg rechtdoor rijden zodat ik de auto direct op de rechtse rijstrook zal kunnen plaatsen?
je mag dus kiezen welke rijstrook je kiest.
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.
9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;
2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.